Sowing care
development of pedagogical resources on the experience of the “Popular Education and Medicinal Plants in Primary Health Care” course
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-65187Keywords:
Educational resources, Popular Education, Medicinal plants, Health careAbstract
This article addresses the experience of building a book and a game as educational resources in the context of the Popular Education and Medicinal Plants in Primary Health Care course, which aims to train primary care workers from the Unified Health System to promote recognition, appreciation, and integration of traditional knowledge of medicinal plants in care. Reflections based on the experience highlight dialogic and participatory paths in the construction of educational resources, based on principles of popular education, which preserve an opening for them to have the reality and the territories of life and work of students and educators as a reference. In conclusion, building educational resources from the popular education perspective collaborates with critical readings of reality. Also, utilizing medicinal plants as a generating theme allows the analysis of different structuring elements of the health, disease, and care process.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, C. P. Educação popular e decolonialidade: resistências, reexistências e potências para um cuidado inclusivo na saúde e projetos coletivos para o “Bem viver”. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 25, e200537, p. 1-5, 2021. Doi:10.1590/Interface.200537. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/bvJY4synWZhTp7YyGXSbT7m/?lang=pt. Acesso em: 23 ago. 2022.
ALBUQUERQUE, G. S. C. de; SILVA, M. J. de S. Sobre a saúde, os determinantes da saúde e a determinação social da saúde. Saúde em debate, Rio de Janeiro, v. 38, n. 103, p. 953-965, out./dez. 2014. Doi: 10.5935/0103-1104.20140082. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/Q4fVqRpm5XfVnfq8HSCymkH/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 12 maio 2022.
BORNSTEIN, V. J. et al. Guia do curso de aperfeiçoamento em educação popular em saúde. Rio de Janeiro: EPSJV, 2016. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/guia_edpopsus.pdf. Acesso em: 23 ago. 2022.
BORNSTEIN, V.; CAETANO, A. P. A trajetória do EdpopSUS 2: divulgando a educação popular e fortalecendo a Pneps-SUS. In: NESPOLI, G. et al. (org.). Saberes da experiência: sistematização do curso de Aperfeiçoamento em Educação Popular em Saúde. Rio de Janeiro: EPSJV, 2020. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/livro_saberes.pdf. Acesso em: 23 ago. 2022.
BOTELHO. B. O. de et al. Experiências de formação no contexto da Política Nacional de Educação Popular em Saúde no Sistema Único de Saúde. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 25, e200195, 2021. Doi: 10.1590/interface.200195. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/RJqTV8D9DWpLDYd3rcTbHXM/?lang=pt. Acesso em: 23 ago. 2022.
BRASIL. Fundação Oswaldo Cruz. Portaria da Presidência 329/2014-PR retificada por 382/2014-PR. Institui a Política de Acesso Aberto ao Conhecimento, visando garantir à sociedade o acesso gratuito, público e aberto ao conteúdo integral de toda obra intelectual produzida pela Fiocruz. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz, 2014. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/sites/portal.fiocruz.br/files/documentos/portaria_-_politica_de_acesso_aberto_ao_conhecimento_na_fiocruz.pdf. Acesso em: 23 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria nº 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (Pneps-SUS). Brasília: Ministério da Saúde, 2013b. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2761_19_11_2013.html. Acesso em: 23 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares no SUS - PNPIC-SUS. Brasília: Ministério da Saúde, 2006a. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/pnpic.pdf. Acesso em: 9 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Ciência, Tecnologia e Insumos Estratégicos. Departamento de Assistência Farmacêutica. Política Nacional de Plantas Medicinais e Fitoterápicos. Brasília: Ministério da Saúde, 2006b. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_fitoterapicos.pdf. Acesso em: 23 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Política Nacional de Saúde Integral das Populações do Campo e da Floresta. Brasília: Ministério da Saúde, 2013a. Disponível em https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_saude_populacoes_campo.pdf Acesso em: 23 ago. 2022.
BRASIL. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016.
CARVALHO, M. A. P. de. Construção compartilhada do conhecimento: análise da produção de material educativo. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Caderno de Educação Popular e Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2007.
DARON, V. D. P. A educação popular em saúde como referencial para nossas práticas na saúde. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. II Caderno de Educação Popular e Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2014.
DIAS, C. M. et al. Semeando o cuidado. Rio de Janeiro: EPSJV, 2021. 1 jogo analógico. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/semeandoocuidado. Acesso em: 23 ago. 2022.
DIERCKS, M. S.; PEKELMAN, R.; WILHELMS, D. M. Grupos de mulheres e a elaboração de material educativo. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Caderno de Educação Popular e Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2007.
estratégia de gestão participativa das políticas de saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 67-83, 2004. Doi: 10.1590/S0103-73312004000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/zdzwnsyC9nQV8dNgsDqbxLd/?lang=pt. Acesso em: 23 ago. 2022.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 55. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
HOLLIDAY, O. J. Sistematização de experiências, prática e teoria: para outros mundos possíveis. Brasília: Cotag, 2012.
MOREL, C. M. T. M; PEREIRA, I. A. F.; LOPES, M. C. R. Educação em saúde: material didático para formação técnica de agentes comunitários de saúde. Rio de Janeiro: EPSJV, 2020. p. 173-177. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/livro_mat_did_acs.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.
NESPOLI, G. et al. Educação popular e plantas medicinais na atenção básica à saúde. Rio de Janeiro: EPSJV, 2021. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/livro_edpop_med.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.
NESPOLI, G. et al. Saberes da experiência: sistematização do curso de aperfeiçoamento em Educação Popular em Saúde. Rio de Janeiro: EPSJV, 2020. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/livro_saberes.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.
OLIVEIRA, M. W. de et al. Diálogo com práticas populares de saúde na formação profissional. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. II Caderno de Educação Popular e Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2014.
PEDROSA, J. I. A política nacional de educação popular em saúde em debate: (re)conhecendo saberes e lutas para a produção da saúde coletiva. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 25, e200190, 2021. Doi: https://doi.org/10.1590/Interface.200190. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/b4vyq3gCDv3VT5BgKRvVYQD/?lang=pt. Acesso em: 22 ago. 2022.
SANTOS, C. L. dos; VALENTE, P. A.; PIMENTA, D. N. Educação do campo e saúde: análise de materiais didáticos produzidos pelo setor saúde do Movimento Sem Terra. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, Naviraí, v. 8, n. 18, p. 43-68, jul./dez. 2021. Doi: 10.55028/pdres.v8i18.13322. Disponível: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/13322. Acesso em: 15 out. 2022.
SANTOS, M. Saúde e ambiente no processo de desenvolvimento. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 309-314, 2003. Doi: 10.1590/S1413-81232003000100024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/NwLDv5yhjKPJm3W7j68R9LF/?lang=pt. Acesso em: 12 jul. 2022.
SILVA, M. G. da. Educação popular e experiências educativas em agroecologia. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 21, n. 1, p. 265-285, jan.-abr. 2022. Doi: 10.14393/REP-2022-63075. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/63075. Acesso em: 23 ago. 2022.
VASCONCELOS, E. M. Educação popular: de uma prática alternativa a uma
VILLAS BÔAS, G. de K. et al. (org.). Conhecimento popular de plantas medicinais no extremo sul da Bahia. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Grasiele Nespoli, Camila Furlanetti Borges, Cynthia Macedo Dias, João Vinícius dos Santos Dias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.