This is an outdated version published on 2022-04-29. Read the most recent version.

Pharmacy for the community

sharing knowledge through the Farmacodrama Festival and Expofarma Fair

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-61816

Keywords:

Playfulness, Problem based learning, Health education

Abstract

Sharing healthy information with the community is the purpose of popular health education. In this sense, the objective of this work was to publicize the actions of a project that sought to apply scientific knowledge in health promotion, targeting school adolescents. The methodology of this experience report is based on two extension events, a cultural festival and a health fair. The festival worked with health themes, through pedagogical psychodrama, theater, parodies and cordel literature. The fair sought to promote health through the exhibition of didactic models, educational games and themed tables. The festival had the participation of 78 high school students, who served as an interactive audience, in addition to 122 undergraduate pharmacy students who presented the themes and 5 evaluator professors. The fair was attended by 13 evaluator professors and 120 exhibiting undergraduate students. It is concluded that the project was a success within its methodological and pedagogical proposals, as it carried out health education activities with adolescents, contextualizing the teaching-learning process through playful tools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Braz José do Nascimento Júnior, Universidade Federal do Vale do São Francisco

PhD in Pharmaceutical Sciences, Federal University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil; assistant professor at the Federal University of Vale do São Francisco, State of Pernambuco, Brazil.

Manoel Augusto Freitas Santos, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Graduate in Pharmaceutical Sciences, Federal University of Vale do São Francisco, State of Pernambuco, Brazil.

Lidione Brito Souto, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Master in Social Work, Federal University of Vale do São Francisco, State of Pernambuco, Brazil; professor at Tiradentes University, Aracaju, State of Sergipe, Brazil.

Angely Anny de Castro Alencar, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Master degree student in Rural Extension, Federal University of Vale do São Francisco, State of Pernambuco, Brazil; nurse in Family Health Strategy at the Municipality of Petrolina, State of Pernambuco, Brazil.

Denes Dantas Vieira, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Doctor in Social Sciences, Federal University of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil; professor at the Federal University of Vale do São Francisco, State of Bahia, Brazil.

References

BRASIL. Resolução CNS nº 546, de 7 de abril de 2017. Aprova a Nota Técnica nº 005/2017 contendo recomendações do Conselho Nacional de Saúde à proposta de Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Farmácia. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2017/Reso546.pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei n. 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 e dá outras providências. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55877808. Acesso em: 22 jun. 2021.

CANEL, R. C.; PELICIONI, M. C. F. Psicodrama pedagógico: uma técnica participativa para estratégias de promoção de saúde. O Mundo da Saúde, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 426-433, jul./set. 2007. Doi: 10.15343/0104-7809.200731.3.13. Disponível em: http://www.saocamilo-sp.br/pdf/mundo_saude/55/13_psicodram_pedagogico.pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.

FERNANDES, V. R.; KELLERMANN, M. S. Ao encontro do Psicodrama Pedagógico: uma ferramenta de auxilio ao ensino para adultos. In: CONGRESSO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA e X ENCONTRO DE PÓS-GRADUAÇÃO, 18., 2009, Pelotas. Anais [...]. Pelotas: Universidade Federal de Pelotas, 2009. Disponível em: https://www2.ufpel.edu.br/cic/2009/cd/pdf/CH/CH_00788.pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.

FERREIRA, M. L. S. et al. Feira de saúde do curso de medicina da UFRR: uma aproximação com a comunidade. Revista Brasileira de Eeducação Médica, Rio de Janeiro, v. 34, n. 2, p. 310-314, jun. 2010. Doi: 10.1590/S0100-55022010000200017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbem/v34n2/a17v34n2.pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 6. ed. São Paulo: Edusp, 2008.

MODESTO, A. P. dos S.; SILVA, K. G. de O.; FUKUI, R. K. A promoção da ludicidade no processo de aprendizagem. Psicologia & Saberes, Maceió, v. 9, n. 14, p. 4-21, 2020. Disponível em: https://revistas.cesmac.edu.br/index.php/psicologia/article/view/1151. Acesso em: 22 jun. 2021.

MOURATO, M. G. S. et al. Saúde e educação: o uso de metodologias lúdicas no ensino e na promoção da saúde. Extramuros, Petrolina, v. 3, n. 1, p. 340-354, jun. 2015. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/extramuros/article/view/717/487. Acesso em: 22 jun. 2021.

NASCIMENTO JÚNIOR, B. J.; XAVIER, M. R.; PINHEIRO, C. C. G. Morfofarma: feira de morfologia para promoção da saúde e consolidação de conhecimentos. Extramuros, Petrolina, v. 1, n. 1, p. 41-46, jan./jul. 2013. Disponível em: http://www.periodicos2.univasf.edu.br/index.php/extramuros/article/view/233/88. Acesso em: 22 jun. 2021.

NASCIMENTO JÚNIOR, B. J. et al. Educação em saúde de adolescentes escolares nas formas expositivas e lúdicas: drogas e DST. Cereus, Gurupi, v. 8, n. 2, p. 2-22, maio/ago. 2016. Doi: 10.18605/2175-7275/cereus.v8n2p2-22. Disponível em: http://ojs.unirg.edu.br/index.php/1/article/view/1132/455. Acesso em: 22 jun. 2021.

NASCIMENTO JÚNIOR, B. J. Anais do Farmacodrama III: festival de teatro, literatura de cordel e música educativa. Petrolina: Univasf, 2017. 82 p. Disponível em: http://www.univasf.edu.br/~tcc/00000d/00000d01.pdf. Acesso em: 16 fev. 2022.

SANTOS, M. P. S. et al. A paródia: uma estratégia educativa para conhecimentos relacionados à saúde. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Taguatinga, v. 19, n. 3, p. 86-98. 2011. Disponível em: https://docplayer.com.br/16158540-A-parodia-uma-estrategia-educativa-para-conhecimentos-relacionados-a-saude.html. Acesso em: 22 jun. 2021.

SANTOS, C. A. A.; PARO, C. A. A interface entre o teatro e as práticas educativas em saúde no contexto da atenção primária à saúde. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 169-180, jan./abr. 2018. Doi: 10.14393/REP-v17n12018-rel05. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40879/pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.

SILVA, R. L. et al. Literatura de cordel e educação em saúde: análise textual do cordel HIV/AIDS. Revista Brasileira de Saúde Funcional, Cachoeira, v. 1, n. 2, p. 57-75, dez. 2017. Disponível em: https://seer-adventista.com.br/ojs3/index.php/RBSF/article/view/936/740. Acesso em: 22 jun. 2021.

TREZZA, M. C. S. F.; SANTOS, R. M.; SANTOS, J. M. Trabalhando educação popular em saúde com a arte construída no cotidiano da enfermagem: um relato de experiência. Texto e Contexto Enferm, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 326-34, 2007. Doi: 10.1590/S0104-07072007000200017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tce/v16n2/a17v16n2.pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.

VALLIM, M. B. R. Um modelo reflexivo para formação de engenheiros. 2008. 184 f. Tese (Doutorado em Engenharia Elétrica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/91119/259881.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 22 jun. 2021.

Published

2022-04-29

Versions

How to Cite

NASCIMENTO JÚNIOR, B. J. do; SANTOS, M. A. F.; SOUTO, L. B.; ALENCAR, A. A. de C.; VIEIRA, D. D. Pharmacy for the community: sharing knowledge through the Farmacodrama Festival and Expofarma Fair. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 21, n. 1, p. 355–369, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-61816. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/61816. Acesso em: 24 nov. 2024.