Writing as a possibility of child expression

an experience in a public school in Ituiutaba, State of Minas Gerais, Brazil

Authors

  • Marina Muniz Monteiro de Barros Soares Federal University of Uberlândia
  • Fernanda Duarte Araújo Silva Federal University of Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-52815

Keywords:

Supervised internship, Writing, Expression, Education, Teacher education

Abstract

The present work aims to present an experience report lived during the supervised internship carried out in the Pedagogy course of the Institute of Human Sciences of Pontal, of the Federal University of Uberlândia. From the observations made in the internship, we felt the need to provide children with a meaningful writing activity, which leads to experiences to reframe writing as something pleasurable and a form of expression. From this, we worked on the idea of ​​the “Book of Feelings”, made with the writings and drawings made by the students, which process will be reported throughout this text. The activity was developed with a class of 3rd year elementary students, from a municipal school in Ituiutaba, State of Minas Gerais. Twenty-six children between 8 and 9 years old participated in the construction of the book. In general, we identified that this experience carried out in a public school contributed greatly to our training, as it allowed us to revisit concepts related to childhood and the process of learning to write. Thus, the construction and execution of this project were essential because they allowed the opportunity to think and plan actions that would actually contribute to the analyzed reality. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina Muniz Monteiro de Barros Soares, Federal University of Uberlândia

Master degree student in Education, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; member of the Study and Research Group on Languages ​​and Children (GEPLI). 

Fernanda Duarte Araújo Silva, Federal University of Uberlândia

PhD in Education, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; adjunct professor at the Faculty of Education at the same institution, Pontal campus; coordinator of the Study and Research Group on Languages ​​and Children (GEPLI).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. 2012. Disponível em: http://pacto.mec.gov.br/index.html. Acesso em: 10 abr. 2020.

BRITO, A. E. Prática pedagógica alfabetizadora: a aquisição da língua escrita como processo sociocultural. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 4, n. 44, nov. 2007. Doi: /10.35362/rie4442219.

BUSCARIOLLO, A. F. V. T. O texto-livro como instrumento pedagógico na alfabetização de crianças. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização e linguística. 2. ed. São Paulo: Scipione, 1990.

CORSARO, W.A. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed; 2011.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999.

FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GIROTTO, C. G. G. S.; SILVA, G. F.; MAGALHÃES, C. F.; Vigotsky e Bakhtin: uma aproximação possível ao acesso à cultura escrita. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. 1, p. 155-174, jan./mar. 2018.

KRAMER, S. Alfabetização, leitura e escrita: formação de professores em curso. São Paulo: Ática, 2001.

MUNIZ, L. S. Aprendizagem criativa da leitura e da escrita e suas inter-relações com o desenvolvimento da subjetividade da criança. 2015. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Brasília, Brasília-DF, 2015.

SARMENTO, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. Braga: Universidade do Minho, 2003.

SMOLKA, A. L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. São Paulo: Cortez, 2012.

TEBEROSKY, A., GALLART, M. S. (org.). Contextos de alfabetização inicial. Tradução de Francisco Settineri. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2020-11-23

How to Cite

SOARES, M. M. M. de B.; SILVA, F. D. A. . Writing as a possibility of child expression: an experience in a public school in Ituiutaba, State of Minas Gerais, Brazil. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 19, n. 3, p. 244–256, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-52815. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/52815. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de experiência