Writing as a possibility of child expression
an experience in a public school in Ituiutaba, State of Minas Gerais, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2020-52815Keywords:
Supervised internship, Writing, Expression, Education, Teacher educationAbstract
The present work aims to present an experience report lived during the supervised internship carried out in the Pedagogy course of the Institute of Human Sciences of Pontal, of the Federal University of Uberlândia. From the observations made in the internship, we felt the need to provide children with a meaningful writing activity, which leads to experiences to reframe writing as something pleasurable and a form of expression. From this, we worked on the idea of the “Book of Feelings”, made with the writings and drawings made by the students, which process will be reported throughout this text. The activity was developed with a class of 3rd year elementary students, from a municipal school in Ituiutaba, State of Minas Gerais. Twenty-six children between 8 and 9 years old participated in the construction of the book. In general, we identified that this experience carried out in a public school contributed greatly to our training, as it allowed us to revisit concepts related to childhood and the process of learning to write. Thus, the construction and execution of this project were essential because they allowed the opportunity to think and plan actions that would actually contribute to the analyzed reality.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. 2012. Disponível em: http://pacto.mec.gov.br/index.html. Acesso em: 10 abr. 2020.
BRITO, A. E. Prática pedagógica alfabetizadora: a aquisição da língua escrita como processo sociocultural. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 4, n. 44, nov. 2007. Doi: /10.35362/rie4442219.
BUSCARIOLLO, A. F. V. T. O texto-livro como instrumento pedagógico na alfabetização de crianças. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização e linguística. 2. ed. São Paulo: Scipione, 1990.
CORSARO, W.A. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed; 2011.
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999.
FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
GIROTTO, C. G. G. S.; SILVA, G. F.; MAGALHÃES, C. F.; Vigotsky e Bakhtin: uma aproximação possível ao acesso à cultura escrita. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. 1, p. 155-174, jan./mar. 2018.
KRAMER, S. Alfabetização, leitura e escrita: formação de professores em curso. São Paulo: Ática, 2001.
MUNIZ, L. S. Aprendizagem criativa da leitura e da escrita e suas inter-relações com o desenvolvimento da subjetividade da criança. 2015. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Brasília, Brasília-DF, 2015.
SARMENTO, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. Braga: Universidade do Minho, 2003.
SMOLKA, A. L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. São Paulo: Cortez, 2012.
TEBEROSKY, A., GALLART, M. S. (org.). Contextos de alfabetização inicial. Tradução de Francisco Settineri. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.