Extensão universitária na educação de jovens e adultos no contexto prisional

uma proposta educativa dialógica

Authors

  • Maria Lígia Isídio Alves Universidade Federal da Paraíba
  • Jucilene Nascimento Dias Universidade Federal da Paraíba
  • Severino Bezerra da Silva Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n32018-art09

Keywords:

Youth and Adults Education in Prisons, Dialogue, University Extension

Abstract

The present text aims to present some reflections on the methodological perspectives of the “University Extension Project Education of Youth and Adults (EJA)” in the prison context. It is a project linked to the Federal University of Paraíba (UFPB), which included about eighty educators who work in the prison units of the state of Paraíba, Brazil. It is an educational proposal based on the horizontality of decisions and dialogue as a founding principle for the organization, systematization and (re) orientation of the process of construction of the knowledge of the individuals involved. It was decided to problematize and present this experience from the perspective of authors who discuss popular education (FREIRE, 1981, 1997, 2011a, 2011b), education of youth and adults in prisons (IRELAND, 2011; MAEYER, 2011; MUÑOZ, 2011) and university extension (FREIRE, 1983; MELO NETO, 2012). The methodological approach is based on a qualitative approach, with a descriptive case study. The participatory observation and documentary analysis (report of the meetings) were adopted as a methodological procedure and have, as research subjects, teachers and penitentiary agents of youth and adults education participating in the aforementioned extension project, as well as the teachers/researchers of the same project. In this extensionist action, they were considered the interests, the educational and human needs of the actors who make daily life in prison.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Lígia Isídio Alves, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda em Educação na Universidade Federal da Paraíba; membro do Grupo de Pesquisa Observatório da Educação Popular do Programa de Pós-Graduação em Educação.

Jucilene Nascimento Dias, Universidade Federal da Paraíba

 Mestre em Educação pela Universidade Federal da Paraíba

Severino Bezerra da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; professor associado IV da Universidade Federal da Paraíba; membro do Grupo de Pesquisa Observatório da Educação Popular do Programa de Pós-Graduação em Educação.

References

AGUIAR, A. Educação de jovens e adultos privados de liberdade: perspectivas e desafios. Paidéa, Belo Horizonte, Ano 6, n. 7, p. 101-121, 2009. Disponível em: <http://www.fumec.br/revistas/paideia/article/view/953>. Acesso em: 16 mar. 2018.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

______. Levantamento Nacional de Informações Penitenciárias – Infopen. 2016. Disponível em: <http://depen.gov.br/DEPEN/depen/sisdepen/infopen/relatorio_2016_22-11.pdf>. Acesso em: 9 ago. 2018.

DINIZ, A. V. S. A Aprendizagem ao longo da vida e os currículos biográficos de aprendizagem de sujeitos jovens e adultos. In: DINIZ, A. V. S.; SCOCUGLIA, A. C.; PRESTES, E. T. (Org.). A aprendizagem ao longo da vida e a educação de jovens e adultos: possibilidades e contribuições ao debate. João Pessoa: Editora da UFPB, 2010. p. 247-267.

ESTEBAN, M. T. Breves notas sobre um pensamento fecundo. In: FREITAS, A. L. S.; MORAES, S. C. (Org.). Contra o desperdício da experiência: a pedagogia do conflito revisitada. Porto Alegre: Redes Editora, 2009. p. 123-142.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 39. ed. São Paulo: Cortez, 2000. 102 p.

______. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981. 245 p.

______. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2006. 158 p.

______. Educação e política. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1997. 144 p.

______. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo/Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2011a. 245 p.

______. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011b. 253 p.

GONÇALVES, E. et al. Educação como direito humano. In: YAMAMOTO, A. et al. (Org.). Educação em prisões. Associação Alfabetização Solidária. São Paulo: AlfaSol: Cereja, 2010. (Cereja Discute, v. 1).

IRELAND, T. D. Educação em prisões no Brasil: direito, contradições e desafios. Em aberto, Brasília, v. 24, n. 86, p. 19-39, nov. 2011. Doi: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.24i86.%25p.

MAEYER, M. de. Ter tempo não basta para que alguém se decida a aprender. Em aberto, Brasília, v. 24, n. 86, p. 43-55, nov. 2011.

MELO NETO, J. F. de. Universidade Popular. João Pessoa,PB: Editora da UFPB, 2012. 122 p.

MUÑOZ, V. O direito à educação das pessoas privadas de liberdade. Em aberto, Brasília, v. 24, n. 86, p. 57-74, nov. 2011.

ONOFRE, E. M. C., JULIÃO, E. F. A educação na prisão como política pública: entre desafios e tarefas. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 51-69, jan./mar. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/edreal/v38n1/05.pdf>. Acesso em: 16 mar. 2015.

PALUDO, C. Educação popular: dialogando com redes latino-americanas (2000-2003). In: PONTUAL, P.; IRELAND, T. D. (Org.). Educação popular na América Latina: diálogos e perspectivas. Brasília, DF: MEC: UNESCO, 2006. P. 41-65.

PONTUAL, P. Educação popular e democratização das estruturas políticas e espaços públicos. In: PONTUAL, P.; IRELAND, T. D. (Org.). Educação popular na América Latina: diálogos e perspectivas. Brasília, DF: MEC: UNESCO, 2006. p. 91-102.

SANTOS, B. de S. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007. 126 p.

______. Para uma pedagogia do conflito. In: FREITAS, A. L. S.; MORAES, S. C. (Org.). Contra o desperdício da experiência: a pedagogia do conflito revisitada. Porto Alegre: Redes Editora, 2009. p. 15-40.

SCOCUGLIA, A. C. A história das ideias de Paulo Freire e a atual crise de paradigmas. 6. ed. João Pessoa: Editora da UFPB, 2015. 161 p.

______. A teoria só tem utilidade se melhorar a prática educativa: as propostas de Paulo Freire. Petrópolis, RJ: De Petrus et Alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2013. 208 p.

Published

2019-01-15

How to Cite

ALVES, M. L. I. .; DIAS, J. N.; SILVA, S. B. da. Extensão universitária na educação de jovens e adultos no contexto prisional: uma proposta educativa dialógica. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 17, n. 3, p. 129–142, 2019. DOI: 10.14393/rep-v17n32018-art09. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/42631. Acesso em: 26 dec. 2024.