Extensão universitária na educação de jovens e adultos no contexto prisional

uma proposta educativa dialógica

Authors

  • Maria Lígia Isídio Alves Universidade Federal da Paraíba
  • Jucilene Nascimento Dias Universidade Federal da Paraíba
  • Severino Bezerra da Silva Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n32018-art09

Keywords:

Youth and Adults Education in Prisons, Dialogue, University Extension

Abstract

The present text aims to present some reflections on the methodological perspectives of the “University Extension Project Education of Youth and Adults (EJA)” in the prison context. It is a project linked to the Federal University of Paraíba (UFPB), which included about eighty educators who work in the prison units of the state of Paraíba, Brazil. It is an educational proposal based on the horizontality of decisions and dialogue as a founding principle for the organization, systematization and (re) orientation of the process of construction of the knowledge of the individuals involved. It was decided to problematize and present this experience from the perspective of authors who discuss popular education (FREIRE, 1981, 1997, 2011a, 2011b), education of youth and adults in prisons (IRELAND, 2011; MAEYER, 2011; MUÑOZ, 2011) and university extension (FREIRE, 1983; MELO NETO, 2012). The methodological approach is based on a qualitative approach, with a descriptive case study. The participatory observation and documentary analysis (report of the meetings) were adopted as a methodological procedure and have, as research subjects, teachers and penitentiary agents of youth and adults education participating in the aforementioned extension project, as well as the teachers/researchers of the same project. In this extensionist action, they were considered the interests, the educational and human needs of the actors who make daily life in prison.

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Author Biographies

Maria Lígia Isídio Alves, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda em Educação na Universidade Federal da Paraíba; membro do Grupo de Pesquisa Observatório da Educação Popular do Programa de Pós-Graduação em Educação.

Jucilene Nascimento Dias, Universidade Federal da Paraíba

 Mestre em Educação pela Universidade Federal da Paraíba

Severino Bezerra da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; professor associado IV da Universidade Federal da Paraíba; membro do Grupo de Pesquisa Observatório da Educação Popular do Programa de Pós-Graduação em Educação.

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Published

2019-01-15

How to Cite

ALVES, M. L. I. .; DIAS, J. N.; SILVA, S. B. da. Extensão universitária na educação de jovens e adultos no contexto prisional: uma proposta educativa dialógica. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 17, n. 3, p. 129–142, 2019. DOI: 10.14393/rep-v17n32018-art09. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/42631. Acesso em: 23 jul. 2024.