Freirean Culture of circles

methodological instrument for professional education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-60159

Keywords:

Professional education, Culture Circle, Freirean methodology

Abstract

This work is a consequence of an experience in the Technical Course in Tourist Guide Subsequent to High School, offered by the Federal Institute of Education, Science and Technology of Paraíba, Advanced Campus Cabedelo Centro, in Barra do Mamanguape, Rio Tinto-PB. Our objective is to report the didactic-pedagogical experience with students during the execution of the professional course, in which we use the Freirean methodology, which is based on the dialogical relationship between the student and the educator, using the culture circle as an instrument of interaction between these actors and their reality. In the trajectory of the elaboration and implementation of the refered method, the successful experience of Angicos-RN was registered. In the work we now present, we found that the Freirean method can and must be used in addition to the act of literacy, since our experience was also successful in professional education classes. Finally, we conclude by understanding that the culture circle is a timeless and totally viable methodological instrument to fill the gaps in a systemic model of education, which, in many times, does not meet the Brazilian socio-cultural heterogeneity and its particularities.

Downloads

Author Biographies

  • Ynakam Luis de Vasconcelos Leal, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba

    Master in Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; full professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Paraíba, Advanced Campus Cabedelo Centro, State of Paraíba, Brazil; research member and vice-coordinator of the Popular Education Observatory (UFPB).

  • Severino Bezerra da Silva , Universidade Federal da Paraíba

    PhD in Social Sciences, Pontifical Catholic University of São Paulo, Stae of São Paulo, Brazil, full professor at the Federal University of Paraíba, Campus I, Brazil.

  • Ciro Linhares de Azevêdo , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pernambuco

    Master in History, Federal University of Campina Grande, State of Paraíba, Brazil; coordinator of the Gender and Diversity Studies Nucleus (NEGED/UFPB), Federal Institute of Education, Science and Technology of Paraíba, State of Paraíba, Brasil.

References

ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2017.

BRANDÃO, C. R. O que é educação popular. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Coleção Primeiros Passos, v. 318).

BRANDÃO, C. R.; FAGUNDES, M. C. V. Cultura popular e educação popular: expressões da proposta freireana para o sistema de educação. Educar em Revista, Curitiba, n. 61, p. 89-106. jul./set. 2016. Doi: 10.1590/0104-4060.47204. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/KmYHVqgFMPBfJTjXsRjFFvc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 maio 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe da Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 17 maio 2021.

FÁVERO, O. Uma pedagogia da participação popular: análise da prática educativa do MEB – Movimento de Educação de Base (1961/1966). Ilustrações de Paulo Cheida Sans. Campinas: Autores Associados, 2006. (Coleção Educação Contemporânea).

FÁVERO, O. Paulo Freire: primeiros tempos. O que pensam outros especialistas? Em Aberto, Brasília, v. 26, n. 90, p. 47-62, jul./dez. 2013. Doi: 10.24109/2176-6673.emaberto.26i90.2395. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2742. Acesso em: 17 maio 2021.

FÁVERO, O.; SOARES JÚNIOR, E. F. Ceplar – Campanha de Educação Popular (Paraíba, 1962-1964). Educação e Realidade, Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 1, n. 2, jul.-dez. 1992. Disponível em: http://forumeja.org.br/df/files/doc.ceplar.pdf. Acesso em: 18 maio 2021.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 40. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017a.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 63. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017b.

GUERRA, A. T.; GUERRA, A. J. T. Novo dicionário geológico-geomorfológico. 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.

HADDAD, S. O educador: um perfil de Paulo Freire. São Paulo: Todavia, 2019.

LYRA, C. As quarenta horas de Angicos: uma experiência pioneira de educação. São Paulo: Cortez, 1996.

MEJÍA, M. R. Educação e pedagogias críticas a partir do sul: cartografias da educação popular. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 4. ed. rev. e ampl. São Paulo: Atlas, 2017.

Published

2021-12-30

How to Cite

LEAL, Ynakam Luis de Vasconcelos; SILVA , Severino Bezerra da; AZEVÊDO , Ciro Linhares de. Freirean Culture of circles: methodological instrument for professional education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 20, n. 3, p. 326–343, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-60159. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/60159. Acesso em: 8 jun. 2025.