Capoeira in the “Fighting” thematic axis of the National Common Core Curriculum (Brazilian BNCC)

comprehension of teachers and teaching methodologies in the north zone of Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-76082

Keywords:

Capoeira, Fighting, BNCC, Teaching methodologies, Physical Education

Abstract

According to formal teaching documents, capoeira – a Brazilian cultural manifestation with African roots – is present in Brazilian educational sphere. In this sense, this proposal was characterized as qualitative, descriptive-exploratory research, aiming to diagnose how this manifestation, present in the National Common Core Curriculum (Brazilian BNCC) – thematic axis “Fighting”, has been understood by Physical Education teachers. In addition, we sought to identify which capoeira teaching methodologies are currently applied, based on the aforementioned document, especially in the formal teaching environment of the city of Rio de Janeiro/RJ (North Zone). To this end, interviews were conducted with 39 teachers in 26 schools in the region. The statements were interpreted through Content Analysis, in four axes: 1) Capoeira and fighting in the BNCC; 2) Capoeira and fighting – development of content and methodologies; 3) Capoeira and affirmative actions; 4) Challenges in the teaching of capoeira. The results showed insufficient knowledge about the BNCC, as well as low application of capoeira and several limitations in the development of this content. Thus, it is expected to contribute to the understanding of the state of teaching “Fighting” and capoeira, in addition to promoting actions that will impact scientific production in the field and teacher training.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Abaeté Strino Dalto, Federal University of Rio de Janeiro

    Undergraduate student in Physical Education, Federal University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil.

  • Paulo César Miranda da Silva, Federal University of Rio de Janeiro

    Undergraduate student in Physical Education, Federal University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil.

  • Lívia de Paula Machado Pasqua, Federal University of Rio de Janeiro

    PhD in Physical Education, State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil; coordinator of the “Capoeira Laboratory” Research Group at the same institution; area coordinator of the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program - Physical Education Subproject at the same institution.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2008.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/cne/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 9 out. 2024.

CAILLOIS, R. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.

CASTRO JÚNIOR, L. V. Campos de visibilidade da capoeira baiana: as festas populares, as escolas de capoeira, o cinema e a arte (1955-1985). Brasília: Ministério do Esporte, 2010.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez. 2014.

CORREIA, W. R.; FRANCHINI, E. Produção acadêmica em lutas, artes marciais e esportes de combate. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 1, p. 1-9, 2010. DOI 10.5016/1980-6574.2010v16n1p01. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p01. Acesso em: 9 dez. 2025.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz & Terra, 2013.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisa; amostragens e técnicas de pesquisa; elaboração, análise e interpretação de dados. São Paulo: Atlas, 2002.

NASCIMENTO, P. R. B.; ALMEIDA, L. A tematização das lutas na Educação Física escolar: restrições e possibilidades. Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 91-110, set./dez. 2007. DOI 10.22456/1982-8918.3567. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/3567/1968. Acesso em: 8 out. 2024.

PASQUA, L. P. M. Capoeira e diáspora africana: uma interpretação sobre a manifestação dos floreios. 2020. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/3047. Acesso em: 8 out. 2024.

PASQUA, L. P. M. O floreio na capoeira. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/40493419/UNIVERSIDADE_ESTADUAL_DE_CAMPINAS_FACULDADE_DE_EDUCA%C3%87%C3%83O_F%C3%8DSICA_L%C3%8DVIA_DE_PAULA_MACHADO_PASQUA_O_floreio_na_Capoeira. Acesso em: 29 set. 2025.

PASQUA, L. P. M.; HESS, C. M.; TOLEDO, E. A capoeira na Base Nacional Curricular (BNCC): uma reflexão de sua presença na unidade temática Luta. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO FÍSICA E MOTRICIDADE HUMANA, 10., 2017; SIMPÓSIO PAULISTA DE EDUCAÇÃO FÍSICA, 16., 2017, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2017. p. 1. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/29732. Acesso em: 8 out. 2024.

PASQUA, L. P. M.; TOLEDO, E. Aspectos pedagógicos para o ensino da capoeira: o floreio e sua relação com a diáspora africana. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 26, n. 3, p. 1-206, set./dez. 2022. DOI 10.51283/rc.v26i3.14813. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14813. Acesso em: 3 out. 2024.

PASQUA, L. P. M.; TOLEDO, E. Diálogos entre a capoeira e a arte: sobre um corpo polissêmico. Capoeira – Revista de Humanidade e Letras, Santo Amaro, BA, v. 7, n. 2, p. 77-92, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/357568461_DIALOGOS_ENTRE_A_CAPOEIRA_E_A_ARTE_SOBRE_UM_CORPO_POLISSEMICO. Acesso em: 29 set. 2025.

PEREIRA, C. C. D. A. et al. Lutas na escola: desafios didático-pedagógicos. Caderno Pedagógico, Curitiba, v. 21, n. 10, p. 1-22, 2024. DOI 10.54033/cadpedv21n10-425. Disponível em: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article/view/9999. Acesso em: 12 nov. 2024.

ROSA, C. F. Brazilian bodies and their choreographies of identification: swing nation. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015.

RUFINO, L. G. B.; DARIDO, S. C. O ensino das lutas na escola: possibilidades para a Educação Física. Porto Alegre: Penso, 2015.

SCHROEDER, A.; VIEIRA, J. R. L.; SILVA, M. C. P. Corpo, cultura e Paulo Freire: a capoeira como possibilidade de uma educação na perspectiva da emancipação humana. Inter-Ação, Goiânia, v. 42, n. 2, p. 538–555, maio/ago. 2017. DOI 10.5216/ia.v42i2.44066. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/44066. Acesso em: 23 abr. 2025.

SILVA, E. G.; SILVA, L. M. M. 30 anos de coletivo de autores: um clássico à conjuntura atual. Revista Fluminense de Educação Física, Niterói, v. 4, n. 1, p. 1-24, maio 2023. Disponível em: https://periodicos.uff.br/edfisica-fluminense/article/view/57827. Acesso em: 9 out. 2024.

SILVA, L. M. F. Propostas para o ensino da capoeira nas aulas de Educação Física: possibilidades pedagógicas e intervenções para a prática pedagógica. In: RUFINO, L. G. B.; DARIDO, S. C. (org.). O ensino das lutas na escola: possibilidades para a educação física. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 74-90.

SILVA, P. C. C. O ensino-aprendizado da capoeira nas aulas de Educação Física escolar. 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/446119. Acesso em: 29 set. 2025.

SO, M. R.; BETTI, M. Saberes docentes: o tema lutas no Currículo de Educação Física do Estado de São Paulo. In: TOMMASIELLO, M. G. C. et al. (org.). Didática e práticas de ensino na realidade escolar contemporânea: constatações, análises e proposições. Araraquara: Junqueira & Marin, 2012. p. 1-12.

SO, M. R.; BETTI, M. Sentido, mobilização e aprendizagem: as relações dos alunos com os saberes das lutas nas aulas de Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 2, p. 555-568, abr./jun. 2018. DOI 10.22456/1982-8918.70995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/70995. Acesso em: 8 out. 2024.

THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

Published

2025-12-23

How to Cite

DALTO, Abaeté Strino; SILVA, Paulo César Miranda da; PASQUA, Lívia de Paula Machado. Capoeira in the “Fighting” thematic axis of the National Common Core Curriculum (Brazilian BNCC): comprehension of teachers and teaching methodologies in the north zone of Rio de Janeiro. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 3, p. 89–109, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-76082. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/76082. Acesso em: 28 dec. 2025.