Work as constituent of humanity and its links to popular educators Célestin Freinet and Paulo Freire thoughts

Authors

  • Flávio Boleiz Júnior Federal University of Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-74035

Keywords:

Work, Education, Célestin Freinet, Paulo Freire

Abstract

This article, resulted from a bibliographic research, has the purpose of presenting the Marxist conception of work as an action that offers men and women the needed conditions to transcend Nature through their posture before natural constraints, and also transform the world and directly contribute to humanizing people, allowing them to act ethically facing the world. Starting from this conception of work, the article aims to bring closer the thought of French professor Célestin Freinet – with his Education Through Work – and of Brazilian educator Paulo Freire – with his Freirean praxis – to the work of German philosopher Karl Marx, as an attempt to demonstrate that both the French professor’s pedagogy and the Brazilian educator’s “pedagogies” were formulated around the category of work, which directly influenced their lines of pedagogical thought and their teaching activities. For that, sections of works from the three authors are presented, which show the importance of the category handled here and its connection to its approaches and conceptions of humanity.

 

Downloads

Author Biography

  • Flávio Boleiz Júnior, Federal University of Rio Grande do Norte

    PhD in Education, University of São Paulo, State of São Paulo; assistant professor at the Federal University of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil.

References

ANTUNES, R. (org.). A dialética do trabalho: escritos de Marx e Engels. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

COSTA, M. C. C. O pensamento educacional de Célestin Freinet e suas aproximações aos ideais do movimento da Escola Nova. 2008. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2008. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/entities/publication/9a928f6f-7e80-4206-b3e9-9e997892cf70. Acesso em: 20 jun. 2024.

ENGELS, F. Sobre o papel do trabalho na transformação do macaco em homem. In: ANTUNES, R. (org.). A dialética do trabalho: escritos de Marx e Engels. São Paulo: Expressão Popular, 2009. p. 11-28.

FREINET, C. Para uma escola do povo. Lisboa: Editorial Presença, 1969.

FREINET, C. A educação do trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 6. ed. São Paulo: Paz & Terra, 1982.

FREIRE, P. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 32. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 33. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2006.

GAUTHIER, J. A criança engenheira dos vegetais e senhora do fogo: devaneando com Celestin Freinet. Entreideias, Salvador, n. 1, p. 1-4, 1997. DOI 10.9771/2317-1219rf.v2i1.2881. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/2881. Acesso em: 20 jun. 2024.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Abril Cultural, 1983a. v. 1.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Abril Cultural, 1983b. v. 2.

ORTEGA Y GASSET, J. Meditación de la técnica y otros ensayos sobre ciencia e filosofia. Madrid: Alianza Editorial, 2002.

PARO, V. H. Administração escolar: introdução crítica. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1988.

PARO, V. H. Parem de preparar para o trabalho!!! Reflexões acerca dos efeitos do neoliberalismo sobre a gestão e o papel da escola básica. In: PARO, V. H. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001. p. 13-31.

PARO, V. H. Educação como exercício do poder: crítica ao senso comum em educação. São Paulo: Cortez, 2008.

Published

2025-04-01

How to Cite

BOLEIZ JÚNIOR, Flávio. Work as constituent of humanity and its links to popular educators Célestin Freinet and Paulo Freire thoughts. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 1, p. 207–227, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-74035. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/74035. Acesso em: 30 apr. 2025.