“Leaps and bounds” of the Degree in Countryside Education in Goiás
perspectives of teacher educators
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2025-73959Keywords:
Education degree, Countryside Education, Implantation, Teacher training, Natural SciencesAbstract
Between “leaps and bounds”, a term that analogously symbolizes the social, epistemological, educational and identity struggles present in popular teacher education. The objective was to get to know the experiences of teachers who teach undergraduate degrees in Countryside Education in the state of Goiás. Twenty teachers from the two degrees in Countryside Education (LEdoC) in the state of Goiás were interviewed. The data were analyzed by Content Analysis, resulting in four categories. The study points to different problems, mainly regarding the lack of technical and political training of teachers in countryside education, given that these subjects show little implication for the strengthening of the analyzed courses.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
CHAER, G.; DINIZ, R. R. P.; RIBEIRO, E. A. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Revista Evidência, Araxá, v. 7, n. 7, p. 251-266, 2011. Disponível em: https://ojs.uniaraxa.edu.br/index.php/evidencia/article/view/201. Acesso em: 1 out. 2023.
CHAGAS, E.; QUEIROZ F. J. Da Pedagogia do Capital e de sua antítese: violência, (de)formação do trabalho e a luta pela formação humana. Revista Dialectus, Fortaleza, v. 3, n. 9, p. 100-112, 2016. DOI 10.30611/2016n9id6536. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/dialectus/article/view/6536. Acesso em: 1 out. 2024.
FALEIRO, W.; FARIAS, M. N. Formadores de professores em Educação do Campo em Goiás. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 1, n. 1, p. 88-106, 2016. DOI 10.20873/uft.2525-4863.2016v1n1p88. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/2111. Acesso em: 2 set. 2022.
FALEIRO, W.; RIBEIRO, G. K. N.; FARIAS, M. N. Formação por “área” de professores da Educação do Campo. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 5, p. 1-21, 2020. DOI 10.20873/uft.rbec.e7058. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/7058/17819. Acesso em: 6 out. 2022
FARIAS, M. N.; FALEIRO, W. Princípios de movimento de educação do campo: análise dos projetos político-pedagógicos das LEDCs do Centro Oeste Brasileiro. Uberlândia: Navegando Publicações, 2019. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/copia-colecao-educacao-popular-e-do-4. Acesso em: 15 set. 2021.
HAGE, S. A. M.; SILVA, H. S. A.; BRITO, M. M. B. Educação superior do campo: desafios para a consolidação da licenciatura em Educação do Campo. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 4, p. 147-174, 2016. DOI 10.1590/0102-4698162036. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/zTGDSQkykpwt47QYDdjL8qn/?lang=pt#. Acesso em: 12 set. 2021.
MEDEIROS, E. C.; MORENO, G. S.; BATISTA, M. S. X. Territorialização nacional da Educação do Campo: marcos históricos no Sudeste paraense. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, p. 1-22, 2020. DOI 10.1590/S1678-4634202046224676. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/k6FsZXGcHfTHLLr4dcJGyNf/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 20 out. 2021.
MOLINA, M. C. Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista, Curitiba, v. 0, n. 55, p. 145-166, 2015. DOI 10.1590/0104-4060.39849. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/qQMpZkcTFxbFDk59QJKpWmG/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 23 nov. 2021.
MOLINA, M. C.; ANTUNES-ROCHA, M. I.; MARTINS, M. F. A. A produção do conhecimento na licenciatura em Educação do Campo: desafios e possibilidades para o fortalecimento da educação do campo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, p. 1-30, 2019. DOI 10.1590/S1413-24782019240051. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/kLbkvLHNmMNqTwYR6TW9Rym/#. Acesso em: 15 nov. 2021.
MORAES, V. M.; SOUZA, M. A. Licenciatura em Educação do Campo: das lutas dos movimentos sociais à constituição do processo formativo. Cadernos de Pesquisa: Pensamento educacional, Curitiba, v. 13, n. 34, p. 113-130, 2018. Disponível em: https://portaltainacan.funarte.gov.br/periodicos/licenciatura-em-educacao-do-campo-das-lutas-dos-movimentos-sociais-a-constituicao-do-processo-formativo/. Acesso em: 28 nov. 2021.
SANTOS, C. A. A Educação do Campo e o fim das políticas públicas como as conhecemos: questões para reflexões de futuro. Revista de Políticas Públicas, São Luís, v. 23, n. 2, p. 501-513, 2019. DOI 10.18764/2178-2865.v23n2p501-513. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/13068. Acesso em: 8 dez. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Wender Faleiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.