“Leaps and bounds” of the Degree in Countryside Education in Goiás

perspectives of teacher educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-73959

Keywords:

Education degree, Countryside Education, Implantation, Teacher training, Natural Sciences

Abstract

Between “leaps and bounds”, a term that analogously symbolizes the social, epistemological, educational and identity struggles present in popular teacher education. The objective was to get to know the experiences of teachers who teach undergraduate degrees in Countryside Education in the state of Goiás. Twenty teachers from the two degrees in Countryside Education (LEdoC) in the state of Goiás were interviewed. The data were analyzed by Content Analysis, resulting in four categories. The study points to different problems, mainly regarding the lack of technical and political training of teachers in countryside education, given that these subjects show little implication for the strengthening of the analyzed courses.

Downloads

Author Biography

  • Wender Faleiro, Universidade Federal de Catalão

    Doctor in Education, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; post-doctoral internship at the Pontifical Catholic University of Goiás, State of Goiás, Brazil; adjunct professor at the Federal University of Goiás, Campus Catalão, State of Goiás, Brazil; leader of the Study, Research and Extension Group in Science Teaching and Teacher Training (GEPEEC/UFG); vice-leader of the Extension and Research Nucleus in Education and Rural Development (NEPCampo/UFG).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

CHAER, G.; DINIZ, R. R. P.; RIBEIRO, E. A. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Revista Evidência, Araxá, v. 7, n. 7, p. 251-266, 2011. Disponível em: https://ojs.uniaraxa.edu.br/index.php/evidencia/article/view/201. Acesso em: 1 out. 2023.

CHAGAS, E.; QUEIROZ F. J. Da Pedagogia do Capital e de sua antítese: violência, (de)formação do trabalho e a luta pela formação humana. Revista Dialectus, Fortaleza, v. 3, n. 9, p. 100-112, 2016. DOI 10.30611/2016n9id6536. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/dialectus/article/view/6536. Acesso em: 1 out. 2024.

FALEIRO, W.; FARIAS, M. N. Formadores de professores em Educação do Campo em Goiás. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 1, n. 1, p. 88-106, 2016. DOI 10.20873/uft.2525-4863.2016v1n1p88. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/2111. Acesso em: 2 set. 2022.

FALEIRO, W.; RIBEIRO, G. K. N.; FARIAS, M. N. Formação por “área” de professores da Educação do Campo. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 5, p. 1-21, 2020. DOI 10.20873/uft.rbec.e7058. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/7058/17819. Acesso em: 6 out. 2022

FARIAS, M. N.; FALEIRO, W. Princípios de movimento de educação do campo: análise dos projetos político-pedagógicos das LEDCs do Centro Oeste Brasileiro. Uberlândia: Navegando Publicações, 2019. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/copia-colecao-educacao-popular-e-do-4. Acesso em: 15 set. 2021.

HAGE, S. A. M.; SILVA, H. S. A.; BRITO, M. M. B. Educação superior do campo: desafios para a consolidação da licenciatura em Educação do Campo. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 4, p. 147-174, 2016. DOI 10.1590/0102-4698162036. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/zTGDSQkykpwt47QYDdjL8qn/?lang=pt#. Acesso em: 12 set. 2021.

MEDEIROS, E. C.; MORENO, G. S.; BATISTA, M. S. X. Territorialização nacional da Educação do Campo: marcos históricos no Sudeste paraense. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, p. 1-22, 2020. DOI 10.1590/S1678-4634202046224676. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/k6FsZXGcHfTHLLr4dcJGyNf/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 20 out. 2021.

MOLINA, M. C. Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista, Curitiba, v. 0, n. 55, p. 145-166, 2015. DOI 10.1590/0104-4060.39849. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/qQMpZkcTFxbFDk59QJKpWmG/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 23 nov. 2021.

MOLINA, M. C.; ANTUNES-ROCHA, M. I.; MARTINS, M. F. A. A produção do conhecimento na licenciatura em Educação do Campo: desafios e possibilidades para o fortalecimento da educação do campo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, p. 1-30, 2019. DOI 10.1590/S1413-24782019240051. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/kLbkvLHNmMNqTwYR6TW9Rym/#. Acesso em: 15 nov. 2021.

MORAES, V. M.; SOUZA, M. A. Licenciatura em Educação do Campo: das lutas dos movimentos sociais à constituição do processo formativo. Cadernos de Pesquisa: Pensamento educacional, Curitiba, v. 13, n. 34, p. 113-130, 2018. Disponível em: https://portaltainacan.funarte.gov.br/periodicos/licenciatura-em-educacao-do-campo-das-lutas-dos-movimentos-sociais-a-constituicao-do-processo-formativo/. Acesso em: 28 nov. 2021.

SANTOS, C. A. A Educação do Campo e o fim das políticas públicas como as conhecemos: questões para reflexões de futuro. Revista de Políticas Públicas, São Luís, v. 23, n. 2, p. 501-513, 2019. DOI 10.18764/2178-2865.v23n2p501-513. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/13068. Acesso em: 8 dez. 2021.

Published

2025-04-01

How to Cite

FALEIRO, Wender. “Leaps and bounds” of the Degree in Countryside Education in Goiás: perspectives of teacher educators. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 1, p. 544–562, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-73959. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73959. Acesso em: 31 jul. 2025.