Antipatriarchal and collectivist countryside education

Pronera teaching experience in the Normândia Settlement in Caruaru, State of Pernambuco, Brasil

Authors

  • Lwdmila Constant Pacheco Universidade de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-73873

Keywords:

Pronera, Countryside education, Anti-patriarchalism, Collectivism

Abstract

This article aims to describe my experience as a teacher in the undergraduate course of Earth Geography by the National Program of Education in Agrarian Reform (Pronera), which takes place in the Normândia settlement of the Landless Workers' Movement (MST), in the municipality of Caruaru, in Pernambuco, to contribute to the improvement of the experience with higher education in the field and disseminate teachings from the countryside to urban centers as a form of exchange and mutual exchange necessary for a democratic and liberating education. Based on the learning I have had in direct contact with the group of students and members of the MST in general, I believe that its dynamics can teach about anti-patriarchal and collectivist self-management rarely seen in other conventional educational spaces and thus serve as a reference for a teacher training more coherent with the reality of the countryside and also of urban centers. To do so, I use my observations in the classroom and on the days I was in the settlement, as well as reflections that the students brought to me about education and the rural experience, which teaches about a dialogical, horizontal, and democratic educational exchange.

 

 

Downloads

Author Biography

  • Lwdmila Constant Pacheco, Universidade de Pernambuco

    PhD student in Psychology, Federal University of Ceará, State of Ceará, Brazil; assistant professor at the University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil; researcher at the Center for Studies on Work, State, Social Policies, and Social Movements.

References

ARROYO, M. G. O direito à educação e a nova segregação social e racial. Tempos insatisfatórios? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 3, p. 15-47, jul./set. 2015. DOI 10.1590/0102-4698150390. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/TvhHNQd9rys6nwV9ghM9t9M/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2024.

ARROYO, M. G. Políticas de formação de educadores(as) do campo. Cad. Cedes, Campinas, vol. 27, n. 72, p. 157-176, maio/ago. 2007. DOI 10.1590/S0101-32622007000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/jL4tKcDNvCggFcg6sLYJhwG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. MEC instituirá diretrizes da Pedagogia da Alternância. Para atender a Marcha das Margaridas, Ministério vai instituir diretrizes curriculares da Pedagogia da Alternância na educação básica e superior. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2023/agosto/mec-instituira-diretrizes-da-pedagogia-da-alternancia. Acesso em: 10 dez. 2024.

BRIGHENTE, M. F.; MESQUIDA, P. Paulo Freire: da denúncia da educação bancária ao anúncio de uma pedagogia libertadora. Pro-posições, Campinas, v. 7, n. 1, p. 155-177, jan./abr. 2016. DOI 10.1590/0103-7307201607909. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/kBxPw6PW5kxtgJBfWMBXPhy/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 dez. 2024.

CALDART, R. S. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 34-64, mar./jun. 2009. DOI 10.1590/S1981-77462009000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/z6LjzpG6H8ghXxbGtMsYG3f/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 dez. 2024.

DINIZ, D. F.; LERRER, D. F. O Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA): uma política pública para a democratização do Estado no Brasil. Inter-ação, Goiânia, v. 43, n. 1, p. 259-280, 2018. DOI 10.5216/ia.v43i1.46105. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/46105. Acesso em: 10 dez. 2024.

FANON, F. Os condenados da Terra. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

FORMIGA, N. S. Testes psicológicos e técnicas projetivas: uma integração para o desenvolvimento da interação interpretativa indivíduo-psicólogo. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 20, n. 2, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/WQWtzQ466FFbbtz9WcTHhQh/. Acesso em: 31 maio 2024.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz & Terra, 2002.

GIMONET, J. C. Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFFAs. Petrópolis: Vozes; Paris: AIMFR, 2007.

KILOMBA, G. Memórias da plantação. Episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2020.

LIMA, J. M. J. O sujeito, a verdade e a crítica ao pensamento moderno. Estudos Filosóficos, São João Del Rei, n. 16, p. 1-11, 2017. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/estudosfilosoficos/article/view/2019. Acesso em: 12 dez. 2024.

MOLINA, M. C. Concepções de formação em disputa em contexto de exclusão: reflexões e desafios a partir da análise das licenciaturas em educação do campo. Formação em Movimento, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 70-92, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufrrj.br/index.php/formov/article/view/695. Acesso em: 11 dez. 2024.

SANTOS, A. B. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora, 2023.

SILVEIRA, L. F. B. A necessidade do acaso: um convite ao diálogo filosófico. Trans/Form/Ação, São Paulo, v. 20, p. 113, 1997. DOI 10.1590/S0101-31731997000100007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/trans/a/hySzh83WwTkDK5yzwBv7cPQ/. Acesso em: 12 dez. 2024.

TERTO, F. Curso de Geografia da Terra, PRONERA, celebra primeira turma (NE) com homenagem à Josué de Castro: curso é retomado no Centro de Formação Paulo Freire Caruaru (PE). MST, 13 ago. 2023. Disponível em: https://mst.org.br/2023/08/13/curso-de-geografia-da-terra-do-pronera-celebra-primeira-turma-com-homenagem-a-josue-de-castro/. Acesso em: 22 maio 2024.

Published

2025-01-14

How to Cite

PACHECO, Lwdmila Constant. Antipatriarchal and collectivist countryside education: Pronera teaching experience in the Normândia Settlement in Caruaru, State of Pernambuco, Brasil. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 3, p. 222–236, 2025. DOI: 10.14393/REP-2024-73873. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73873. Acesso em: 21 may. 2025.