For anti-asylum mental health

contributions of popular education to psychosocial care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-72965

Keywords:

Psychosocial care, Popular education in health, Mental health, Psychiatric reform, Antimanicomial struggle

Abstract

The text discusses the contributions of popular education to strengthen the mental health approach based on psychosocial care and aligned with the principles of psychiatric reform. Psychosocial care represents a significant change in the approach to mental health care, proposing a shift from a hospital-centric and medicalizing paradigm to a perspective of care focused on freedom and autonomy of individuals. However, it faces challenges such as the precariousness of work relationships, the increasing medicalization and pathologization in healthcare, and the neglect of issues related to class, gender, and race in psychiatric reform. The text emphasizes the need to strengthen an antimanicomial mental health approach, based on the principles of psychiatric reform and integrated with popular education, which recognizes the social determinants in the production of mental suffering and promotes an emancipatory vision of mental health care.

Downloads

Author Biography

  • João Vinícius dos Santos Dias, Fundação Oswaldo Cruz

    Doctor of Public Health, Sérgio Arouca National School of Public Health - Fiocruz, State of Rio de Janeiro, Brazil; substitute professor, Federal University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil.

References

AMARANTE, P. D. C. (org.). Loucura e transformação social: autobiografia da reforma psiquiátrica no Brasil. São Paulo: Zagodoni, 2021.

AMARANTE, P. D. C. Saúde mental e atenção psicossocial. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2007.

AMARANTE, P. D. C. A (clínica) e a reforma psiquiátrica. In: AMARENTE, P. D. C. (coord.). Archivos de saúde mental e atenção psicossocial. Rio de Janeiro: NAU, 2003. p. 45-65.

BASAGLIA, F. A instituição negada. 3. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

CARTA DE BAURU. II Congresso Nacional de Trabalhadores em Saúde Mental. Bauru, 1987. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2017/05/manifesto-de-bauru.pdf. Acesso em: 6 fev. 2024.

COSTA-ROSA, A. Atenção psicossocial além da reforma psiquiátrica: contribuições a uma clínica crítica dos processos de subjetivação na Saúde Coletiva. São Paulo: Editora Unesp, 2013.

COSTA-ROSA, A.; LUZIO, C. A.; YASUI, S. Atenção psicossocial-rumo a um novo paradigma na saúde mental coletiva. In: AMARANTE, P. D. C. (coord.). Archivos de saúde mental e atenção psicossocial. Rio de Janeiro: Nau, 2003. p. 13-44.

DIAS, J. V. S.; AMARANTE, P. D. C. Educação popular e saúde mental: aproximando saberes e ampliando o cuidado. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 46, n. 132, p. 175-187, 2022. DOI 10.1590/0103-1104202213213. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/sN8NWvCCgYzhM9ZPNkbtpSG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 jan. 2025.

FAUSTINO, D. M. Frantz Fanon e a saúde mental brasileira diante do racismo. In: MAGNO, P. C.; PASSOS, R. G. (org.). Direitos humanos, saúde mental e racismo: diálogos à luz do pensamento de Frantz Fanon. Rio de Janeiro: Defensoria Pública do Estado do Rio de Janeiro, 2020. p. 34-48.

FELIX, T. S. Concepções do psicossocial e a política de saúde mental brasileira. 2017. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 67. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz & Terra, 1996.

HEIDEMANN, I. T. S. B. et al. Reflexões sobre o itinerário de pesquisa de Paulo Freire: contribuições para a saúde. Texto contexto - enferm., Florianópolis, v.26, n. 4. 2017. DOI 10.1590/0104-07072017000680017. Disponível em: https://scielo.br/j/tce/a/pdfHS9bS8fqwp5BTcPqL64L/. Acesso em: 5 jan. 2025.

MOFFAT, A. Educação contra a loucura. In: GADOTTI, M. (org.). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire. Brasília: UNESCO, 1996.

NESPOLI, G. et al. Por uma pedagogia do cuidado: reflexões e apontamentos com base na Educação Popular em Saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 24, p. 1-14, 2020. DOI 10.1590/interface.200149. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/4nVswHGv89zjFksXdRVxgzF/. Acesso em: 5 jan. 2024.

PASSOS, R. G. Na mira do fuzil: a saúde mental das mulheres negras em questão. São Paulo: Hucitec, 2023.

PEREIRA, W. R. Algumas contribuições da análise institucional para estudar as relações entre os serviços públicos de saúde e a sua clientela. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 53, n. 1, p. 31-38, 2000. DOI 10.1590/S0034-71672000000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/XZY4rPbKgNprVLncJChQNYP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 mar. 2024.

PEREIRA, M. O.; PASSOS, R. G. Luta antimanicomial e feminismos: discussões de gênero, raça e classe para a reforma psiquiátrica brasileira. Rio de Janeiro: Autografia, 2017.

ROTELLI, F.; LEONARDIS, O.; MAURI, D. Desinstitucionalização: uma outra via. In: NICÁCIO, F. (org.). Desinstitucionalização. São Paulo: Hucitec, 1990. p.

SOBEL, J. F. Do sonho à ação, da reabilitação à autonomia psicossocial: uma análise teórico-metodológica a luz de Paulo Freire. 2020. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) – Instituto Aggeu Magalhães, Fundação Oswaldo Cruz, 2020. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/58496. Acesso em: 5 jan. 2024.

STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

YASUI, S. Rupturas e encontros: desafios da reforma psiquiátrica brasileira. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2010.

Published

2025-01-14

How to Cite

DIAS, João Vinícius dos Santos. For anti-asylum mental health: contributions of popular education to psychosocial care. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 3, p. 73–90, 2025. DOI: 10.14393/REP-2024-72965. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/72965. Acesso em: 20 may. 2025.

Most read articles by the same author(s)