Literacy for autistic children:

what do the teachers have to tell us?

Authors

  • Dayanna Pereira dos Santos IFG Author

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.2.73461

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, Literacy, School Inclusion

Abstract

Considering inclusion as a right for all those who have historically been excluded from society and school, this article focuses on the literacy of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) within the framework of school inclusion. The research aimed to analyze the perceptions of four literacy teachers from public schools in Goiânia, Goiás, regarding autism characteristics, school inclusion, and literacy of autistic children. Methodologically, a qualitative approach was adopted from the perspective of psychoanalytic theory. For the analysis of data from semi-structured interviews, transcription and content analysis were conducted. The results reveal that the teachers have knowledge of the essential characteristics of ASD as defined by the DSM-V and acknowledge the importance of inclusion in mainstream education. However, they also recognize shortcomings in their educational practices and perceive insufficient training for the literacy of autistic children, resulting in insecurity and lack of preparedness. It was found that they do not feel capable of teaching autistic children due to the absence of adequate pedagogical support in schools and a lack of theoretical-practical training on teaching and learning processes of reading and writing for this specific audience.

References

BASTOS, M. B. Tratar e educar: escrita e alfabetização de crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA). In: MACHADO, A. M.; LERNER, A. B. C.; FONSECA, P. F. (orgs.). Concepções e proposições em Psicologia e Educação. São Paulo: Blucher, 2017. p. 135-148. DOI: 10.5151/9788580392906-09.

BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: Unesco, 1994.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 12 ago. 2023.

BRASIL. Decreto nº 6.571, de 17 de setembro de 2008. Dispõe sobre o atendimento educacional especializado, regulamenta o parágrafo único do art. 60 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e acrescenta dispositivo ao Decreto nº 6.253, de 13 de novembro de 2007. Brasília: Diário Oficial da União, 2008.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 15 ago. 2023.

CHIOTE, F. A. B. Inclusão da criança com autismo na educação infantil: trabalhando a mediação pedagógica. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2013.

FARIA, K. T.; TEIXEIRA, M. C. T. V.; CARREIRO, L. R. R.; AMOROSO, V.; PAULA, C. S. Atitudes e práticas pedagógicas de inclusão para o aluno com autismo. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 31, n. 61, p. 353-370, 2018. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X28701

FREIRE, Paulo. Alfabetização e miséria. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 5. reimpressão. São Paulo: Editora Unesp, 2000. p. 36-39.

GARCIA, R. M. C.; MICHELS, M. H. A política de educação especial no Brasil (1991-2011): uma análise da produção do GT15 – Educação Especial da ANPEd. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 17, p. 105-124, maio/ago. 2011. Edição especial.

GOMES, C. G. S. Ensino de leitura e Autismo. In: BORGES, A. A. P.; NOGUEIRA, M. L. M. (orgs.). O aluno com autismo na escola: toda criança pode aprender. Campinas: Mercado de Letras, 2018. p. 187-208.

JANNUZZI, P. M. Indicadores socioeconômicos na gestão pública. 3. ed. rev. atual. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração/UFSC, 2012.

KANNER, L. Os distúrbios autísticos do contato afetivo. Disponível em: http://www.profala.com/artautismo11.htm. Acesso em: 27 jun. 2023.

KAUFMANN, P. Dicionário Enciclopédico de Psicanálise: o legado de Freud e Lacan. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996.

KUPFER, M. (org.). Travessias: inclusão escolar: a experiência do grupo ponte – pré-escola terapêutica Lugar de Vida. São Paulo: Caso do Psicólogo, 2005.

LACAN, J. O Seminário. Livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Tradução: M. D. Magno. Rio de Janeiro: Zahar, 1964.

LACAN, J. O Seminário: Livro 20: mais, ainda. Tradução: D. Magno. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1972-73.

LACAN, J. Conferência em Genebra sobre o sintoma (04/10/1975). Opção Lacaniana, Rio de Janeiro, n. 23, dez. 1998.

LARROSA BONDÍA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução: João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, jan./abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

LAURENT, E. O que nos ensinam os autistas. In: MURTA, A.; CALMON, A.; ROSA, M. (orgs.). Autismo(s) e atualidade: uma leitura lacaniana. Belo Horizonte: Scriptum Livros, 2012. p. 17-44.

MALEVAL, J. C. O autista e sua voz. Tradução: P. S. Souza Jr. São Paulo: Blucher, 2017.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

MUKHOPADHYAY, T. R. How can I talk if my lips don’t move?: inside my autistic mind. New York: Arcade Publishing, 2011.

ROSA, M. D.; DOMINGUES, E. O método na pesquisa psicanalítica de fenômenos sociais e políticos: a utilização da entrevista e da observação. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 22, n.1, abr. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822010000100021.

SAUSSURE, F. Curso de Linguística Geral. 6. ed. São Paulo: Cultrix,

SAURET, M. J. O infantil e a estrutura. São Paulo: Escola Brasileira de Psicanálise, 1998.

SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 25, p. 5-17, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000100002

SOARES, M. Simplificar sem falsificar. In: LEMLE, M. Guia da alfabetização: os caminhos para ensinar a língua escrita. São Paulo: Segmento, 2010. p. 6-11. (Entrevista).

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

TURATO, E. R. Tratado de metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: construção teórico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde e humanas. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

VIGOTSKI, L. S. Fundamentos de Defectologia. Havana: Editorial Pueblo Y Educación, 1989.

VORCARO, A. M.; RAHME, M. Interrogações sobre o estatuto do outro e do Outro nos autismos. Associação Psicanalítica de Curitiba, Curitiba, n. 22, p. 29-52, 2011.

Published

2024-08-22

How to Cite

Literacy for autistic children: : what do the teachers have to tell us?. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 1–20, 2024. DOI: 10.14393/OT2024v26.n.2.73461. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/73461. Acesso em: 17 mar. 2025.

Similar Articles

1-10 of 139

You may also start an advanced similarity search for this article.