ACADEMIC TRAINING IN ACTION: THE ROLE OF RESEARCH IN THE CONTEXT OF THE LITERACY TEACHER
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.2.74262Keywords:
Teacher Researcher, Pedagogical Practice, Literacy teacher, Critical ReflectionAbstract
This study was carried out by a teacher of the initial years, working in the 1st year of literacy. Challenged to rethink her pedagogical practice and dialogue with educational theories, the teacher sought to become a researcher, reflecting on the role of research in her pedagogical practice. Her journey of transformation was marked by her insertion in study groups and communities of practice, in which she shared experiences and discoveries, consolidating her identity as a researcher. The collaboration with the university provided access to new theoretical and methodological perspectives, strengthening research in the training of literacy teachers. The results revealed that the research goes beyond techniques, seeking to understand the teaching-learning process.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Ser professor reflexivo. Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996.
ALVES, Rubem. Esquecer para saber. In: Folha de São Paulo, Cotidiano. São Paulo, 17/05/2011, p.39.
ANDRÉ, Marli. Pesquisa, formação e prática docente. O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, 2001.
DANTAS, Heloysa. Algumas contribuições da psicogenética de H. Wallon para a atividade educativa. Revista de educação da A. E. C., Brasília, 1994, v. 23, n º 91, abr/jun.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
GOULART, Cecilia M. A. Perspectivas de alfabetização: lições da pesquisa e da prática pedagógica. Revista Raido, vol. 8, n º 16. Dourados: Universidade Federal da Grande Dourados, 2014, , julho/dezembro.
NÓVOA, António. Os lugares da teoria e os lugares da prática da profissionalidade docente. Revista Educação em Questão, v. 30, n.16, p.197-205,2007
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Belo Horizonte, n. 13, 2000.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes & formação profissional. Petrópolis: Vozes., 2002.
SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um Educando o profissional reflexivo novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
VIGOTSKI, Lev Semyonovich A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.
WALLON, Henri A evolução psicológica da criança São Paulo: Martins Fontes, 2007.
ZABALZA, Miguel Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.
ZEICHNER, Kenneth. M.; LISTON, Daniel. P. Reflectiveteaching: an introduction. Mahwah, US:Lawrence Erlbaum, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: