Alfabetização na Região Norte em tempos de ensino remoto:

o que nos diz a pesquisa Alfabetização em Rede

Authors

  • MARIETE DE SOUZA AMORIM LIMA UNIVERSIDADE FEDERAL DO ACRE
  • TATIANE CASTRO DOS SANTOS UNIVERSIDADE FEDERAL DO ACRE

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.2.73728

Keywords:

Alfabetização, Ensino Remoto, Região Norte

Abstract

This article aims to discuss literacy in the North Region in times of remote teaching based on the Net Literacy survey, created in 2020 and registered on the Brazil Platform, with the main objective of knowing and understanding how the literacysituation of children in Brazil during the Covid-19 pandemic. We will analyze the specific data of the North Region, trying to make a comparison with the general data of the research, in order to understand factors that were unique in this regional contexto. In this study, we presente some reflections on the pandemic and remote teaching, as well as, we take Smolka (2012), Goulart (2014), Braggio (2002) and Colello (2021) as a basis for the notes on literacy. The results reinforce the importante role of the learning space that is the scool, the mediation of the teacher and the insertion of the student in real interaction practices. In addition, it was found that the greatest difficulty faced by the literacy teachers was “getting the students to carry out the proposed activities”, a difficulty that involves social, economic and political factors.

 

KEYWORDS: literacy; remote teaching; North Region;

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Author Biographies

MARIETE DE SOUZA AMORIM LIMA, UNIVERSIDADE FEDERAL DO ACRE

Mestre em Letras pela Universidade Federal do Acre – Ufac. Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (PGEDA) – UFPA/Ufac. Professora da Rede Estadual de Educação do Acre. Contato: marieteamorim@hotmail.com.

TATIANE CASTRO DOS SANTOS, UNIVERSIDADE FEDERAL DO ACRE

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense, mestre em Letras pela Universidade Federal do Acre e professora Associada dessa instituição, no Centro de Educação, Letras e Artes, da área de linguagem e Letramento. Desenvolve e orienta pesquisas nas áreas de Alfabetização, Letramentos, Formação de Professores, Currículo e Ensino da Língua Portuguesa. Na graduação, atua nas disciplinas Linguística Aplicada à Alfabetização, Alfabetização e Letramento e Ensino de Língua Portuguesa. É professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE- Ufac), Linha 2 (Formação e de Professores, Educação e Linguagens), do Programa de Pós- Graduação em Educação na Amazônia - Educanorte e do Mestrado Profissional em Letras - Profletras/Ufac, no qual está como coordenadora (Biênio 2023/2024). É vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Linguagem - Gepel/Ufac e Vice- representante da Região Norte na Abalf - Associação Brasileira de Alfabetização. Também é coordenadora local do Programa Leitura e e Escrita na Educação Infantil - LEEI- Acre. https://orcid.org/0000-0003-4369-2265

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Published

2024-08-31

How to Cite

DE SOUZA AMORIM LIMA, M.; CASTRO DOS SANTOS, T. Alfabetização na Região Norte em tempos de ensino remoto:: o que nos diz a pesquisa Alfabetização em Rede. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 1–21, 2024. DOI: 10.14393/OT2024v26.n.2.73728. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/73728. Acesso em: 30 jan. 2025.