The Literacy Policy for the State Education Network of Santa Catarina and Youth and Adult Education
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.2.73225Keywords:
Literacy, Public Policy., Young and Adult EducationAbstract
The different understandings of adult literacy throughout the history of education in Brazil and also in Santa Catarina are the background of this study. In this scenario, the objective of this article is to analyze the current Literacy Policy for the Santa Catarina State Education Network (PAE SC) and its possible implications for Youth and Adult Education (EJA). Using a qualitative approach, documentary research is developed based on the PAE SC and, for complementary purposes, a bibliographical research is carried out based on authors who deal with adult literacy. The analysis points out that the text of the state policy contemplates EJA and lists actions that reach the teaching modality. Finally, new research is suggested with the purpose of verifying the effectiveness of the planned actions and the concreteness of the aforementioned state policy.
Downloads
References
BARCELOS, V. Formação de professores para a educação de jovens e adultos. Petrópolis: Vozes, 2006.
BITTENCOURT, R. L.; NUNES, N. B. C. A Política Nacional de Alfabetização e a Base Nacional Comum Curricular na perspectiva dos teóricos da alfabetização. Revista Brasileira de Alfabetização, [S. l.], n. 21, p. 1–17, 2023. DOI: 10.47249/rba2023688. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/688. Acesso em: 20 abr. 2024.
CECCHETTI, F.C. Política de Alfabetização para a Rede Estadual de Ensino de Santa Catarina: da produção à implementação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ALFABETIZAÇÃO, 6., 2023, Belém. Anais[...] Belém: ABALF, 2023. p. 1-8. Disponível em: https://eventos.udesc.br/ocs/index.php/V_CBA/viconbalf/paper/view/2695. Acesso em: 20 abr. 2024.
FERREIRO, E.; TEBEROSCKY, A. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 52. ed. São Paulo: Cortez, 2021a.
FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 53. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022a.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. 70. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021b.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 84. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022b.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Brasileiro de 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2024. Disponível em: https://censo2022.ibge.gov.br/panorama/. Acesso em: 09 jun. 2024.
MOURA, T. M. M. (org). A formação de professores para EJA: dilemas atuais. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
PINTO, A. V. Sete lições sobre a educação de adultos. Introdução e entrevista de Dermeval Saviani e Betty Antunes de Oliveira: revisão final revisada pelo autor. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
SANTA CATARINA. Plano Estadual de Educação de Santa Catarina 2015-2024. Florianópolis: DIOESC, 2016.
SANTA CATARINA. Política de Alfabetização para a Rede Estadual de Ensino. Secretaria de Estado da Educação. Governo de Santa Catarina. Florianópolis: Editora Secco, 2021.
SANTA CATARINA. Proposta Curricular de Santa Catarina: educação infantil, ensino fundamental e médio: formação docente para educação infantil e séries iniciais. Florianópolis: COGEN, 1998.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
VYGOTSKY, L. S. Teoria e método em Psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: