SCHOOL CURRICULUM IN PANDEMIC TIMES: IMPLICATIONS AND CHALLENGES
implicações e desafios
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.59616Keywords:
Currículo escolar, Pandemia, Educação, Covid-19Abstract
Society has undergone several changes in all occupations due to the COVID-19 pandemic. The daily life changed quickly with the arrival of new practices in education. Given this, the article aims to discuss how the school curriculum can be developed during the pandemic. The research is exploratory and with a quantitative approach and the application of a questionnaire through Google forms with teachers of Early Childhood Education to teachers of Higher Education in the city of Natal. The research findings showed that there were impacts and many challenges in the school routine worldwide and that it was necessary to create educational contexts and teaching-learning proposals, in an attempt to follow up on the school curriculum, even if in a remote way, we found that there was a search for the realization of the right to education.
Downloads
References
APOLINÁRIO, F. Metodologia da filosofia e prática da pesquisa. 2.ed.- São Paulo: Cengage Learding, 2012.
BORSTEL, V. V.; FIORENTIN, M. J.; MAYER, L. Educação em tempos de pandemia: constatações da coordenadoria regional de educação de Itapiranga. In: PALÚ, Janete; SCHÜTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro (Orgs). Desafios da educação em tempos de pandemia. – Cruz Alta: Ilustração, 2020.
BRASIL. Nota técnica - ensino a distância na educação básica frente à pandemia da Covid-19 (2020). Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/425.pdf Acesso em: 17 set. 2020.
BRASIL. LEI Nº 9.394, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
CIFUENTES-FAURA, J. Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por Covid– 19: el papel del gobierno, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, Madrid, v. 9, n. 3e, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12216/12089. Acesso em: 10 de agosto de 2020.
DIAS, É; PINTO F. C. F. A Educação e a Covid-19. Ensaio: aval.pol.públ.Educ. vol.28 no.108 Rio de Janeiro Jul./Sept. 2020. Epub July 06,
Disponível em https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002801080001 Acesso em 20 de agosto de 2020.
ESTÉVEZ, A. El zoomismo y el disciplinamiento para la inmovilidad productiva. Nexos. Cidade do México, 6 de abr. 2020. Nexos Crisis ambiental. Disponível em:
https://medioambiente.nexos.com.mx/?p=277
FUSCHS, C.; SCHUTZ, J. A. Pensar a (im)possibilidade da escola em tempos de pandemia: reflexões à luz de Masschelein e Simons. In: PALÚ, Janete; SCHÜTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro (Orgs). Desafios da educação em tempos de pandemia. – Cruz Alta: Ilustração, p. 69-85, 2020.
GOODSON, I. F. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.
HACKENHAAR A. de S.; GRANDI, D. Breves reflexões acerca da educação local durante a pandemia. In: PALÚ, Janete; SCHÜTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro (Orgs). Desafios da educação em tempos de pandemia. – Cruz Alta: Ilustração, p.55-67, 2020.
KRUPPA, S. M. P.; MENDONÇA, F.; JUNIOR, K. G. de S.;
SIMÃO, M. C. MANGANOTTE, M. B. Educação na Pandemia. Universidade de São Paulo (2020). Disponível em: http://www4.fe.usp.br/wp-content/uploads/educacao-na-pandemia.pdf Acesso em: 18 set. 2020.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013. [Recurso eletrônico].
MELO, E. S. do N.; SANTOS, C. R. dos. A formação continuada de professores(as) no brasil: do século XX ao século XXI. Revista Humanidades e Inovação v.7, n.11 – 2020, p.88-104. Disponível em https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3269
MORIN, E. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2007.
MORGADO, J. C.; SOUSA, J.; PACHECO, J. A. Transformações educativas em tempos de pandemia: do confinamento social ao isolamento curricular. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016197, p. 1-10, 2020. Disponível em: https://medioambiente.nexos.com.mx/?p=277.
Sites consultados/visitados
https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/425.pdf Acesso em: 17 set.