MAGISTÉRIO: OFÍCIO OU SACERDÓCIO?

Authors

  • Humberto Vinício Altino Filho Universidade Federal de Ouro Preto
  • Lídia Maria Nazaré Alves Universidade do Estado de Minas Gerais/Faculdade de Ciências Gerenciais de Manhuaçu
  • Gislaine de Cássia Romualdo Arruda
  • Kennedy Santos Lopes

DOI:

https://doi.org/10.14393/ot2016axixn1.97-107

Keywords:

Teacher, Mastership, Capitalism

Abstract

Through this paper we aim exhibit two constructions of the teacher's image: The first one treats the mastership like priesthood, one vocation, what should be done with love and dedication, in this aspect, the teacher besides to teach should to please and impress, having as gratification no-materials wealths. The other aspect exhibit the teacher as worker instructor, considering the entry of capitalist relations in the academic environment and, in consequence, the proletarization of the mastership, the teacher as knowledge holder, systematic, fragmented, in search of a greater production. Lastly, it was realized that the two conceptions of the mastership must work together so that the teacher can achieve success in their teaching function, without losing the character to claim of his labor class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Humberto Vinício Altino Filho, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestrando em Educação Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto.

Lídia Maria Nazaré Alves, Universidade do Estado de Minas Gerais/Faculdade de Ciências Gerenciais de Manhuaçu

Doutora em Literatura Comparada pela Universidade Federal Fluminense, Professora na UEMG e na FACIG.

Gislaine de Cássia Romualdo Arruda

Licenciada em Matemática pela Faculdade de Ciências Gerenciais de Manhuaçu.

References

HIRO, Cássio D. Educação, trabalho e proletarização: o professor enquanto trabalhador docente. Revista Espaço Acadêmico, v. 13, n. 117, p. 73-80, mai., 2013. Disponível em: <http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/19861/11104>. Acesso em: 15 out. 2014.

KRENTZ, Lúcio. Magistério: vocação ou profissão? Educação em Revista, n. 3. jun. 1986 . Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981986000100004&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 20 out. 2014.

LENGERT, Rainer. Profissionalização docente: entre vocação e formação. La Salle – Revista de Educação, Ciência e Cultura, v. 16, n. 2, p. 11-23, jul./dez. 2011. Disponível em: <http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/195/209>. Acesso em: 17 out. 2014.

LYRA, Jorge. Docência: uma profissão? Estudo da representação social do professor com relação à sua profissão. 1999. (Texto de divulgação). Disponível em: < https://www.ufpe.br/proext/images/publicacoes/cadernos_de_extensao/Educacao/docencia.htm>. Acesso em: 14 out. 2014.

RODRIGUEZ, Margarita V. Reformas educacionais e proletarização do trabalho docente. Acta Scientiarum: Human and Social Sciences, v. 30, n. 1, pp. 45-56, 2008. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/5099/3307>. Acesso em: 22 out. 2014.

SÁ, Nicanor P. O aprofundamento das relações capitalistas no interior da escola. Cadernos de Pesquisa, n. 57, p. 20-29, mai., 1986. Disponível em:<http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15741986000200002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 24 out. 2014.

Published

2017-06-30

How to Cite

ALTINO FILHO, H. V.; ALVES, L. M. N.; ARRUDA, G. de C. R.; LOPES, K. S. MAGISTÉRIO: OFÍCIO OU SACERDÓCIO?. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 97–107, 2017. DOI: 10.14393/ot2016axixn1.97-107. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/35671. Acesso em: 25 aug. 2024.