A EDUCAÇÃO ESPECIAL E A EDUCAÇÃO INFANTIL: NTERFACES DO TRABALHO NA PERSPECTIVA DA INCLUSÃO ESCOLAR

Authors

  • Rochele Karine Marques Garibaldi Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia http://orcid.org/0000-0001-7523-8011
  • Lavine Rocha Cardoso Ferreira Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia
  • Priscila Moreira Corrêa Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/ot2016axixn1.84-96

Keywords:

Special Education, Kindergarten, School Inclusion

Abstract

In accordance to the perspective of Inclusive Education, the school must guarantee Specialized Educational Service (SES) to students with disabilities, global development disorder and high skills or gifted students. This way, the present article aims to describe the job of the SES in the Elementary School of the Federal University of Uberlândia (Eseba/UFU), by understanding its legal and pedagogical articulation, as well as its role in kindergarten. Considering that kindergarten is the basis to make school inclusion effective, one understands that it is in such phase that the necessary stimulation to the development of capacities and abilities of the child will take place. But it is primordial to reflect that when one talks about inclusion in the school scope, one is not only referring to the presence of disabled children, but different ones; and that conceiving the inclusive principles to existing practices today in the education, has been a challenge to all segments. In this sense, the article leads us to reflect upon how  SES may contribute to the inclusion process of students considered to be targets of the Special Education taking as reference to the pedagogical articulation with the job done in class. 

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Author Biography

Rochele Karine Marques Garibaldi, Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia

Mestranda em Educação, Especialista em Atendimento Educacional Especializado, com graduação em Pedagogia. Atualmente, trabalha como Docente na Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia (Eseba/UFU). Atuou no Centro Municipal de Estudos e Projetos Educacionais Julieta Diniz (Cemepe), junto ao setor municipal de Educação Especial de Uberlândia. Sua experiência na área educacional está ligada principalmente à Educação Infantil e Educação Especial, enfatizando os seguintes temas: concepção de criança e infância, formação de professores, educação inclusiva, educação especial, AEE.

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Published

2017-06-30

How to Cite

GARIBALDI, R. K. M.; FERREIRA, L. R. C.; CORRÊA, P. M. A EDUCAÇÃO ESPECIAL E A EDUCAÇÃO INFANTIL: NTERFACES DO TRABALHO NA PERSPECTIVA DA INCLUSÃO ESCOLAR. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 84–96, 2017. DOI: 10.14393/ot2016axixn1.84-96. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/31613. Acesso em: 24 nov. 2024.