FOLCLORE BRASILEIRO NOS QUADRINHOS: COMUNICAÇÃO E O USO DA ILUSTRAÇÃO COMO MEIO DE CONHECIMENTO
DOI:
https://doi.org/10.14393/ot2016axixn1.54-70Keywords:
Brazilian Culture, Illustrations and Communication, Integrated Network and Office of charactersAbstract
This research project aims to communicate the Brazilian culture through workshops graphics characters. Individual productions of Brazilian folkloric characters drawn by children of Comprehensive School and Municipal EMPEV, ages 5 to 12 years. In these workshops, the teachers of the UEMG discuss with students of the EMPEV about Brazilian folklore and create characters from information and illustrations given. We realized that the child illustration facilitates learning and increases the interest and curiosity of children by cultural knowledge. Besides approach and encourage students of higher education to participate and communicate their academic experiences with elementary school students.
Downloads
References
CASCUDO, L. da C. Antologia do Folclore Brasileiro. São Paulo: Global, v.1, 2002.
FERREIRA, R. C.; FALEIRO, H. T.; SOUZA, R. F. Desenho Técnico. Apostila de Circulação interna da Escola de Agronomia e Eng. de Alimentos da Universidade Federal de Goiás. Goiânia: UFG, 2008.
GONZALES, A. N. A.. Conte outra Vez: lendas do Folclore Brasileiro. [Ilustrações Samuel Gustavo Pires]. – 2 ed. Campinas: 3S Projetos, Ministério da Cultura, 2010.
RASLAN, Eliane Meire Soares; CURVO, Silvestre Rondon. Oficina de Quadrinhos para Escola Municipal e Integrada EMPEV de Belo Horizonte. Oficinas ofertadas pela Escola de Design da UEMG para Escola Municipal e Integrada EMPEV entre Maio a Novembro de 2013. Belo Horizonte, UEMG, 2013.
SALEMO, S. Viagem pelo Brasil: em 52 histórias. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
SOUSA, M. de. Turma da Mônica: Folclore Brasileiro. São Paulo: Girassol, 8º edição, 2009.
TOSETTO, Ana Paula. Percepção visual e háptica de comprimentos de linha apresentados em diferentes formas. Mestrado. Departamento de Psicologia e Educação. São Paulo, Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, 2005.
VILELA, M. T. A utilização dos quadrinhos no ensino de história: avanços, desafios e limites. Dissertação (mestrado em Educação) – Faculdade de Humanidades e Direito da Universidade Metodista de São Paulo. São Bernardo do Campo: USP, 2012.
Sítios consultados:
<http://www.vamoslerjornaldamanha.com.br/livraria/CamposGeraisEmQuadrinhos/CGQ-N18-Folclore-Brasileiro.pdf> Acesso em mar.2013.
Pedagogiando. Folclore. 16/08/2010. <http://pedagogiadaservi.blogspot.com.br/2010/08/folclore.html> Acesso: 01 novembro 2013.
<http://www.dicio.com.br/carranca/> Acesso em: 01 novembro de 2013.