Ageism and Education

Reflections on a Dialogic (Trans)Formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/

Keywords:

Ag(e)ing, Intergenerationality, Perezhivanie, Engaged Praxis

Abstract

Studies on ag(e)ing generally fall into a binary framework that either reduce it to biological aspects or to purely social or psychological elements. To challenge this reasoning, this article engages with theoretical and methodological approaches that allow us to observe the inherent intra-action of symbolically and materially inscribed assemblages in human experience (perezhivanie). Based on historical-cultural perspectives and relational theories, two dialogical episodes are analyzed by intertwining the voices of a group of ag(e)ing Black women who see literacy as a path to greater independence, the experience of (trans)formation of a teacher-researcher in his master's work about ag(e)ing and ageism developed at a public university in Bahia, and the reflections of the other authors in this assemblage. By highlighting how such relationships intra-act on different genetic scales, this article reflects on the complexity of ag(e)ing in education, seeking to inspire the construction of engaged educational praxis that confronts ageism, especially that directed at older people, and promote ethical and intergenerationally supportive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Larissa Mazuchelli, Universidade Federal de Uberlândia

    Doutora em Linguística. Professora do Instituto de Letras e Linguística e do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

  • Italo de Oliveira Chaves , Universidade Federal da Bahia

    Mestrando do Programa de Pós Graduação em Educação (UFBA), graduado em pedagogia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), membro do Observatório do Idadismo (UFBA/UFU).

  • Marcus Vinicius Borges Oliveira, Universidade Federal da Bahia

    Professor Adjunto do Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Bahia (UFBA), membro do Programa de Pós Graduação em Educação da UFBA. Doutor em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), graduado em Fonoaudiologia (UFBA).

References

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010 [1920-1924].

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016 [1929].

BARAD, K. Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham: Duke University Press, 2007. https://doi.org/10.1215/9780822388128

BUBNOVA, T. O que poderia significar o “Grande Tempo”? Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 10, n. 2, p. 5-16, 2015. Tradução de Bruna Lopes-Dugnani. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23260. Acesso em: 01 fev. 2025.

BUTLER, R. N. Age-ism: Another Form of Bigotry. The Gerontologist, v. 9, n. 4, p. 243-246, 1969. https://doi.org/10.1093/geront/9.4_Part_1.243

CAPONI, S. Classificar e medicar: a gestão biopolítica dos sofrimentos psíquicos. In: CAPONI, S.; VALENCIA, M. F. V.; VERDI, M.; ASSMANN, S. J. (org.). A medicalização da vida como estratégia biopolítica. São Paulo: Editora LiberArs, 2006. p. 97-114.

COLLINS, P. H.; BILGE, S. Interseccionalidade. Tradução de Rane Souza. São Paulo: Boitempo, 2021.

DEBERT, G. G. A antropologia e o estudo dos grupos e das categorias de idade. In: BARROS, M. M. L. B. (ed.). Velhice ou terceira idade? Estudos antropológicos sobre identidade, memória e política. Rio de Janeiro: FGV, 2008. p. 49-68.

DEBERT, G. G. A reinvenção da velhice. São Paulo: EDUSP, 2012.

DUARTE, R. Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de Pesquisa. v. 1, n. 115, p. 139-154, 2002. https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000100005

FORTES, M. Age, generation, and social structure. In: KERTZER, D.; KEITH, J. (ed.). Age and Anthropological Theory. Ithaca: Cornell University Press, 1984. p. 99-122.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1967.

FREIRE, P. Política e educação. São Paulo: Villa das Letras Editora, 1993.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

FREIRE, P. Educação e Mudança. 26. ed. RJ: Paz e Terra, 2002.

GARCIA, I. H. M.; GOULART, C. M. A. A escrita no cotidiano de trabalhadoras e trabalhadores rurais de Açu/RN. Revista Brasileira de Alfabetização, v. 1, n. 1, p. 111-131, 2015. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/41. Acesso em: 15 abr. 2025.

GOMES, I.; FEREIRA, I. Em 2022, analfabetismo cai, mas continua mais alto entre idosos, pretos e pardos e no Nordeste. Agência IBGE Notícias, 2023. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/37089-em-2022-analfabetismo-cai-mas-continua-mais-alto-entre-idosos-pretos-e-pardos-e-no-nordeste. Acesso em: 10 fev. 2025.

GONZÁLEZ REY, F. Advances in Subjectivity from a Cultural-Historical Perspective: Unfoldings and Consequences for cultural Studies Today. In: FLEER, M.; GONZÁLEZ REY, F.; VERESOV, N. (ed.). Perezhivanie, Emotions, and Subjectivity: Advancing Vygotsky's Legacy. Singapore: Springer Nature, 2017. p. 173-193. https://doi.org/10.1007/978-981-10-4534-9

GONZÁLEZ REY, F. Subjectivity as a New Theoretical, Epistemological and Methodological Pathway within Cultural-Historical Psychology. In: GONZÁLEZ REY, F.; MARTINEZ, A.; GOULART, D. (ed.). Subjectivity within Cultural-Historical Approach: Theory, Methodology, and Research. Singapore: Springer Nature, 2019. p. 21-36. https://doi.org/10.1007/978-981-13-3155-8

HARAWAY, D. Staying with the Trouble: Making kin in the Chthulucene. Duke: Duke University Press, 2016. https://doi.org/10.1215/9780822373780

HOCKEY, J.; JAMES, A. Growing Up and Growing Old: Age and Dependency in the Life Course. London: SAGE, 1993.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

INEP. Resumo Técnico do Censo da Educação Básica 2022. Brasília: INEP, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2022.pdf. Acesso em: 08 abr. 2025.

KITIZINGER, J. Grupos focais. In: POPE, C.; MAYS, N. (org.). Pesquisa qualitativa na atenção à saúde. Tradução de Ananyr Porto Fajardo. Porto Alegre: Artmed, 2009. p. 33-44.

KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LATOUR, B. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network Theory. Oxford: Oxford University Press, 2005.

LATOUR, B.; SCHULTZ, N. Memorando sobre a nova classe ecológica: como fazer emergir uma classe ecológica, consciente e segura de si. Tradução de Monica Stahel. Petrópolis: Vozes, 2023.

LORDE, A. Age, Race, Class and Sex: Women Redefining Difference. In: LORDE, A. Sister Outsider: Essays and Speeches. Freedom, California: Crossing Press, 1984. p. 114-123.

MARQUES, D. T; PACHANE, G. G. Formação de educadores: uma perspectiva de educação de idosos em programas de EJA. Educação e Pesquisa, v. 36, n. 2, p. 475-490, 2010. https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000200004

MAZUCHELLI, L. P. Envelhecimento e alteridade: caminhos para um diálogo amoroso entre gerações. Da indiferença à não indiferença: como viver a amorosidade? São Carlos: Pedro & João Editores, 2023. p. 461-468.

MAZUCHELLI, L. P.; OLIVEIRA, M. V. B. A extensão universitária como espaço de formação em linguagem. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 18, n. esp. 1, p. 1-19, 2023. https://doi.org/10.21723/riaee.v18iesp.1.18480

MORAIS, P. V. B.; SANTOS, J. J. R.; LAGO, D.C. Direito à educação das pessoas jovens, adultas e idosas em interface com a educação especial. Interfaces Científicas. v. 10, n. 3, p. 332-341, 2021. https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/8482

NOVAES-PINTO, R. C.; OLIVEIRA, M. V. B. Uncovering Hidden Meanings in Legal Discourse on the Elderly: A Semioethical Perspective. Semiotica, v. 2016, n. 209, p. 301-321, 2016. https://doi.org/10.1515/sem-2016-0018

NUNES, C. S.; SANTOS, J. J. R.; EUGÊNIO, B.; Práticas curriculares de docentes da educação de pessoas jovens, adultas e idosas. Humanidades & Inovação. v. 7, n. 7, p. 492-501, 2016. Disponível em:https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2319. Acesso em: 05 fev. 2025.

PRIOR, P.; HENGST, J.; KOVANEN, B.; MAZUCHELLI, L.; TURNIPSEED, N.; WARE, R. Rearticulating Theory and Methodology for Perezhivanie and Becoming. Critical Social Studies, v. 24, n. 1, p. 4-44, 2024. https://doi.org/10.7146/ocps.v24i1.135502

SANTOS, J. J. R.; WESCHENFELDER, L. M.; PEREIRA, S. M. C. Educação de pessoas jovens, adultas e idosas: travessias e memórias no campo da política, da gestão e da pesquisa. Salvador: EDUFBA, 2021.

SILVA, J. V. S. Estereótipos etários do uso da tecnologia em aulas de língua inglesa na educação básica. 2023. 25f. Dissertação (Mestrado em Letras Português – Inglês) – Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2023.

SILVA, L. R.; CAMPEZZI, H. Estudantes que hostilizaram universitária por ter mais de 40 anos desistem da graduação. G1, Bauru e Marília, 16 mar. 2023. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/bauru-marilia/noticia/2023/03/16/estudantes-que-hostilizaram-universitaria-por-ter-mais-de-40-anos-desistem-da-graduacao.ghtml. Acesso em: 30 jan. 2025.

TSING, A. Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton University Press, 2015.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929].

VYGOTSKY, L. Problems of General Psychology: The Collected Works of L. S. Vygotsky: Volume 1. Edição de R. Rieber e A. CARTON. Tradução de Norris Minick. Nova Iorque: Plenum, 1987.

VYGOTSKY, L. The Problem of the Environment. In: VAN DER VEER, R.; VALSINER, J. (ed.). The Vygotsky Reader. Oxford: Blackwell, 1994. p. 338-354.

Published

2025-12-11

Issue

Section

Envelhecimento na Contemporaneidade: desafios e potencialidades

Categories

How to Cite

Ageism and Education: Reflections on a Dialogic (Trans)Formation. Letras & Letras, Uberlândia, v. 41, n. único, p. p. 1–27 | e04104, 2025. DOI: 10.14393/. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/75300. Acesso em: 12 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 146

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)