Teaching identity and positions of Biological Sciences students: scientific initiation experiences

Main Article Content

Patrício Câmara Araújo
Hilnária Castro Sousa

Abstract

In the present study, the process of teacher identity constitution of Biological Sciences students was analyzed in the narrative of scientific initiation experiences. It is a research with a qualitative approach from the perspective of Bakhtinian dialogism and positioning theory. Four undergraduate students in Biological Sciences at the Federal Institute of Maranhão - Campus Barreirinhas participated in the study. The information was constructed from two individual narrative interviews with each of the participants. Dialogic thematic analysis was used to identify themes and meanings in the narratives. The data were organized in a table and in a semiotic map, which were elaborated from the dynamics of the positions presented. The results of this study suggest that the scientific initiation experience combined with acting in the teaching internship significantly implies the process of teacher identity constitution of students of the Degree in Biological Sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Araújo, P. C., & Sousa, H. C. (2024). Teaching identity and positions of Biological Sciences students: scientific initiation experiences. Ensino Em Re-Vista, 31(Contínua), 1–24. https://doi.org/10.14393/ER-v31e2024-41
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

AKKERMAN, S. F.; MEIJER, P. C. A dialogical approach to conceptualizing teacher identity. Teaching and Teacher Education, v. 27, n. 2, p. 308-319, 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.08.013.

AMORIM, M. Cronotopo e exotopia. In: BRAIT, B. Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006. p. 96.

ARAÚJO, M. D. O.; BARROS, G. C. F.; BARROS, M. A. M. A construção da identidade docente do licenciado de Ciências Biológicas em início de carreira. Revista Insignare Scientia-RIS, Chapecó, v. 1, n. 2, p. 1-19, 21 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2018v1i2.7828.

ARAÚJO, P. C.; BORGES, F. T. Imaginação e identidade no processo narrativo de uma professora. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 208-227, abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p201-220.

AZEVEDO, T. H. S.; NASCIMENTO, M. B. C.; LOPES, J. B. C. Formação inicial docente: sentidos e singularidades da iniciação científica como política de ciência. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1408–1419, set./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14262.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BEZERRA, J. G. et al. Formação de professores: identidade e saberes docentes. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONEDU) - “INOVAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA: DESAFIOS E PERSPECTIVAS”, 1., 2014, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2014.

BORGES, F. T.; ARAÚJO, P. C.; AMARAL, L. C. Identidade na narrativa: a constituição identitária e estética da professora na interação com o aluno1. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 32, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-3772e32ne27.

BRANDO, F. R.; CALDEIRA, A. M. A. Investigação sobre a identidade profissional em alunos de Licenciatura em Ciências Biológicas. Ciência & Educação, Bauru, v. 15, n. 1, p. 155-173, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132009000100010.

BRUNER, J. Atos de significação. 2. ed. Tradução de Sandra Costa. São Paulo: Artmed, 1997.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Investigação narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. San Francisco: Jossey-Bass, 2000.

CUNHA, R. C. O. B.; BARBOSA, A.; ANTUNES-SOUZA, T. A. Iniciação científica nos cursos de licenciatura e contribuições para a formação de professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 21, n. 70, p. 1350-1371, jul./set. 2021. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.21.070.AO04.

DASSOLER, O. B.; LIMA, D. M. S. A Formação e a profissionalização docente: características, ousadia e saberes. In: IX SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 2012, Caxias do Sul. Anais [...]. Caxias do Sul: UCS, 2012. p. 1-12.

DAVIES, B.; HARRÉ, R. Positioning: the discursive production of selves. Journal for the Theory of Behaviour, v. 20, n. 1, p. 43-73, 1990.

DUARTE, F. B. M. D.; MAKNAMARA, M. Aprendizagens sobre a docência de futuros professores em uma licenciatura EAD. Acta Scientiarum. Education, v. 42, p. 1- 13, 2020. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v42i1.46456.

FENNER, G. Mapas Mentais: potencializando ideias. Rio de Janeiro: Brasport, 2017.

HARRÉ, R.; LANGENHOVE, L. Positioning theory. Massachusetts: Blackwell Publishers, 1999.

JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W.; GASKELL G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Tradução de Pedrinho Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

KIRSCH, D. B.; DOI, A. C. Formação inicial de professores e o perfil do aluno do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. In: XVI SEMANA DA EDUCAÇÃO, VI SIMPÓSIO DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: “DESAFIOS ATUAIS PARA A EDUCAÇÃO”, 2015, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2015. p. 115-119.

MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo -Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009. Disponível em: http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/130. Acesso em: 8 fev. 2022.

MELLINI, C. K.; OVIGLI, D. F. B. Identidade docente: percepções de professores de biologia iniciantes. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172020210117.

MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 621-626, mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007.

MUYLAERT, C. J. et al. Entrevistas narrativas: um importante recurso em pesquisa qualitativa. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 48, p. 184-189, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-623420140000800027.

OLIVEIRA, M. A.; FERNANDES, M. C. S. G. Contribuições, sentidos e desafios da Iniciação Científica para o processo formativo do estudante universitário. Educação em Foco, Minas Gerais, v. 21, n. 35, p. 75-95, set./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.24934/eef.v21i35.1352.

PESCE, M. K.; ANDRÉ, M. E. D. A. Formação do professor pesquisador na perspectiva do professor formador. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 4, n. 7, p. 39-50, jul./dez. 2018. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/62. Acesso em: 15 fev. 2022.

PIMENTA, S. G. Formação de professores - saberes da docência e identidade do professor. Nuances: Estudos sobre Educação, São Paulo, v. 3, n. 3, set. 1997. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v3i3.50.

PINHO, M. J. Ciência e ensino: contribuições da iniciação científica na educação superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 22, n. 3, p. 658-675, nov. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772017000300005.

SAMPAIO, R. F.; MANCINI, M. C. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Brazilian Journal of Physical Therapy, v. 11, p. 83-89, 2007.

SANTOS, R.; FRENEDOZO, R. C. Contribuições da iniciação científica para o processo formativo de percepções e concepções sobre o enfoque ciência, tecnologia e sociedade, em alunos de licenciatura em ciências e biologia. Revista Eletrônica Fafit/Facic, Itararé, v. 4, n. 2, p. 26-41, jul./dez. 2013. Disponível em: https://docplayer.com.br/66476170-Revista-eletronica-fafit-facic.html. Acesso em: 15 nov. 2022.

SOARES, M. A prática da pesquisa no ensino superior: a iniciação científica como mediação da aprendizagem significativa. 2016. 114 f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2016. Disponível em: http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/1511. Acesso em: 14. nov. 2022.

SOUZA, J. F. Identidade profissional do docente de licenciatura em Ciências Biológicas da UFS: desvelando os significados de ser professor. 2012. 163 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2012. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/4793. Acesso em: 03 set. 2022.

TREVISOL, F. A iniciação científica na formação inicial docente: a quantas anda? 2016. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina, Araranguá, 2016. Disponível em: https://repositorio.ifsc.edu.br/handle/123456789/892. Acesso em: 19 abr. 2022.