Narratives that transform: The Influence of the Methodological Approach to the Life History of Teachers in the Construction of the Identity of Undergraduate Students in Chemistry

Main Article Content

Marlúcia Pereira Santana
Hélder Eterno da Silveira

Abstract

This dissertation aims to demonstrate how the life stories of basic education chemistry teachers can influence the perception of teaching by students in a chemistry degree at a University. To achieve this, data is constructed from recordings of classes in this teacher education program that focuses on chemistry teaching and interviews conducted by students with high school chemistry teachers. Through dialogue with educators from the basic education level, the student teachers were able to understand the reasons behind their choice of a career in chemistry education and their initiation into the teaching profession. It is understood that the teaching persona is not "born" upon completing higher education; on the contrary, it is a lengthy, complex, dynamic process that demands individual effort while also engaging with society.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santana, M. P., & Silveira, H. E. da. (2024). Narratives that transform: The Influence of the Methodological Approach to the Life History of Teachers in the Construction of the Identity of Undergraduate Students in Chemistry . Ensino Em Re-Vista, 31(Contínua), 1–25. https://doi.org/10.14393/ER-v31e2024-36
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

BAKHURST, D. Consciousness and Revolution in Soviet Philosophy: From the Bolsheviks to Evald Ilyenkov. Cambridge: Cambridge University Press. 1991.

BESSA, S.; CASTRO, E. A. D. S; RODRIGUES, J. G. Representações sociais de "bom professor": o que pensam os estudantes de licenciatura. EDUCA – Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 6, n° 16, p. 5-26, out./dez., 2019. Disponível em: https://doi.org/10.26568/2359-2087.2019.4003.

BRITO, A. S.; LOPES, E. T.; LIMA. M. B. Identidade docente: reflexões de professores de Química sobre a trajetória acadêmica e profissional. Revista Educação Pública. Cuiabá, v. 26, n. 63, 2017, p. 907-926.

BOLZAN, D. P. V. et al. A. Formação de professores: a construção da docência e da atividade pedagógica na Educação Superior. Ver. Diálogo Educ., v. 13, n. 38, p. 49–68, 2013. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/7817.

CANDIDO, A. Vários Escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

DURANA, J. M. G. Formación permanente del professorado universitario. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 43, n. 2, p. 1-7, jun. 2007.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 52. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

GOODSON, I. F. Aprendizagem, currículo e política de vida: obras selecionadas de Ivor F. Goodson. Tradução de Daniela Barbosa Henriques. Petrópolis: Vozes, 2020.

HUERTAS, J. A. Motivación: querer aprender. Buenos Aires: Aique, 2001.

KLEINMAN, A. The Illness Narratives: Suffering, Healing, and the Human Condition. Basic Book: Nova York, 2020.

MALDANER, O. A. A Formação inicial e continuada de Professores de Química: Professores, Pesquisadores. 3 ed. UNIJUÍ, 2006.

MARCELO, C. A identidade docente: constantes e desafios. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, 2009, p. 109-131.

MARQUES, M. O. Formação do profissional da educação. 4. ed. Ijuí: Unijuí, 2003, 236p.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro,

RJ: Vozes, 2009.

NÓVOA, A. O passado e o presente dos professores. Profissão professor, 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995. p.13-34.

NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992.

SÁ, C.S.S; SANTOS, W.L.P. Motivação para a carreira docente e construção de identidades: o papel dos pesquisadores em ensino de química. Química Nova, vol. 39, n. 1, p.104-111, set, 2016. Disponível em: http://static.sites.sbq.org.br/quimicanova.sbq.org.br/pdf/v39n1a15.pdf.

SCHNETZLER, R. P. O professor de ciências: problemas e tendências de sua formação. In: SCHNETZLER, R.P.; ARAGÃO, R. (Orgs.). Ensino de ciências: fundamentos e abordagens. Campinas: UNIMEP, 2000. p. 12-41.

SHULMAN, L. S. Renewing the Pedagogy of Teacher Education: The Impact of Subject Specific Conceptions of Teaching. Paper presented at the Simposium sobre Didácticas Específicas en la Formación de Profesores, Santiago de Compostela, 1992.

SHULMAN, L. S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher. v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

SILVA, C.S.D.; OLIVEIRA, L.A.A. Formação inicial de professores de Química: formação específica e pedagógica. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009, p. 43-58.

TERRAZZAN, E. A.; DUTRA, E. F.; WINCH, P. G.; SILVA, A. A. da. Configurações curriculares em cursos de licenciatura e formação identitária de professores. Rev. Diálogo Educ. 2008, v. 8, n.23, p.71-90.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002

TARDIF, M. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2005.

VONK, J. H. C. A Knowledge Base for Mentors of Beginning Teachers: Results of a Dutch Experience. Teacher Education Policy, p. 112-134. London: Falmer Press, 1996.

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: Silva, T. T. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2009, p. 7-72.

ZIM, H. A People's History of the United States. Harper Perennial: 2015.