Binarism and heteronormativity in demarcation of patterns and stigmas: an integrative review

Main Article Content

Marcus Vinicius de Paula Pereira Junior
Maria Filomena Rodrigues Teixeira
Ana Alexandra Valente Rodrigues

Abstract

Societies have always been structured by standards when it comes to modes of subjectivation, many of which have an impact on and marginalize those who subvert these determinations. In the field of gender and sexuality, binarism and heteronormativity influence practices aimed at those who don't fit the standards, with stigmatizing consequences. The question therefore arises: How do binarism and heteronormativity structurally influence the maintenance/transformation of social practices within gender and sexuality relations? The aim was to develop a literature review centered on the concepts of binarism and heteronormativity, understanding how sexual and gender stereotypes influence thoughts, discourses and behaviors. As this is an integrative, exploratory review using content analysis, it was possible to clarify the importance of binarism and heteronormativity in the socio-demarcation of patterns in multiple contexts, in a trend towards the re-signification of gender and sexuality relations and highlighting the importance of education in promoting such transformations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Junior , M. V. de P. P., Teixeira , M. F. R., & Rodrigues , A. A. V. (2024). Binarism and heteronormativity in demarcation of patterns and stigmas: an integrative review . Ensino Em Re-Vista, 31(Contínua), 1–26. https://doi.org/10.14393/ER-v31e2024-34
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

ABREU, P. D.; ARAÚJO, E. C.; VASCONCELOS, E. M.; MOURA, J. W.; SOUSA, J. C.; SANTOS, C. B. "Mulheridade" transexual e a emergência pelo transfeminismo: Retórica do HIV/AIDS à luz da teoria queer. Texto e Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 28, p. 1-13, jul., 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2018-0294. Acesso em: 10 mai. 2023.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Coimbra: Edições 70, 2017.

BENTO, B. Transviad@s: gênero, sexualidade e direitos humanos. Salvador: EDUFBA, 2017.

BUTLER, J. Problemas de gênero, feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

CALLAHAN, S.; NICHOLAS, L. Dragon wings and butterfly wings: implicit gender binarism in early childhood. Gender and Education, London, v. 31, n. 6, p. 705-723, dez., 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09540253.2018.1552361. Acesso em: 07 mai. 2023.

CARVALHO, M. L.; TEIXEIRA, F. Orientação sexual e homofobia na série televisiva Glee. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 26, n. 1, p. 173-191., jan/abr., 2019. Disponível em: https://doi.org/10.14393/ER-v26n1a2019-8. Acesso em: 11 mai. 2023.

COOPER, H. Integrating research: A guide for literature reviews. California: Sage, 1989.

COSTA, B. P. As geografias das lutas por reconhecimentos sociais: a fenomenologia e o problema da constituição da identidade homossexual no espaço interdito e nas microterritorialidades. Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, v. 48, p. 104-136, jul./dez., 2020. Disponível em: https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2020.58736. Acesso em: 10 mai. 2023.

DEVÍS-DEVÍS, J.; PEREIRA-GARCÍA, S.; FUENTES-MIGUEL, J.; LÓEZ-CAÑADA, E.; PÉREZ-SAMANIEGO, V. Opening up to trans persons in Physical Education-Sport Tertiary Education: two case studies of recognition in queer pedagogy. Physical Education and Sport Pedagogy, London, v. 23, n. 2, p. 623-635, jun., 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1485142. Acesso em: 07 abr. 2023.

DUARTE, M. J.; OLIVEIRA, D. F. LGBTQI+, vidas precárias e necropolítica em tempos da Covid-19: a interseccionalidade e a teoria queer em cena. Revista em Pauta, Rio de Janeiro, v. 48, n. 19, p. 153-168, jul./dez., 2021. Disponível em: https://doi.org/10.12957/rep.2021.60303. Acesso em: 18 mai. 2023.

FERNANDES, L. A. Corpos que falam – Biopolítica e saúde LGBTQI. Fórum Linguístico, Santa Catarina, v. 16, n. 3, p. 3983-3993, out., 2019.

Disponível em: https://doi.org/10.5007/1984-8412.2019v16n3p3983. Acesso em: 10 jun. 2023.

FERRARI, F.; MANCINI, T. Gender Binary Thêmata in Social Representations of Sexual Minorities: A Ten-Year Scoping Review. Sexuality & Culture, Louisiana, v. 24, p. 2202-2229, mar., 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s12119-020-09716-6. Acesso em: 05 abr. 2023.

FOUCAULT, M. História da Sexualidade I: A vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2008.

LEONARDO-LOAYZA, R. "El amor nunca es incorrecto". El cuento infantil LGTBQ em Perú: los casos de Verónica Ferrari y Lakita (Blanca Canessa). Literatura: teoria, história, crítica, Bogotá, v. 23, n. 2, p. 109-140, jul., 2021. Disponível em: https://doi.org/10.15446/lthc.v23n2.92601. Acesso em: 19 abr. 2023.

LOURO, G. L.; FELIPE, J.; GOELLNER, S. V. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2013.

MARX, D. S.; SOUZA, M.; MIGUEL, R. B.; FRANCISCO, R. A. Discursos de gênero em Meu nome é Ray: desconstruindo identidades, binarismos e hierarquias. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 29, n. 3, p. 1-13, nov., 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2021v29n371181. Acesso em: 12 mai. 2023.

MISKOLCI, R. A Teoria Queer e a Sociologia: o desafio de uma analítica da normalização. Sociologias, Porto Alegre, v. 21, p. 150-182, jan./jun. 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-45222009000100008. Acesso em: 06 mar. 2023.

NGABAZA S.; SHEFER, T. Sexuality education in South African schools: deconstructing the dominant response to young people’s sexualities in contemporary schooling contexts. Sex Education, London, v. 19, n. 4, p. 422-435, abr., 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/14681811.2019.1602033. Acesso em: 20 abr. 2023.

OLIVEIRA, R. M.; DINIZ, D. Materiais Didáticos Escolares e Injustiça Epistêmica: sobre o marco heteronormativo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 1, p. 241-256, mar., 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/PnX3KXWJR3HJCvYsf4FwK5c/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 mai. 2023.

PAULINO, D. B.; MACHIN, R.; PASTOR-VALERO, M.. “Pra mim, foi assim: homossexual, travesti e, hoje em dia, trans”: performatividade trans, família e cuidado em saúde. Revista Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 29, n. 4, p. 1-11, jan., 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-12902020190732. Acesso em: 28 mai. 2023.

PRECIADO, B.. Multidões queer: notas para uma política dos ‘anormais’. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 11-20, mai., 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2011000100002. Acesso em: 12 mar. 2023.

POMBO, M. F. Desconstruindo e subvertendo o binarismo sexual e de gênero. Periódicus – Revista de Estudos Interdisciplinares em gêneros e sexualidades, Salvador v. 7, n. 1, p. 388-404, mai./out., 2017. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/article/download/21786/1431. Acesso em: 09 mar. 2023.

RIOS, P. P.; DIAS, A. F. “Nossa história de vida é construída a partir do nosso corpo”: a produção do corpo viado na docência. Revista Ibero-americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 3, p. 1265-1283, jul./set., 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i3.13574. Acesso em: 10 mai. 2023.

ROCON, P. C.; RODRIGUES, A.; ZAMBONI, J.; PEDRINI, M. D. Dificuldades vividas por pessoas trans no Sistema Único de Saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 21, n. 8, p. 2517-2525, ago., 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413.