Storytelling: between uses, benefits, and learning
Main Article Content
Abstract
Storytelling is an ancient practice that, when reshaped in contemporary times, takes on new nuances and applications, particularly within the realm of pedagogical processes. This exploratory and bibliographic study aims to analyze storytelling as a didactic resource. To achieve this objective, three approaches are outlined: a literature review on storytelling, an analysis of storytelling as a pedagogical practice, and the identification of the benefits of storytelling in learning processes. The results highlight that the use of storytelling as a pedagogical tool not only engages students but also fosters empathy and makes content more accessible, memorable, and meaningful.
Downloads
Article Details
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BROWN, Peter. C; ROEDIGER, Henry. L; McDANIEL, Mark.A. Fixe o conhecimento: a ciência da aprendizagem bem-sucedida. Tradução de Henrique de
Oliveira Guerra. Porto Alegre : Penso, 2018.
COGO, Rodrigo. Storytelling: As narrativas da memória na estratégia da comunicação. São Paulo: Aberje, 2016.
FISKE, John; O´SULLIVAN, Tim; HARTLEY, John; SAUNDERS, Danny; MONTGOMERY, Martin. Key Concepts in Communication and Cultural Studies. New York: Routledge, 2006.
FONSECA, Vitor da. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem
neuropsicopedagógica. Revista Psicopedagogia. São Paulo , v. 33, n. 102, p. 365-384, 2016.
GOTTSCHALL, Jonathan. The Storytelling Animal: How Stories Make
Us Human. Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 2012.
HILGARD, Ernest R. Teorias da aprendizagem. São Paulo: Herder, 1966
MCKEE, Robert. Story: substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiro. Tradução de Chico Marés. Curitiba: Arte & Letra, 2006.
McSILL, James. Cinco lições de storytelling: fatos, ficção e fantasia. 1 ed. São Paulo: DVS Editora, 2013.
MYERS, David. Psicologia 9ª ed. São Paulo: LTC, 2012.
OLIVEIRA, Daniele de Souza. Lopes. Storytelling como estratégia de ensino no contexto da educação profissional e tecnológica. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica). Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Instituto Federal do Rio Grande do Sul, 2020.
PALACIOS, Fernando. Storytelling em Sala de Aula. Disponível em
http://www.storytellers.com.br/2012/08/storytelling-em-sala-de-aula.html. Acesso: 23 jan. 2024.
PALACIOS, Fernando; TERENZZO, Martha. O Guia Completo do Storytelling. Rio de Janeiro: Alta Books, 2006.
ROGERS, Carl. Terapia centrada no paciente. Tradução de M. Ferreira. São Paulo: Martins Fontes, 1975.
RIZZOLATTI, Giacomo; CRAIGHERO, Laila. The Mirror-Neuron System. Annual Review of Neuroscience, 2004.169–92.
RUST, Frances. O’Connel. Professional Conversations: New Teachers
Explore Teaching Through Conversation, Story, and Narrative. Teaching and Teacher Education. V.5, n. 4, maio 1999.
VALENÇA, M. M; TOSTES, A. P. B. O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo. Carta Internacional, Belo Horizonte, v.12, n.2, p. 221-243, 2019.
XAVIER, Adilson. Storytelling: histórias que deixam marcas. 1. ed. Rio de Janeiro: BestSeller, 2015.