Storytelling: between uses, benefits, and learning

Main Article Content

Sandro Faccin Bortolazzo

Abstract

Storytelling is an ancient practice that, when reshaped in contemporary times, takes on new nuances and applications, particularly within the realm of pedagogical processes. This exploratory and bibliographic study aims to analyze storytelling as a didactic resource. To achieve this objective, three approaches are outlined: a literature review on storytelling, an analysis of storytelling as a pedagogical practice, and the identification of the benefits of storytelling in learning processes. The results highlight that the use of storytelling as a pedagogical tool not only engages students but also fosters empathy and makes content more accessible, memorable, and meaningful.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bortolazzo, S. F. (2024). Storytelling: between uses, benefits, and learning . Ensino Em Re-Vista, 31(Contínua), 1–24. https://doi.org/10.14393/ER-v31e2024-33
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

BROWN, Peter. C; ROEDIGER, Henry. L; McDANIEL, Mark.A. Fixe o conhecimento: a ciência da aprendizagem bem-sucedida. Tradução de Henrique de

Oliveira Guerra. Porto Alegre : Penso, 2018.

COGO, Rodrigo. Storytelling: As narrativas da memória na estratégia da comunicação. São Paulo: Aberje, 2016.

FISKE, John; O´SULLIVAN, Tim; HARTLEY, John; SAUNDERS, Danny; MONTGOMERY, Martin. Key Concepts in Communication and Cultural Studies. New York: Routledge, 2006.

FONSECA, Vitor da. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem

neuropsicopedagógica. Revista Psicopedagogia. São Paulo , v. 33, n. 102, p. 365-384, 2016.

GOTTSCHALL, Jonathan. The Storytelling Animal: How Stories Make

Us Human. Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 2012.

HILGARD, Ernest R. Teorias da aprendizagem. São Paulo: Herder, 1966

MCKEE, Robert. Story: substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiro. Tradução de Chico Marés. Curitiba: Arte & Letra, 2006.

McSILL, James. Cinco lições de storytelling: fatos, ficção e fantasia. 1 ed. São Paulo: DVS Editora, 2013.

MYERS, David. Psicologia 9ª ed. São Paulo: LTC, 2012.

OLIVEIRA, Daniele de Souza. Lopes. Storytelling como estratégia de ensino no contexto da educação profissional e tecnológica. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica). Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Instituto Federal do Rio Grande do Sul, 2020.

PALACIOS, Fernando. Storytelling em Sala de Aula. Disponível em

http://www.storytellers.com.br/2012/08/storytelling-em-sala-de-aula.html. Acesso: 23 jan. 2024.

PALACIOS, Fernando; TERENZZO, Martha. O Guia Completo do Storytelling. Rio de Janeiro: Alta Books, 2006.

ROGERS, Carl. Terapia centrada no paciente. Tradução de M. Ferreira. São Paulo: Martins Fontes, 1975.

RIZZOLATTI, Giacomo; CRAIGHERO, Laila. The Mirror-Neuron System. Annual Review of Neuroscience, 2004.169–92.

RUST, Frances. O’Connel. Professional Conversations: New Teachers

Explore Teaching Through Conversation, Story, and Narrative. Teaching and Teacher Education. V.5, n. 4, maio 1999.

VALENÇA, M. M; TOSTES, A. P. B. O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo. Carta Internacional, Belo Horizonte, v.12, n.2, p. 221-243, 2019.

XAVIER, Adilson. Storytelling: histórias que deixam marcas. 1. ed. Rio de Janeiro: BestSeller, 2015.