Pedagogic content knowledge in university teaching: discourse analysis of physics teachers

Main Article Content

Marcelo Henrique Perrotta Barcellos Guimarães
Giselle Faur de Castro Catarino

Abstract

This research aims to identify the Pedagogical Content Knowledge of four university Physics professors at a public university in Rio de Janeiro, based on their speeches about their practices. It is understood that in Higher Education there are several criticisms regarding the practices and pedagogy of teachers who did not have training correlating pedagogical knowledge to content knowledge. The research was based on references linked to Teaching Knowledge and PCK and on the Bakhtinian reference for Discourse Analysis, defending that social interactions influence the statements of each subject. Among the results, it is possible to note the importance of mastering specific knowledge in pedagogical strategies for a more critical and reflective teaching, breaking with an education that aims purely at the transmission of content, without concern for the sociocultural context.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guimarães, M. H. P. B., & Catarino, G. F. de C. (2024). Pedagogic content knowledge in university teaching: discourse analysis of physics teachers. Ensino Em Re-Vista, 31(Contínua), 1–29. https://doi.org/10.14393/ER-v31e2024-32
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

ALMEIDA, M. I.; PIMENTA, S. G. Pedagogia Universitária – Valorizando o Ensino e a Docência na Universidade. Revista Portuguesa de Educação, 27(2), 07–31, 2014. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.6243

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, M. Para uma Filosofia do Ato Responsável. São Carlos: Francisco & João Editores, 2010.

BAKHTIN, M. (Volochinov, V. N.) Marxismo e filosofia da linguagem São Paulo: Hucitec, 2006.

FREITAS, M. T. A. Bakhtin e a psicologia. In: FARACO, C.A. et al. Diálogos com Bakhtin. Curitiba: Editora da UFPR, 1996. p. 165-187.

KHUN, T. A Estrutura das Revoluções Científicas. Perspectiva, 1962.

MASETTO, M. T. Competência Pedagógica do Professor Universitário. São Paulo: Summus, 2003.

PAULA, L. d. Círculo de Bakhtin: uma Análise Dialógica de Discurso. Revista de Estudos da Linguagem. Belo Horizonte, v. 21, n. 1, p. 239-258, 2013.

SHULMAN, L. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-23, 1987.

SHULMAN, L. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. DOI: https://doi.org/10.2307/1175860.

SILVA, N. G.; AGUIAR, M. da C. C. Representações sociais de professores do ensino superior das ciências exatas e da natureza quanto à definição de docência universitária. Educ. Form. [S. l.], v. 2, n. 4, p. 124–142, 2017. DOI: https://doi.org/10.25053/edufor.v2i4.1918

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Ed Vozes Limitada, 2002.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, V. 13 n. 5 p. 5-24, 2000.

YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamentos e Métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.