Formation of readers: an action to encourage reading with high school students

Main Article Content

Danielle de Pádua
Cristiano Rocha da Cunha

Abstract

Brazil has presented results below the estimated international average for the minimum requirements of competence in reading and writing, a situation that demonstrates the fragility of the Brazilian educational system and the distance between the legal affirmations of inclusion, citizenship training and school practices. Given this, the objective of the research was to reflect on the importance and emergence of pedagogical strategies that develop reading and writing skills and stimulate the taste for reading in students. This article deals with a qualitative, exploratory and descriptive research, where the results showed that the students of the 2nd medium year of the researched school, recognize the importance of reading, however, they face some barriers that often prevent them from acquiring reading competence. It is considered that the reading strategies presented in the Pedagogical Guide for Reading Incentives are capable of stimulating a taste for reading, developing critical-reflective skills and minimizing the problems presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pádua, D. de, & Cunha, C. R. da. (2024). Formation of readers: an action to encourage reading with high school students. Ensino Em Re-Vista, 31(Contínua), 1–23. https://doi.org/10.14393/ER-v31e2024-20
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

BEZERRA, M. C. Dificuldades de aprendizagem e os fatores que influenciam o fracasso escolar. Monografia. 53f. (Especialista em Práticas Pedagógicas Interdisciplinares). Itaporanga – PB: Universidade Estadual da Paraíba, 2014.

BEZERRA, J. E. E. Leitura e escrita: da escola para a vida. Curitiba - PR: Appris, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

BRITTO, T. F. O que é que a Finlândia tem? Notas sobre um sistema educacional de alto desempenho. Brasília: Senado Federal, 2013.

FOUCAMBERT, J. Modos de ser leitor. Curitiba: Editora UFPR, 2008.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Relatório Brasil no PISA 2018. Brasília: INEP, 2018.

INSTITUTO NACIONAL DE ANALFABETISMO FUNCIONAL – INAF. Habilidades em leitura. [Internet]. INAF, 2022. Disponível em: https://alfabetismofuncional.org.br/nivel-intermediario/. Acesso em: 2 dez. 2022.

INSTITUTO PRO LIVRO. Retratos da Leitura do Brasil. 5. ed. Ibope/Itaú Cultural. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/wp-content/uploads/2020/12/5a_edicao_Retratos_da_Leitura-_IPL_dez2020-compactado.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022.

JAKOBSON, R. Linguística e Comunicação. São Paulo: Cultrix, 2008.

MATO GROSSO. Live de divulgação dos resultados da avaliação em fluência 2021. [Internet] SEDUC-MT, 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lCRFDK7FrUo. Acesso em: 15 dez. 2022.

OLIVEIRA, J. B. A.; ALVES, I. S. The relationship between fluency and reading comprehension: evidence for brazilian portuguese speakers. Cadernos de Linguística, v. 3, n. 1, p. e631, 26, 2022.

PIERRI, V. Baixo índice de leitura entre jovens brasileiros pode indicar futuro de dificuldades. [Internet] Jornal da Universidade de São Paulo, 23 nov. 2021. Disponível em: https://jornal.usp.br/atualidades/baixo-indice-de-leitura-entre-jovens-brasileiros-pode-indicar-futuro-de-dificuldades/. Acesso em: 18 dez. 2022.

QEDU. E. E. Liceu Cuiabano Maria de Arruda Muller. [Internet] QEDU, 2021. Disponível em: https://qedu.org.br/escola/51039869-ee-liceu-cuiabano-maria-de-arruda-muller/distorcao-idade-serie. Acesso em: 18 dez. 2022.

RAMOS, M. Concepção do ensino médio integrado. In: RAMOS, Marise. Concepção de Ensino Médio Integrado à Educação Profissional. a Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Norte, 2007.

RIBEIRO, L. B. Biblioteca Escolar como incentivo à leitura. Amazon Live Journal, v. 2, n.4, p. 1-12, 2020.

SAVIANI, D. Sobre a concepção da politecnia. Rio de Janeiro: EPSJV/ Fiocruz, 1989.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

STEVANIM, L. F. Exclusão nada remota: desigualdades sociais e digitais dificultam a garantia do direito à educação na pandemia. Radis, n. 215, p. 10–15, 2020. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/43180. Acesso em: 22 de fev. 2022.