Contributions of statistical literacy in the promotion of Health Education in Elementary Education

Main Article Content

Miriam Cardoso Utsumi
Eliete Silva dos Anjos
Maria Elizabete Sousa Couto

Abstract

According to the World Health Organization - WHO, education for health is a process based on scientific rules that uses educational opportunities designed to enable individuals to make informed decisions about health-related matters. The National Common Curriculum Base asserts that educating for health has been a challenge. We present a teaching sequence about eating habits, developed in a 5th grade class, covering the phases of the investigative cycle. The students individually filled out a questionnaire and, in groups, reflected about their eating habits. Using the data, they built tables and graphs, carried out analyzes and reflections, which culminated in the conclusion that the class's diet was healthy and that the boys' diet was healthier than the girls'. The interdisciplinary and contextualized activity favored their dialogue and protagonism, contributed to developing elements of statistical literacy and raising awareness about the need to make assertive decisions regarding eating habits.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Utsumi, M. C., Anjos, E. S. dos, & Couto, M. E. S. (2024). Contributions of statistical literacy in the promotion of Health Education in Elementary Education. Ensino Em Re-Vista, 31(Contínua), 1–27. https://doi.org/10.14393/ER-v31e2024-11
Section
DOSSIER

References

ARAÚJO, J. L.; BORBA, M. C. Construindo Pesquisas coletivamente em Educação Matemática. In: BORBA, Marcelo de Carvalho. Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. p. 31-51.

AZERÊDO, M.; ARRUDA, T. Leitura e interpretação de gráficos no 3º ano do Ensino Fundamental: Quais as dificuldades das crianças? Revista de Educação Ciência e Cultura, v. 25, n. 3, p. 215-228, 2020. DOI: https://doi.org/10.18316/recc.v25i3.6258.

BACCAR, M et al.Uma Reflexão sobre o Letramento Estatístico e as Diretrizes Curriculares no Brasil para os Anos do Ensino Fundamental. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 03, n. 01, p. 01-23, jan./dez., 2022.

BEN-ZVI, D.; GARFIELD, J. (Ed.). The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking. London: Kluwer Academic Publishers, 2004.

BATANERO, C. Didáctica de la Estadística. Universidad de Granada, Granada, 2001. DOI: http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.1.3946.7044.

BRASIL. Instituto Nacional de Educação e Pesquisa. SAEB 2012. Brasília: DAEB, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/saeb/resultados/apresentacao_saeb_2021.pdf. Acesso: em: 06 out.2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_s ite.pdf. Acesso em: 10 out. 2022.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf. Acesso em: 06 out. 2022.

BRASIL. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: Contexto Histórico e Pressupostos Pedagógicos. Brasília, DF: MEC, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf. Acesso em: 10 out. 2022.

CAZORLA, I.; CASTRO, F. C. O papel da estatística na leitura do mundo: o letramento estatístico. Publicatio UEPG. Ciências Humanas, Ciências Sociais Aplicadas, Linguística, Letras e Artes, v. 16, n. 1, p. 45-53, 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.5212/PublicatioHum.v.16i1.045053.

CAZORLA, I.; GIORDANO, C. O papel do letramento estatístico na implementação dos temas contemporâneos transversais da BNCC. In: MONTEIRO, C.; CARVALHO, L. (Org.), Temas emergentes em letramento estatístico. Recife: UFPE, 2021. p. 88–111.

CAZORLA, I.; MAGINA, S.; SANTANA, C. Potencialidades de uma sequência para ensinar as medidas de tendência central nos anos iniciais do ensino fundamental. Em teia Revista de Educação Matemática e Tecnologia Iberoamericana, v. 12, n. 3, p. 1-26, 2021. DOI: https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250551.

CAZORLA, I.; SILVA JÚNIOR, A.; SANTANA, E. Reflexões sobre o ensino de variáveis conceituais na Educação Básica. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 9, n. 2, p. 354-373, 2018. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v9i2.1674.

CAZORLA, I.; UTSUMI, M.; OLIVEIRA, T. Reflexões sobre o ensino de tabelas de dupla entrada a partir do raciocínio inferencial informal. Hipátia – Revista Brasileira de História, Educação e Matemática, v. 5, p. 246-270, 2020.

delMAS, R. C. Statistical literacy, reasoning and learning. A commentary. Journal of Statistic Education, v. 10, n. 3, p. 1-9, 2002. DOI: https://doi.org/10.1080/10691898.2002.11910679.

EVANGELISTA, B.; GUIMARÃES, G.; OLIVEIRA, I. Representação em Tabelas: Aprendizagem por Alunos dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Revista Baiana De Educação Matemática, v. 3, n. 1, p.1-21, 2022. DOI: https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15718.

FEITOSA, F. E. S.; GITIRANA, V.; RODRIGUES, R. O impacto provocado pela pandemia do covid-19 no sistema de recursos do professor de matemática. Educação Matemática Pesquisa, v.23, n.3, p. 206-232, 2023. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i3p206-232.

FRANKENSTEIN, M. Equity in mathematics education: Class in the world outside the class. IN: SECADA, W. G.; FENNEMA, E.; ADAJIAN, L. B. (Ed.). New directions for equity in mathematics education. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. p. 165-190.

GAL, I. Adults' Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsibilities. International Statistical Review, v. 70, n. 1, p. 1-25, 2002. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.2002.tb00336.x.

GUTSTEIN, E. Teaching and Learning Mathematics for Social Justice in an Urban, Latino School. Journal for Research in Mathematics Education, v. 34, n. 1, p. 37-73, 2003. DOI: https://doi.org/10.2307/30034699.

KOLB, D. Experiential Learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1984.

LIMA, R. F.; PAULA, M. C. de; GIORDANO, C. C. A educação estatística na educação infantil e nos anos iniciais do ensino fundamental: identificações em revistas brasileiras. Revista de Educação Matemática, v. 19, n. 01, p. e022015, 2022. DOI: https://doi.org/10.37001/remat25269062v19id550.

LIMA, S. de O.; LIMA, R. F.; SILVA, A. W. J.; GIORDANO, C. C. Ensino de Estatística, Probabilidade e Combinatória na Educação Básica: os novos desafios da BNCC. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 3, n. 1, p. e202209, 2022. DOI: https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15640.

LÔBO, W. de S.; CAZORLA, I. M. Ensino de Estatística e o cuidado com a saúde do adolescente. Educação Matemática em Revista, v. 1, n. 20, p. 120-129, 2019. Disponível em: http://www.sbemrevista.com.br/revista/index.php/EMR-RS/article/view/2020/1383. Acesso em: 21 jun. 2023.

MONTEIRO, C.; CARVALHO, L. (Orgs.). Temas emergentes em letramento estatístico. Recife: UFPE, 2021.

PONTES, M. M.; SOUZA, M. S. M. X.; CASTRO, J. B. Estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental: as experiências de duas professoras após um processo de formação colaborativa. REnCiMa, São Paulo, v. 12, n. 4, p. 1-19, 2021. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v12n4a19.

SANTOS, L.; SANTANA, E. Uma sequência de ensino para a formação de conceitos estatísticos nos anos iniciais do Ensino Fundamental. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 6, n. 2, 2020. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4187. Acesso em: 8 nov. 2022.

SANTOS, R. Estado da arte e história da pesquisa em Educação Estatística em programas brasileiros de pós-graduação. 2015. 348 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.

SCHREIBER, K. P.; PORCIÚNCULA, M. Estado do conhecimento da produção científica sobre formação de professores para o ensino de Estatística. Educação Matemática Pesquisa, v. 22, n. 1, p. 01-21, 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i1p001-021.

SENKEVICS, A. S.; ALCÂNTARA, V. G.Nivelando por baixo: impactos da pandemia na queda de aprendizado no 5o ano do ensino fundamental brasileiro. SciELO Preprints, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.6574.

SILVA, A. C. S. da; COUTO, M. E. S. Conceitos Estatísticos no 1º ano do Ensino Fundamental: uma proposta investigativa em sala de aula. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 8, n. 23, p. 65-80, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/5112. Acesso em: 08 nov. 2022.

SILVA, J. F.; CURI, E.; SCHIMIGUEL, J. Um Cenário sobre a Pesquisa em Educação Estatística no Boletim de Educação Matemática – BOLEMA, de 2006 até 2015. Bolema, v. 31, n. 58, p. 679-698, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a08.

SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. Bolema, v. 13, n. 14, 2000. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10635. Acesso em: 21 jun. 2023.

VIALI, L.; ODY, M. C. A produção brasileira em Educação Estatística avaliada pela análise das teses. Educação Matemática Pesquisa, v. 22, n. 1, p. 68-094, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i1p068-094.

WATSON, J.; FITZALLEN, N.; FIELDING, J.; MADDEN, S. The practice of Statistics. In: D. BEN-ZVI et al. (Ed). International Handbook of Research in Statistics Education. London: Springer International Handbooks of Education, 2017. p. 105-137.

WILD, C. J.: PFANNKUCH, M. Statistical Thinking in Empirical Enquiry. International Statistical Review, v. 67, n. 3, p. 223-265, 1999. Disponível em: http://iase-web.org/documents/intstatreview/99.Wild.Pfannkuch.pdf. Acesso em: 21 jun. 2023.