Semiotic Representation Registers in Statistics Teaching: an analysis of proposed activities in textbooks

Main Article Content

Dienifer Ferner Fernandes
Carlos Maximiliano Dutra
Maria Arlita da Silveira Soares

Abstract

Given the importance of interpreting statistical information and the textbook, this work aims to analyze, in activities proposed by two collections of textbooks in the Mathematics area and its Technologies (High School), approved by the PNLD, how statistical knowledge is approached, through the Content Analysis, based on the BNCC indications combined with assumptions of the theory of Semiotic Representation Registers. 98 activities were analyzed in Book A and 164 in Book B. In the analyzes it was found that contexts about everyday life predominate and there are skills provided in the BNCC that are little worked. Different types of semiotic representations were explored in the analyzed activities. The conversion activity stood out in both works, with emphasis on graphic to numeric and graphic to natural language conversions. The identification of the distribution of semiotic representations and the proposed transformations allows the teacher to better define the statistical skills to be worked on.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fernandes, D. F., Dutra, C. M., & Soares, M. A. da S. (2024). Semiotic Representation Registers in Statistics Teaching: an analysis of proposed activities in textbooks. Ensino Em Re-Vista, 31(Contínua), 1–25. https://doi.org/10.14393/ER-v31e2024-04
Section
DOSSIER

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 4. ed., Lisboa: Edições 70, 2022.

BAYER, A. et al. Formandos em Matemática x Estatística na Escola: Estamos Preparados?. In: XII Simpósio Sul brasileiro de Ensino de Ciências, 2004, Canoas. Anais [...], Canoas: ULBRA, v.1, p. 1-12, 2004.

BONJORNO, J. R.; GIOVANNI JÚNIOR, J. R.; SOUSA, P. R. C. de. Prisma matemática: estatística, combinatória e probabilidades: érea do conhecimento: matemática e suas tecnologias. 1. ed. São Paulo: FTD, 2020.

BORBA, C. M. A Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. In: 27ª reunião anual da ANPEd, 2004, Caxambu. Anais da 27ª reunião anual da Anped, Caxambu, 2004.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. Guia Digital PNLD 2021: Matemática e suas Tecnologias/Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2020.

COSTA, A.; NACARATO, A. M. A Estocástica na Formação do Professor de Matemática: percepções de professores e de formadores. Bolema, Rio Claro, v. 24, n. 39, p. 367-386, nov. 2011.

DANTE, L. R.; VIANA, F. Matemática em contexto: estatística e matemática financeira. 1. ed. São Paulo: Ática, 2020.

DUVAL, R. Registres de représentation sémiotique et fonctionnement cognitif de la pensée. Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, Strasbourg, v. 5, p. 35-65, 1993.

DUVAL, R. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: MACHADO, S. D. A. Aprendizagem em matemática: Registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2003. p. 11-33.

DUVAL, R. Semiosis y Pensamiento Humano. Registres sémiotiques et apprentissages intellectuels: Santiago de Calai, Colômbia: 2004.

DUVAL, R. Ver e ensinar a matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. Org. Tânia M. M. Campos. 1. ed. São Paulo: PROEM, 2011.

DUVAL, R. Entrevista: Raymond Duval e a Teoria dos Registros de Representação Semiótica. Concedida a FREITAS, de. J. L. M.; REZENDE, V. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 2, n. 3, 2013. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2013.2.3.10-34.

IBGE. Centro de Documentação e Disseminação de Informações. Normas de apresentação tabular I Fundação Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, Centro de Documentação e Disseminação de Informações. 3. ed., Rio de Janeiro: IBGE, 1993.

MORETTI, M. T. A COMPREENSÃO DE TEXTO SEGUNDO RAYMOND DUVAL. Educação Matemática Sem Fronteiras: Pesquisas em Educação Matemática, Chapecó, v. 4, n. 2, p. 92 - 112, 2022. DOI: https://doi.org/10.36661/2596-318X.2022v4n2.13229.

PALLAUTA, J. D. et al. Significado de la tabla estadística en libros de texto españoles de educación secundaria. Bolema, Rio Claro, v. 35, n. 71, p. 1803-1824, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n71a26.

PIETROPAOLO, R. C.; SILVA, A. da F. G.; AMORIM, M. É.. Conhecimentos de Professores de Matemática para o ensino de noções relativas à Estatística na Educação Básica. Revista Eletrônica de Educação Matemática – REVEMAT, Florianópolis, v.14, Edição Especial Educação Estatística, p.1-20. 2019. DOI: http://doi.org/105007/1981-1322.2019.e62757.