Mimesis and playfulness in Walter Benjamin and Roger Caillois: playing and gaming in the processo of child development

Main Article Content

Rui Bragado Sousa
Maria Terezinha Bellanda Galuch
Letícia Toniete Izeppe Bisconcim

Abstract

The article is concerned with the centeredness of childhood in Benjamin's thought, whose objective categories are the playfulness, the language and the mimesis, to deprehend from them formative possibilities for the early childhood education. For Benjamin, the mimetic mediation in the child formation occurs in the ontogenetic development (of the individual, in socialization and in the game), and in the phylogenetic development (of the species, of humanity, in the language and the culture). Approaching Caillois' games sociology, there is an assertive connection between mimesis and playfulness and between the image and imagination. Through comparative analysis, it is argued that the mimetic faculty related to playful socialization can be a device for the child's psychic constitution and a mechanism of disruption in relation to the adequacy of technical development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sousa, R. B., Galuch, M. T. B., & Bisconcim, L. T. I. (2023). Mimesis and playfulness in Walter Benjamin and Roger Caillois: playing and gaming in the processo of child development . Ensino Em Re-Vista, 30(Contínua), e026. https://doi.org/10.14393/ER-v30a2023-26
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

ADORNO, Theodor W. Sociologia. Organização de Gabriel Cohn. São Paulo: Ática, 1986.

ADORNO, Theodor W. Três estudos sobre Hegel. Tradução Ulisses Razzante Vaccari. São Paulo: Editora Unesp, 2013.

ADORNO, T; BENJAMIN, W. Correspondência, 1928-1940/Theodor Adorno, Walter Benjamin. Tradução de José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Editora UNESP, 2012.

AGAMBEN, Giorgio. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

AGAMBEN, Giorgio. O aberto: o homem e o animal. Tradução Pedro de Mendes. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Tradução Dora Flaksman. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2017.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec; Brasília: Editora da UNB, 1993.

BENJAMIN, Walter. Magia, técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura; tradução Sérgio Paulo Rouanet; prefácio Jeanne Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 2009a.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre o brinquedo, a criança e a educação. Tradução, apresentação e notas de Marcus Vinicius Mazzari. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2009b.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Edição e tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

BENJAMIN, Walter. Estética e sociologia da arte. Edição e tradução João Barrento. Belo Horizonte: Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: DUARTE, Rodrigo (Org.). O belo autônomo: textos clássicos de estética. Belo Horizonte: Autêntica, 2017a.

BENJAMIN, Walter. Linguagem, tradução, literatura. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

BENJAMIN, Walter. Sobre o programa da filosofia do por vir. Tradução de Helano Ribeiro. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2019.

CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Tradução Maria Ferreira. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2017.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2010.

FREUD, Sigmund. História de uma neurose infantil: (“O homem dos lobos”): Além do princípio de prazer e outros textos (1917-1920). Tradução Paulo César Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

FREUD, Sigmund. O poeta e o fantasiar. In: DUARTE, Rodrigo (Org.). O belo autônomo: textos clássicos de estética. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. De uma estética da visibilidade a uma estética da tatibilidade em W. Benjamin. In: COUTO, E. S.; DAMIÃO, C. M. Walter Benjamin: formas de percepção estética na modernidade. Salvador: Quarteto Editora, 2008.

GAGNEBIN, Jeanne Maria. História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva, 2009.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, aura e rememoração. Ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014.

GEBAUER, Günter; WULF, Christoph. Mimese na cultura: agir social, rituais e jogos, produções estéticas. São Paulo: Annablume, 2004.

GRIGOROWITSCHS, Tamara. Jogo, mimese e socialização: os sentidos do jogar coletivo na infância. São Paulo: Alameda, 2011.

HORN, Cláudia; BARAZZUTTI, Fernanda et.al. Pedagogia do brincar. Porto Alegre: Meditação, 2018.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 7. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.

LÖWY, Michael. Redenção e utopia: o judaísmo libertário na Europa Central: um estudo de afinidade eletiva. São Paulo: Cia das Letras, 1989.

MISSAC, Pierre. Passagem de Walter Benjamin. Tradução de Lilian Escorel; apresentação Olgária Matos. São Paulo: Iluminuras, 2020.

SAFATLE, Vladimir. Espelhos sem imagens: mimesis e reconhecimento em Lacan e Adorno. Trans/Form/Ação, São Paulo, 28(2), p. 21-45, 2005.

SAINT-EXUPÉRY, Antoine. O Pequeno Príncipe: com aquarelas do autor. Tradução Dom Marcos Barbosa. 1.ed. Rio de Janeiro: Agir, 2016.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. A atualidade de Walter Benjamin e Theodor W. Adorno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia, educação e desenvolvimento: escritos de L.S. Vigotski. Organização e tradução Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2021.