Education and remote teaching in Pandemic times: challenges and perspectives
Main Article Content
Abstract
The article brings an approach to the challenges of remote teaching, caused by the Covid-19 pandemic, which brought to the school environment the need for a new urgent and adapted practice to this new scenario, where the biggest obstacle was to establish a proactive routine between isolation and continuity of teaching. The objective of the research is to analyze the challenges of education during the remote teaching period, as well as to make notes regarding the professionals' and educational institutions' preparation or lack of it. The research is a bibliographic study of a qualitative nature based on the literature of Oliveira (2020), Medeiros (2020), besides official documents and legislation in the area of study. The results demonstrate the difficulties of remote teaching for parents and education professionals in the implementation of the emergency modality, besides presenting the negative consequences for student learning in this period.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996. LDB – Lei de Diretrizes e Bases. 1996.
BRASIL. Lei n° 14.040, de 18 de agosto de 2020. Brasília, 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/L14040.htm. Acessado em: 25 mar. 2022.
BRASIL. Parecer CNE/CP Nº: 11/2020. Brasília, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=148391-pcp011-20&category_slug=julho-2020-pdf&Itemid=30192. Acessado em: 14 nov. 2022.
BRASIL. Parecer CNE/CP Nº: 05/2020. Brasília, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14511-pcp005-20&category_slud=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acessado em: 10 nov. 2022.
BRASIL. Portaria nº 343/2020. Brasília, 2020. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/Portaria/PRT/Portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm. Acessado em: 10 abr. 2022.
FGV, Fundação Getúlio Vargas. FGV Social Lança A Pesquisa: "Tempo Para Escola Na Pandemia". Rio de Janeiro. 2020. Disponível em: https://cps.fgv.br/destaques/ fgv-social-lanca-pesquisa-tempo-para-escola-na-pandemia. Acessado em: 28 abr. 2022.
FGV, Fundação Getúlio Vargas. Educação pode retroceder até quatro anos devido à pandemia, aponta estudo. Rio de Janeiro. 2021. Disponível em: https://portal.fgv.br/noticias/educacao-pode-retroceder-ate-quatro-anos-devido-pandemia-aponta-estudo. Acessado em: 28 abr. 2022.
GLOBO. Pandemia fez ensino e papel do professor mudarem. Revista Pequenas Empresas e Grandes Negócios, Editora Globo. São Paulo, 2020. Disponível em: https://revistapegn.globo.com/Banco-de-ideias/Educacao/noticia/2020/10/pandemia-fez-ensino-e-papel-do-professor-mudarem.html. Acessado em: 29 mai. 2021.
G1, Globo. Denúncias de violência contra a criança e o adolescente atingem maior patamar desde 2013. Disponível em: https://g1.globo.com/ciencia-e-saude/noticia/2021/04/20/denuncias-de-violencia-contra-a-crianca-e-o-adolescente-atingem-maior-patamar-desde-2013.ghtml. Acessado em: 05 mai. 2021.
G1, Globo. Fechamento de escolas durante pandemia fez Brasil regredir duas décadas em matéria de evasão escolar, diz Unicef. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2021/04/05/fechamento-de-escolas-durante-pandemia-fez-brasil-regredir-duas-decadas-em-materia-de-evasao-escolar-diz-unicef.ghtml. Acessado em: 27 abr. 2021.
G1, Globo. Quase 90% dos professores não tinham experiência com aulas remotas antes da pandemia; 42% seguem sem treinamento, aponta pesquisa. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/07/08/quase-90percent-dos-professores-nao-tinham-experiencia-com-aulas-remotas-antes-da-pandemia-42percent-seguem-sem-treinamento-aponta-pesquisa.ghtml. Acessado em: 25 mai. 2021.
GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar e aprender com sentido. Novo Hamburgo: Feevale, 2003.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
IBGE. Uso de Internet, Televisão E Celular No Brasil. Educa Jovens, 2020. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/materias-especiais/20787-uso-de-internet-televisao-e-celular-no-brasil.html. Acessado em: 10 dez. 2021.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? São Paulo: Cortez, 2014.
MEDEIROS, Lucineide Barros et al. Resultado da Consulta Pública para Mães, Pais e/ou Responsáveis de Estudantes da Rede Estadual de Educação Básica do Piauí Sobre o Trabalho Remoto Diante da Pandemia de Covid-19. SINTE-PI. Teresina - Piauí, 2020. Disponível em: https://www.sintepiaui.org.br/kcfinder/ files/Resultado%20da%20Consulta%20P%C3%BAblica%20Pais%20maes%20responsaveis.pdf. Acessado em: 16 mai. 2021.
OLIVEIRA, Caroline. Com aulas remotas, pandemia escancara desigualdade no acesso à educação de qualidade. Brasil de Fato. São Paulo - SP, 2020. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2020/06/04/com-aulas-remotas-pandemia-escancara-desigualdade-no-acesso-a-educacao-de-qualidade. Acessado em: 22 abr. 2021.
POLANCZYK, Guilherme V. O custo da pandemia sobre a saúde mental de crianças e adolescentes. Jornal da USP. São Paulo, 2020. Disponível em: https://jornal.usp.br/artigos/o-custo-da-pandemia-sobre-a-saude-mental-de-criancas-e-adolescentes/. Acessado em: 29 mai. 2021.
OLIVEIRA, Dalila Andrade; JUNIOR, Edmilson Antonio Pereira. Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 719-735, set./dez. 2020. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1212. Acessado em: 17 mai. 2021.
RAMPAZZO, Lino. Noções de Metodologia Científica. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
ROSA, R. T. N. Das aulas presenciais às aulas remotas: as abruptas mudanças impulsionadas na docência pela ação do Coronavírus o COVID-19! Rev. Cient. Schola Colégio Militar de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil Volume VI, Número 1, Julho 2020. ISSN 2594-7672. Disponível em:
https://www.cmsm.eb.mil.br/images/CMSM/revista_schola_2020/Editorial%20I%202020%20(Rosane%20Rosa).pdf. Acessado em: 26 mai. 202
SILVA, Esmeralda; et al. Pandemia acentua os casos de violência contra crianças e adolescentes. Rev. Cient. Schola Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil Volume VI, Número 1, Julho 2021.
SOUZA, Dominique Guimarães de; MIRANDA, Jean Carlos. Desafios da Implementação do Ensino Remoto. Revista UFRR. Boletim de Conjuntura (BOCA), ano II, vol. 4, n. 11, Boa Vista, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/SouzaMiranda. Acessado em: 23 mai. 2021.
UNICEF Brasil, Cenpec Educação. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil. 56 p. 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/14026/file/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil.pdf. Acessado em: 03 mai. 2021.
UNICEF Brasil. Famílias com crianças e adolescentes são as vítimas ocultas da pandemia”, revela pesquisa do UNICEF. Brasília, 2020. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/familias-com-criancas-e-adolescentes-sao-vitimas-ocultas-da-pandemia-revela-pesquisa-do-unicef. Acessado em: 22 mai. 2021.