A questioning of the emergence of the Natural Science Teaching Methodologies in Brazil

Main Article Content

Fernanda Monteiro Rigue
Guilherme Carlos Corrêa

Abstract

It seeks, through a genealogical perspective, to trace some lines that allow us to understand the forces that contributed to the establishment of the majority perspective, established in the 1980s and 1990s, which guides the discipline of Teaching Methodology of Natural Sciences in the curricula of initial teacher training in Brazil. From the important influence of Paulo Freire, Dermeval Saviani and Demétrio Delizoicov, attention is mobilized to the conditions of possibilities that made possible the consolidation of Methodologies for Teaching Natural Sciences. The intertwining of these forces has the potential to cultivate educational strategies with undergraduate students, to the detriment of the application, with protocol dyes, of a sequence of didactic procedures that guarantee the didactic transposition of scientific contents historically accumulated by humanity, linked to the double teaching-learning so well accommodated in the guarantees of schooling.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rigue, F. M., & Corrêa, G. C. (2023). A questioning of the emergence of the Natural Science Teaching Methodologies in Brazil . Ensino Em Re-Vista, 30(Contínua), e015. https://doi.org/10.14393/ER-v30a2023-15
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

BRASIL. Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 14 out. 2022.

COMENIUS, J. A. Didática Magna (3a ed.). São Paulo, SP: Martins Fontes, 2006.

CORDEIRO, J. Didática. São Paulo: Contexto, 2007.

CORRÊA, G. C. Perspectiva. Florianópolis, v. 15, n. 27, p. 121-133, jan./jun. 1997.

CORRÊA, G. C. Oficina: apontando territórios possíveis em educação. 1998. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1998.

CORRÊA, G. C. O que é a escola?. In: OLY PEY, M. (Org.). Esboço para uma história da escola no Brasil. 1. ed. Rio de Janeiro: Achiamé, p. 51-84, 2000.

CORRÊA, G. C. Educação, comunicação, anarquia: procedências da sociedade de controle no Brasil. São Paulo: Cortez, 2006.

CORRÊA, G. C. EJA, educação e escolarização. In: ANPED Sul, 10, 2014. Anais... X Reunião Científica da ANPED, Florianópolis, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), 2014, p. 01-12.

DE LA FARE, M.; CORRÊA, G. C. A EJA como analisador de práticas educacionais em contextos de expansão da escolaridade. Educação Por Escrito, v. 6, n. 2, p. 339-352, 2015.

DELEUZE, G. Lógica do Sentido. Tradução: Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva. Ed. da Universidade de São Paulo, 1974.

DELEUZE, G. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2013.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

DELIZOICOV, D. Uma no cravo, outra na ferradura, s/d.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 24. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

MARTINAZZO, C. J. Pressupostos filosóficos-políticos para uma pedagogia progressista: Histórico-crítica. Revista do Centro de Educação, Santa Maria, v. 18, n. 2, p. 75-114, 1993.

RIGUE, F. M. Uma Genealogia da Formação Inicial de professores de Química no Brasil. 2020. 279 f. Tese (Doutorado em Educação) - UFSM, Santa Maria.

RIGUE, F. M.; CORRÊA, G. C. Uma genealogia da Didática pelo viés da Formação Inicial de professores de Química no Brasil. Acta Scientiarum Education (Online), v. 43, p. 1-10, 2021. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v43i1.57322

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez Editora: Autores Associados, 1980.

SAVIANI, D. O legado de Karl Marx para a educação. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 10, n. 1, p. 72-83, mai., 2018. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v10i1.26557

VEIGA, I. P. A. (Org.). Repensando a Didática. Campinas, SP: Papirus, 1988.