Remote education at school: analysis of difficulties of mathematics teachers

Main Article Content

Marcelo Carlos de Proença
João Alessandro da Luz
Luiz Otavio Rodrigues Mendes

Abstract

In view of the adversities of education during the COVID-19 pandemic, this article seeks to analyze and highlight the difficulties encountered by mathematics teachers when exercising remote teaching during this period. In this qualitative and descriptive study, 18 teachers from public and private schools participated. Data were collected through an electronic questionnaire and discussed with Bardin's content analysis, from which four categories of difficulties emerged: I – Difficulties in skills for the use of technologies; II – Infrastructure difficulties for remote learning: internet access, software and equipment; III – Difficulties related to students: lack of face-to-face pedagogical service, low attendance and lack of interest; IV – Difficulties related to teachers: adaptation to remote work and increased workload. Such difficulties highlight the need for digital literacy of teachers through continuing education as well as the need for infrastructure investments in public schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Proença, M. C. de, Luz , J. A. da, & Mendes, L. O. R. (2022). Remote education at school: analysis of difficulties of mathematics teachers. Ensino Em Re-Vista, 29(Contínua), e057. https://doi.org/10.14393/ER-v29a2022-57
Section
DOSSIÊ 3 - A ESCOLA NOS DIAS ATUAIS: E AGORA?

References

ALMANTHARI, A.; MAULINA, S.; BRUCE, S. Secondary school mathematics teachers' views on e-learning implementation barriers during the COVID-19 pandemic: The case of Indonesia. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, v. 16, n. 7, 2020. DOI: https://doi.org/10.29333/ejmste/8240.

ANJOS, A. C. P. Dificuldade no ensino-aprendizagem e comunicação entre professores e alunos durante a pandemia do COVID-19. Revista Francesa de Educação, 2020. Disponível em: https://www.revistafranciscanaeducacao.com.br/artigo?at=Nzg=.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 70. ed. Lisboa: Edições, 2011.

CAO, Y. et al. Post-pandemic reflections: lessons from Chinese mathematics teachers about online mathematics instruction. Asia Pacific Education Review, p. 1-12, 2021. DOI: https://doi.org/10.1007/s12564-021-09694-w.

CORDEIRO, K. M. A. O Impacto da Pandemia na Educação: A Utilização da Tecnologia como Ferramenta de Ensino, Revista IDAM, 2020. Disponível em: http://repositorio.idaam.edu.br/jspui/handle/prefix/1157. Acesso em: 12 ago. 2021.

CURY, C. R. J. Educação escolar e pandemia. Pedagogia em Ação. Belo Horizonte, v. 13, n. 1, 2020.

DANIEL, John. Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, v. 49, n. 1, p. 91-96, 2020.

FLORES, J. B.; LIMA, V. M. R. Educação em tempos de pandemia: dificuldades e oportunidades para os professores de ciências e matemática da educação básica na rede pública do Rio Grande do Sul. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 4, n. 3, p. 94-109, 2021. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i4.12116.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Atlas, 2008.

IRFAN, M. et al. Challenges during the pandemic: use of e-learning in mathematics learning in higher education. Infinity Journal, v. 9, n. 2, p. 147-158, 2020. DOI: https://doi.org/10.22460/infinity.v9i2.p147-158.

MENDES, L. O. R.; LUZ, J. A; PEREIRA, A. L. Matemática e Ensino Remoto: percepções de estudantes do Ensino Médio. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, n. 28, p. 370-378, 2021. DOI: https://doi.org/10.24215/18509959.28.e46.

MERELES, J. I.; CANESE, V.; AMARILLA, J.. Dificultades experimentadas por estudiantes secundarios y universitarios en Paraguay en tiempos de COVID-19. Ciência Latina – Revista Multidisciplinar, v. 4, n. 2, p. 1687-1708, 2020.

MOREIRA, A. A. Ensino online na educação de jovens e adultos em época de pandemia. IntegraEaD, v. 2, n. 1, p. 8-8, 2020.

OLIVEIRA, D. A.; GONÇALVES, G. B. B.; MELO, S. D. G., FARDIN, V.; MILL, D. Transformações na Organização do Processo de Trabalho Docente e suas Conseqüências Para Os Professores. Trabalho e Educação, v. 11, p. 51–65, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/8991. Acesso em: 12 ago. 2021.

PROENÇA, M. C.; MENDES, L. O. R.; OLIVEIRA, A. B. Estágio Curricular Supervisionado no Contexto do Ensino Remoto: análise da visão de futuros professores de Matemática. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 2, n. 01, p. e202108, 2021. DOI: https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.11965.

RONDINI, C. A.; PEDRO, K. M.; DUARTE, C. S. Pandemia do Covid-19 e o ensino remoto emergencial: Mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas-Educação, v. 10, n. 1, p. 41-57, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57.

SABARUDDIN, S.; MARZUKI, M.; KHAIRUNNISAK, K. Pandemic Covid-19: The Opportunities and Challenges to Using ICT in Mathematics Learning. International Journal Of Entrepreneurship And Business Development, v. 3, n. 4, p. 409-414, 2020. DOI: https://doi.org/10.29138/ijebd.v3i4.1201.

SANTOS, T. S. S.; RIBEIRO PESSANHA, E. C.; BALTHAZAR DA SILVA, R. Inclusão digital: uma reflexão sobre a situação nas escolas públicas brasileiras. Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online, [S.l.], v. 5, n. 1, jun. 2016. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/anais_linguagem_tecnologia/article/view/10559/9387. Acesso em: 12 ago. 2021.

SANTOS, G. R. F. Ensino de matemática: Concepções sobre o conhecimento matemático e a ressignificação do método de ensino em tempos de pandemia. Culturas & Fronteiras, v. 2, n. 2, p. 40-57, 2020.

SANTOS, J. E. B.; ROSA, M. C.; DA SILVA SOUZA, D. O Ensino de Matemática Online. Interacções, v. 16, n. 55, p. 165-185, 2020.

SILVA, A. F.; SOUZA, A. L. L. Condições do trabalho escolar: desafios para os sistemas municipais de ensino. Cadernos de pesquisa, v. 43, n. 150, p. 772-787, 2013.

SOUZA, K. R.; KERBAUY, M. T. M. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em Educação. Revista Educação e Filosofia. Uberlândia, v. 31, n. 61, p. 21-44, jan./abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v31n61a2017-p21a44.

STURION, L. et al. As dificuldades dos professores de estatística na utilização de tecnologias midiáticas. Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), v. 9, p. 78-93, 2018. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v9i4.1712.

VASCONCELOS, C. R. D; ARAÚJO, J. A. Q. C. Educação em tempos de pandemia: a prática do ensino remoto na percepção de professores. In: EPEN - Encontro de Pesquisa Educacional do Nordeste, n. 25, 2020, p. 01-08.