Teachers' perceptions on the consequences of the COVID-19 pandemic in Basic Education
Main Article Content
Abstract
During the past centuries, the use of digital technology has advanced impacting personal relationships. Electronic devices allowed that during the pandemic caused by Sars-Cov-2 there was a search for continuity in teaching, bringing new challenges to students and teachers. The article reports on the impacts of remote teaching during the pandemic in the perception of 45 Basic Education teachers. For this, a semi-structured questionnaire was applied aiming to explore the ways found by them to adapt to the modality, how their pedagogical practices were resized, and to investigate the teacher-student relationship. The results showed that, in general, there was a greater demand of time for class preparation and less interaction between teachers and their students. In addition, a difference was observed between the teaching in public and private schools. The conclusion is that there were many impacts caused by remote teaching during the pandemic requiring a rethinking of education for the coming years.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ . Acesso em: 20 ago. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 jul. 2021.
CAMPOS, L. M. L.; BORTOLOTO, T. M.; FELICIO, A. K. C. A produção de jogos didáticos para o ensino de Ciências e Biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Caderno dos Núcleos de Ensino, São Paulo, v. 47, p. 47-60, 2003.
CASTRO, E. A.; COELHO, V.; SOARES, R.; SOUSA, L. K. S. de; PEQUENO, J. O. M.; MOREIRA, J. R. Ensino híbrido: Desafio da contemporaneidade? Periódico Científico Projeção e Docência, v. 6, n. 2, p. 47-58, 2015.
COSTA, S. R. S.; DUQUEVIZ, B. C.; PEDROZA, R. L. S. Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 603-610, set. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0193912.
CUNHA, L. F. F. da; SILVA, A. de S.; SILVA, A. P. da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, ago. 2020.
DOIS terços das crianças em idade escolar no mundo não têm acesso à internet em casa, diz novo relatório do UNICEF-ITU. UNICEF, 2020. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/dois-tercos-das-criancas-em-idade-escolar-no-mundo-nao-tem-acesso-a-internet. Acesso em: 16 mai. 2022.
DUTRA, A. F. O.; DIAS, A. D. C.; ARAÚJO, D. G. S.; SILVA, E. M.; SILVA, I. M. F.; GOMES, L. M. F. A importância da alimentação saudável e estado nutricional adequado frente a pandemia de Covid-19. Braz. J. of Develop, Curitiba, v. 6, n. 9, p. 66464-66473, set. 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n9-181.
FRANCO, C. P. Understanding Digital Natives’ Learning Experiences. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 13, n. 3, p. 643-658, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982013005000001.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: Cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 1997.
FÜHR, R. Educação 4.0 e seus impactos no século XXI. Anais V CONEDU. Realize Editora, Campina Grande, 2018. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/47017. Acesso em: 05 ago. 2021
GRIZENDI, C. M.; SILVA, J. A. O.; FERREIRA, V. C. P.A contribuição da avaliação continuada para melhoria do desempenho discente: relato de experiência. Estação Científica, Juiz de Fora, n. 6, set. 2008.
JACOMINI, M. A.; PENNA, M. G. de O. Carreira docente e valorização do magistério: condições de trabalho e desenvolvimento profissional. Pro-Posições, Campinas, v. 27, n. 2, 2016.
LEMES, I. L.; SANTOS, R. P dos. Um estudo de caso acerca da formação de professores para enfrentamento dos desafios do século XXI. RBECM, Passo Fundo, v. 4, n. 1, p. 82-100, jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.5335/rbecm.v4i1.10842.
MELO, S. S. M.; OLIVEIRA, E. A. A. Q. Educação a Distância: Desafios da modalidade para uma Educação 4.0. Revista Interdisciplinar de Tecnologias e Educação, v. 5 n. 1 Ed. Especial: VI SEC Simpósio de Ensino de Ciências, São Paulo, nov. 2019.
MOMETTI, A. C. Novos tempos exigem novas posturas: o papel do professor na educação 4.0. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias. Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, São Carlos, Anais... São Carlos, ago. 2020.
OLIVEIRA, M. B. de; SILVA, L. C. T; CANAZARO, J. V; CARVALHIDO, M. L. L; SOUZA, R. R. C. D; NETO, J. B; RANGEL, D. R; PELEGRNI, J. F. M. de. O ensino híbrido no Brasil após pandemia do covid-19. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 918-932, jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n1-061.
OLIVEIRA, R. Estudantes reforçam pedido de apoio emocional e a escola precisa colocar o autocuidado em pauta. Porvir – Inovações em Educação. São Paulo, 6 de jul. 2021. Disponível em: https://porvir.org/estudantes-reforcam-pedido-de-apoio-emocional-e-a-escola-precisa-colocar-o-autocuidado-em-pauta/2021. Acesso em: 27 ago. 2021.
PALFREY, J; GASSER, U. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração dos nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.
PESQUISA Nacional por Amostra de Domicílios Contínua - Divulgação Trimestral. IBGE, 13 de maio de 2022. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/home/pnadct/brasil . Acesso em: 19 mai. 2022.
SHWAB, K. Aplicando a quarta revolução industrial. São Paulo: Edipro, 2019.
SHIGEMURA, J.; URSANO, R. J.; MORGANSTEINS, J. C.; KUROSAWA, M.; BENEDEK, D. M. Public responses to the novel 2019 coronavirus (2019-nCoV) in Japan: Mental health consequences and target populations. Psychiatry and clinical neurosciences, v. 74, n. 4, p. 281, 2020. DOI: https://doi.org/10.20873/10.1111/pcn.12988.
SILVA, D. S. G. da; MATOS, P. M. de S.; ALMEIDA, D. M. de. Métodos avaliativos no processo de ensino e aprendizagem: uma revisão. Cadernos de Educação – Faculdade de Educação, UFPel, n. 47, p. 73-84, abr. 2014.
SILVA, F. R.; CORREA, S. E. Novas tecnologias e educação: a evolução do processo de ensino e aprendizagem na sociedade contemporânea. Educação e Linguagem, v. 1, p. 23-35, 2014.
SOUZA, S. M. de P; PEREIRA, M. P; RANKE, M. da C. de J. Reflexos da Pandemia na evasão/abandono escolar: a democratização do acesso e permanência. Revista Brasileira De Educação Do Campo, v. 5, 2020. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10844 .
THEODORO, F. C. M.; COSTA, J. B. de S.; ALMEIDA, L. M. de. Modalidades e recursos didáticos mais utilizados no ensino de Ciências e Biologia. Estação Científica (UNIFAP), Macapá, v. 5, n. 1, jun. 2015.