The teaching knowledge of the pedagogical coordinators: threads and beads of a beautiful necklace
Main Article Content
Abstract
The article presents a study on the teaching knowledge of five Pedagogical Coordinators from the municipal public school in Ribeirão Preto - SP. We assume that, just like teachers exercising their role, coordinators mobilize, build and reconstruct teacher knowledge in the actions they perform. The study was developed through semi-structured interviews, in a qualitative approach. The results reveal that being an articulator, facilitator and teachers' development professional, the coordinators explicitly verbalize teaching knowledge about their role. In addition, when reporting their practices, they adopt actions that promote dialogue and build partnerships in schools, identifying obstacles that might impair their role as teachers educators. From the practices described, we infer that the actions reported by the coordinators reveal professional knowledge of teaching not verbalized at first by these professionals, but could be observed in their practice.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ALMEIDA, L. R. de. O relacionamento interpessoal na coordenação pedagógica. In: ALMEIDA, L. R. de.; PLACCO, V. M. N. S. (orgs). O coordenador pedagógico e o espaço de mudança. São Paulo: Edições Loyola, 2001. p. 67-80.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; VIEIRA, Marili M. da Silva. O coordenador pedagógico e a questão dos saberes. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; SOUZA, Vera Maria Nigro de (org.) O coordenador pedagógico e questões da contemporaneidade. 6ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012. p. 11-24.
BACKES, V. M. S., et al. Lee Shulman: contribuições para a investigação da formação docente em enfermagem e saúde. Revista Texto & Contexto - Enfermagem [online]. v. 26, n. 4, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072017001080017. Acesso em: 10 out. 2019.
BOGDAN, R., BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação – uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BORBA, K. P. de. Desenvolvimento profissional docente: um estudo com professores enfermeiros universitários. Ribeirão Preto: Universidade de São Paulo, 2017. 171 p.
CAMPOS, P. R. I.; ARAGÃO, A. M. F. de. O coordenador pedagógico e a formação docente: possíveis caminhos. In: PLACCO, V. M. N. de S.; ALMEIDA, L. R. (orgs). O coordenador pedagógico: provocações e possibilidades de atuação. São Paulo: Edições Loyola, 2012. 2. ed. p. 37-55
COUTO, Mia. O fio das missangas: contos. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
CUNHA, R. C. O. B. Pelas telas, pelas janelas: a coordenação pedagógica e a formação de professores nas escolas. Campinas: Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2006.
GOUVEIA, B.; PLACCO, V. M. N.S. A formação permanente, o papel do coordenador pedagógico e a rede colaborativa. In: ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. (orgs.). O coordenador pedagógico e a formação centrada na escola. São Paulo: Edições Loyola, 2013. p. 69- 80.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
MIZUKAMI, M.G.N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista Educação. v. 29, n. 2, jul. / dez. 2004. Disponível em:
https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3838. Acesso em: 17 jan. 2019.
PLACCO, V. M. N. S. O coordenador pedagógico no confronto com o cotidiano da escola. In: PLACCO, V. M. N. S.; ALMEIDA, L. R. (orgs.). O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. São Paulo: Edições Loyola, 2012. p. 47-60.
RIBEIRÃO PRETO - SP. Diário Oficial – Imprensa oficial do município de Ribeirão Preto, nº 43/9837, 13/11/2015. Concurso Público para provimento de cargos do quadro permanente dos Servidores Públicos do Município de Ribeirão Preto. Disponível em: http://www.ribeiraopreto.sp.gov.br/diario-oficial/pesquisaData.xhtml?dataDiario=13/11/2015. Acesso em 18/09/2019.
RIBEIRÃO PRETO - SP. Lei n. 2.524, de 5 de abril de 2012. Plano de cargos, carreira e remuneração e sobre o estatuto do magistério público municipal de Ribeirão Preto - SP, Ribeirão Preto - SP. Disponível em: http://www.ribeiraopreto.sp.gov.br/J321/pesquisa.xhtml?lei=34102. Acesso em: 16 de mar. de 2018.
SOUZA, V. L. T. de. O coordenador pedagógico e o atendimento à diversidade. In: In: PLACCO, V. M. N. de S.; ALMEIDA, L. R. (orgs). O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. 9. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012. p. 93 a 112.
SHULMAN, L. S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y formación del profesorado, v. 9, nº 2, p. 1-30, 2005. Disponível em: http://www.ugr.es/~recfpro/Rev92.html. Acesso em: 06 out. 2019.
TANCREDI, R. P. Aprendizagem da docência e profissionalização: elementos de uma reflexão. São Carlos: EdUFSCar, 2009.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 14. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2012.
ZABALZA, M. A. El Practicum y las Prácticas em Empresas: Em la formación universitária. Madrid. España: Narcea. 2013.