Education Process of Teachers for Inclusive Education subsidized by the Universal Design for Learning

Main Article Content

Jacqueline Lidiane de Souza Prais
Celia Regina Vitaliano

Abstract

The improvement of the pedagogical work developed by teachers in common classes represents an essential condition to favor inclusive pedagogical practices. In this sense, the Universal Design for Learning (UDL) consists of a curricular approach to inclusive education. This article aims to describe an education process developed with female teachers working in the early years of elementary school, aiming at the development of inclusive practices subsidized on the guiding principles of UDL, through a collaborative research. Three female teachers took part in the process. The data collection took place during the development of reflective practices, collaborative planning, and the participation of the researcher in the classroom. It was verified that the education process, subsidized by the UDL allied to the procedures of the collaborative research, favored the improvement in the quality of teaching, evidenced in the changes occurred in the lesson plans and in the effective pedagogical practices of the teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Prais, J. L. de S. ., & Vitaliano, C. R. . (2022). Education Process of Teachers for Inclusive Education subsidized by the Universal Design for Learning. Ensino Em Re-Vista, 29(Contínua), e011. https://doi.org/10.14393/ER-v29a2022-11
Section
DOSSIÊ 1: A EXPERIÊNCIA DA PESQUISA COLABORATIVA EM REDE

References

CAST. Design for Learning guidelines: Desenho Universal para a aprendizagem. Estados Unidos: CAST, 2011.

IBIAPINA, I. M. L. M. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livro, 2008.

LUSTOSA, A. V. M. F. A expressão da subjetividade no contexto da educação inclusiva: complexidade e desafios. Obutchéne: Revista de Didática e de Psicologia e Pedagogia, Uberlândia, MG, v. 5, n. 1, p. 114-134, jan/abr, 2019.

MEYER, A.; ROSE, D.; GORDON, D. Universal Design for Learning (UDL). Estados Unidos: CAST, 2002.

MEYER, A.; ROSE, D.; GORDON, D. Desenho universal para a aprendizagem: Teoria e Prática. Wake Field, MA: ELENCO Professional Publishing, 2014.

MORNINGSTAR, M. E.; SHOGREN, K. A.; LEE, H.; BORN, K. Preliminary Lessons about Supporting Participation and Learning in Inclusive Classrooms. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, v.40, n. 3, p.192-210, 2015.

MOURA, M. O. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: BARBOSA, R. L. L. (Org.) Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Unesp, 2004. (p. 257-284).

NUNES, C.; MADUREIRA, I. Desenho Universal para a Aprendizagem: Construindo práticas pedagógicas inclusivas. Da Investigação às Práticas, v.5, n. 2, p. 126 – 143, 2015.

OMOTE, S. A formação do professor de educação especial na perspectiva da inclusão. In. BARBOSA, R. L. L. (Org.) Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 2013. (p.153-169).

PRAIS, J. L. S. Das intenções à formação docente para a inclusão: contribuições do Desenho Universal Para a Aprendizagem. Curitiba: Appris, 2017.

PRAIS, J. L. S. Formação de professores para o desenvolvimento de práxis inclusivas baseadas no Desenho Universal para a Aprendizagem: uma pesquisa colaborativa. 2020. 300 fls. Tese (Doutorado em educação) – Centro de Educação, Comunicação e Artes, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020.

SÁNCHEZ, P. A. A educação inclusiva: um meio de construir escola para todos no século XXI. Inclusão - Revista da educação especial, out., p. 7-18, 2005.

SEBASTIAN-HEREDERO, E. Escola inclusiva: um novo olhar para o currículo de uma escola para todos. Revista Eletrônica de Educação, v. 1, n. 1, p. 68-77, 2018.

VITALIANO, C. R. Formação de professores de Educação Infantil para inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais: uma pesquisa colaborativa. Revista Pro-Posições, v.30, Campinas, jul, 2019.

ZERBATO, A. P.; MENDES, E. G. Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Revista Educação, Unisinos, v. 22, n. 2, 2018.