Continuing training from the perspective of professional collaboration between teachers
Main Article Content
Abstract
This article presents study data whose objective was to review the state of the question regarding continuing education in the perspective of professional collaboration between teachers. The interest in the theme stems from the specialized literature pointing out that the continuing education offered through courses, lectures and seminars has been insufficient to meet the needs of teachers in the face of the current challenges of the profession, showing the convenience of knowing more effective alternatives. Recent empirical in-service training was searched using the descriptor of recent empirical research produced in the last five years and published in the database of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, BDTD, Capes Periodical Portal and in the scientific data portal WorldWideScience.org. The results found show that continuing education processes, carried out in a collaborative way between teachers, promote changes in pedagogical practice and contribute to the professional development of teachers.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ALVARADO-PRADA, L. E.; FREITAS, T. C.; FREITAS, C. A. Formação Continuada de Professores: alguns conceitos, interesses e propostas. Revista Diálogo Educacional. V. 10, n. 30, p. 367-387, maio/ago. 2010. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/2464. Acesso em: 08 out. 2021.
ANDRÉ, M. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação. v. 33. n. 3 p. 174-181, set/dez. 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8075/5719. Acesso em: 08 out 2021.
BACCO, T. S. Grupo colaborativo e o uso da mídia na escola: avaliação de uma proposta formativa de professores. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/141971. Acesso em: 30 out. 2019.
BOAVIDA, A. M.; PONTE, J. P. Investigação colaborativa: potencialidades e problemas. In: GTI (org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/docs-pt/02-Boavida-Ponte(GTI).pdf. Acesso em: 30 out. 2019.
BUENO, M. B. Educação de jovens e adultos: formação continuada colaborativa entre professores da sala comum e da educação especial. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação Especial). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/11076/BUENO_MelinaBrandt_2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y. Acesso em: 30 out. 2019.
CANDAU, V. M. F. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: REALI, Aline Maria M. R.; MIZUKAMI, Maria da Graça N. (org.). Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: EDUFSCar, 1996.
CANDAU, V. M. (org). Magistério: construção cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1997.
CERICATO, I. L. Sentidos da profissão docente. 2010. 345 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15974. Acesso em: 08 out. 2021
DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.
FULLAN, M.; HARGREAVES, A. Por que é que vale a pena lutar?: o trabalho de equipa na escola. Porto: Porto Editora, 2001.
GABRE, S. D. F. Para habitar o museu com o público infantil: uma proposta de formação colaborativa. 2016. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/151253. Acesso em: 30 out. 2019.
GARCIA, C. M. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009.
GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e incerteza. Tradução: Silvana Cobucc Leite. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
IMBERNÓN, F. Entrevista. [Entrevista concedida a] Revista Internacional de Formação de Professores. v. 2, n. 2, p. 184-188, 2017. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/RIFP/article/view/669/689. Acesso em: 08 out. 2021.
LAVONEN, J.; KORHONEN, T.; VILLALBA-CONDOR, K. Description of collaborative strategies to meet the challenges of Finnish education. Referência Pedagógica, n. 1, p. 86-100, 2018. Disponível em: http://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/download/142/166. Acesso em: 30 out. 2019.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução: Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2004.
LEONTIEV, A. N. Uma contribuição para a teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: Vygotsky, L. S.; LURIA A. R.; LEONTIEV A., N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone/Edusp, 1989.
MIRANDA, F. L. de A.; PINO, J. C. D. O desafio de transformar experiências individuais em práticas coletivas: perspectivas para a efetiva inclusão escolar. Revista Prática Docente. v. 3, n. 1, p. 295-315, jan./jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p295-315.id130.
NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; THERRIEN, J. Trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos em avaliação educacional, v. 15, n. 30, jul./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.18222/eae153020042148.
NOVOA, A. Nada substitui um bom professor: propostas para uma revolução no campo da formação de professores; In: GATTI, B. A. et al (orgs.) Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Editora UNESP, 2013.
OLIVEIRA, A. B. de. Grupo colaborativo como estratégia formativa de articulação da educação infantil com o Ensino Fundamental I. 2017. 165 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Formação de Formadores) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.pucsp.br/sites/default/files/download/anais-formep.pdf. Acesso em: 30 out. 2019.
OLIVEIRA, A.C.P.de; CARVALHO, C.P.de; CARRASQUEIRA, K. Colaboração docente e resultados educacionais no Brasil. Educar em Revista. v. 36, e70499, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.70499.
RAPOSO, E. O.; FREITAS, N. M. da S. Coletivo de estudos, formação e práticas em educação para o desenvolvimento sustentável: itinerários de uma formação. Revista Exitus, v. 9(2), p. 322-350, abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n2ID865.
RICHIT, A; PONTE, J. P.; TOMKELSKI, M.L. Desenvolvimento da prática colaborativa com professoras dos anos iniciais em um estudo de aula. Educar em Revista. v. 36, e69346, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.69346.
SAVIANI, D.; DUARTE, N. A formação humana na perspectiva histórico-ontológica. Revista Brasileira de Educação. v. 15, n. 45. Set/dez 2010. Disponível em:https://www.scielo.br/j/rbedu/a/yXjXQvzWfhSp5VNhX6KqKLh/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 out. 2021.
SILVA JUNIOR, C. A. Construção de um espaço público de formação. In: SILVA JUNIOR et al. (org.). Por uma revolução da formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2015.
SOUZA. F. L. de. Grupo colaborativo e tutoria como estratégias de formação continuada para professores de química visando ao desenvolvimento profissional. 2016. Tese (Doutorado em Interunidades de Ensino de Ciências) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81132/tde-15052017-150408/publico/Fabio_Luiz_de_Souza.pdf. Acesso em: 30 out. 2019.
SPEAKES, N. F. S. Rebeldes com causa: narrativa construída na formação colaborativa de professores na escola. 2017. 146 f. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20264. Acesso em: 30 out. 2019.
THURLER, M. G. Inovar no interior da escola. Tradução: Jeni Wolff. Porto Alegre: Artmed, 2001.
TORRES, P. L.; ALCÂNTARA, P. R.; IRALA, E. A. F. Grupos de consenso: uma proposta de aprendizagem colaborativa para o processo de ensino-aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 13, p. 129-145, 2004.
TRILLO, F. et al. El desarrollo profesional y la colaboración docente: un análisis situado en el contexto español de las tensiones y fracturas entre la teoría y la práctica. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(117), 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.25.3316.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.