Collaborative training of teachers who teach mathematics: an experience in the context of remote activities
Main Article Content
Abstract
Research involving collaboration or analysis of collaborative groups has been gaining more space in the field of Education. This paper aims to analyze collaborative practices developed in an online training process, with 28 teachers who teach mathematics in Basic Education and who participate in a network project. The training was developed using the Spiral RePARe methodology (Reflection-Planning-Action-Reflection). Based on a qualitative approach, data were collected from the narratives of participants in the training process, in synchronous meetings on a digital platform, through direct observations and audio and video recordings of the meetings. The results point to the constitution of a collaborative group with practices based on the construction of discussion environments, autonomy and mutual respect, which permeate debates on theory and practice in the teaching of mathematics, based on a teacher training model.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BICUDO, M. A pesquisa em educação matemática: a prevalência da abordagem qualitativa. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 5, n. 2, pp. 15-26, maio-agosto, 2012. DOI: https://doi.org/10.22476/revcted.v3i2.139.
CARR, W.; KEMMIS, S. Becoming critical. East Sussex, Engalnad: Falmer Press, 1988.
CRECCI, V. M.; FIORENTINI, D. Desenvolvimento profissional em comunidades de aprendizagem docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 34, pp. 1-20, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698172761.
CURI, E. Pesquisas sobre o ensino e a aprendizagem de matemática e desenvolvimento profissional de professores no âmbito de um grupo colaborativo organizado no programa OBEDUC. In: FERNANDES, F. L. P. et al. Das práticas pedagógicas às políticas públicas em educação: diferentes contextos do trabalho colaborativo na formação de professores que ensinam matemática. Campinas: FE/UNICAMP, 2018, pp. 33-53.
DESGAGNÉ, S. Lê concept de recherche colaborative. I´idée d´um rapprochement entre chercheurs universitaires et praticieres enseignants. Revue des Sciences de L´education, v. 2, n. 23, p. 371-393, 1997.
DESGAGNÉ, S. et al. L’approche collaborative de recherche en education: un rapport nouveau à établir entre recherche et formation. Revue des Sciences de l’Éducation, v. 27, n. 1, p. 33-64, 2001.
DAY, C. Desenvolvimento Profissional de Professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.
FIORENTINI, D. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (org.). Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
GAMA, R. P.; FIORENTINI, D. Formação continuada em grupos colaborativos: professores de matemática iniciantes e as aprendizagens da prática profissional. Educação Matemática e Pesquisa: São Paulo, v. 11, n. 2, p. 441-461, 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/2827/1863. Acesso em: 16 maio 2021.
IBIAPINA, I. M. L. M. Pesquisa Colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.
JORDAM, B.; HENDERSON, A. Interaction Analysis: Foundations and Practice. Journal of the learning sciences, v. 4, n. 1, pp. 39-103, 1995.
KEMMIS, S. Critical Reflection. In: WINDEEN, M. F.; ANDREWS, I. Staff development for school improvement. Philadelphia: Falmer Press, 1987. pp. 73-90.
MAGINA, S. M. P. (Re)significação das Estruturas Multiplicativas. Projeto de Pesquisa. CNPq: Edital Universal, 2008.
MAGINA, S. M. P.; SANTANA, E. R. dos S.; SANTOS, A. dos; MERLINI, V. L. Espiral RePARe: Um modelo metodológico de formação de professor centrado na sala de aula. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 6, n. 2, p. 238-258, 2018. DOI: http://10.26571/REAMEC.a2018.v6.n2.p238-258.i6812.
MANRIQUE, A. L. Desafios para a educação inclusiva: a formação continuada de professores que ensinam matemática em um grupo colaborativo. In: FERNANDES, F. L. P. et al. Das práticas pedagógicas às políticas públicas em educação: diferentes contextos do trabalho colaborativo na formação de professores que ensinam matemática. Campinas: FE/UNICAMP, p. 55-63, 2018.
NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997.
PONTE, J. P. Estudiando el conocimiento y el desarrollo profesional del profesorado de matemáticas. In: N. Planas (Ed.). Educación matemática: teoría, crítica y práctica. Graó, p. 83-98, 2012.
SANTANA, E. R. S.; LAUTERT, S. L.; CASTRO-FILHO, J. A.; SANTOS, E. M. Universidade e Escola Parceiras num Processo Formativo. EM TEIA - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamerica, v. 9, n. 1, pp. 01-18, 2018. DOI: https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.234985.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.