Collaborative praxis in the process of networked research: the methodological debate on the qualitative approach

Main Article Content

Elsieni Coelho da Silva
Antônio Neto Ferreira dos Santos
Graciela María Elena Fernández

Abstract

The praxis of collaborative research of the Center-West Researchers Network enables the assessment of data collection in doctoral and master theses and the elaboration of different clippings, analyses, debates, and communications on professors related to the academic production of postgraduate programs in education in this region. In one of these outlines, it is questioned: what do the quantitative and qualitative data on the research approach in theses and dissertations on professors in the center-west reveal? How do they contribute to thinking and differentiating qualitative approach in the phenomenological and historical-dialectical materialist method? The purpose is to analyze these approaches to improve the construction of theoretical-methodological frameworks. The meta-analysis will be used to know, understand, and construct possible methodological paths to meet certain needs of those who seek collaboration as a means of formation, in order to cancel the deviations from the chosen investigative path. It is inferred that awareness and the critical-reflective attitude impose themselves as conditions to build systematized knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, E. C. da ., Santos, A. N. F. dos ., & Fernández, G. M. E. . (2022). Collaborative praxis in the process of networked research: the methodological debate on the qualitative approach. Ensino Em Re-Vista, 29(Contínua), e004. https://doi.org/10.14393/ER-v29a2022-4
Section
DOSSIÊ 1: A EXPERIÊNCIA DA PESQUISA COLABORATIVA EM REDE

References

ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira, 1998.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Porto: editora Porto, 1994.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1991.

CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, v. 16, n. 2, p. 221–36, 2003.

FRANCO, M. E.; MOROSINI, M. C. (Orgs.). Redes acadêmicas e produção do conhecimento em educação superior. Brasília, INEP, 2001.

GAMBOA, S. S; SANTOS FILHO, J. C. Pesquisa educacional: quantidade–qualidade. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

GATTI, B.; ANDRÉ, M. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em Educação no Brasil. In: WELLER, W.; PFAFF, N. (Org.). Metodologias da pesquisa qualitativa em educação. Petrópolis: Vozes, 2010.

KOSIK, K. Dialética do concreto. 10. ed. Rio de Janeiro:paz e Terra, 1976.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MAGALHAES, S. M. O.; SOUZA, R. C. C. R. (org.). Epistemologia da práxis e epistemologia da prática: repercussões na produção de conhecimentos sobre professores: repercussões na produção do conhecimento sobre professores. Campinas, SP, Mercado das Letras, 2018.

MAGALHAES, S. M. O. Entrevista: Maria Isabel da Cunha. Diálogos sobre a Pesquisa Colaborativa e em Rede: “o desafio de construir uma caminhada coletiva”. Ensino em Revista. 2021 (Prelo).

MAGALHAES, S. M. O.; SOUZA, T. Z.; ARGUELLO, S.B. Investigação colaborativa e o processo de formação de redes de conhecimento. Ensino em Revista. 2021 (Prelo).

REDECENTRO. Fonte documental: 77 fichas de dissertações e teses de seis instituições do Centro-Oeste. REDECENTRO, 2018.

SAMPIERI, F. R. H. Metodologia de pesquisa. 5 ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SANTOS, A. N. F; SILVA, E.C. Dados da pesquisa REDECENTRO (fonte documental). Uberlândia, 2018.

SILVA; E. C.; SANTOS, A. N. F. O que as dissertações e teses sobre professores (as) defendidas no Programa de pós-graduação em educação da UFU revelam? In: SOUZA, R.C. C.; MAGALHÃES, S. M. O.; QUIEROZ, V. R. F. Pesquisas sobre professores(as) no Centro-Oeste: dimensões teóricas e metodológicas. Goiânia: IFG, 2017.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.