Scientific Collaboration and Education Research Networks

Main Article Content

Altina Abadia da Silva
Cláudia Tavares do Amaral
Luciana Barros de Almeida

Abstract

We aim to understand how research networks work in education and scientific collaboration and the cooperation with Brazilian universities. We did bibliographical research to gather data in the proposed investigation having a database: Rede Universitas, RedeEstrado, Rede Aste, RedeCentro, RIEOnLIFE. As a result, we identified that the creation of networks takes place within scientific and/or academic criteria having, in some cases, economic and training criteria to expand the possibilities of publications, this answers the constituent questions of some networks analyzed here, shows the financial crisis of Brazilian universities as a research entity, and the need for alignment with external funding sources and compliance with the metrics of the rating agencies. The final considerations, from a critical and analytical point of view, show processes that are confronting and, at the same time, complementary. We are convinced of the importance of working in a network, as the connection allows the researcher to acquire knowledge, in addition to observing a mutual effort in the dynamics engaged towards the consolidation of research networks, and in the maintenance of research groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, A. A. da ., Amaral, C. T. do ., & Almeida, L. B. de . (2022). Scientific Collaboration and Education Research Networks. Ensino Em Re-Vista, 29(Contínua), e002. https://doi.org/10.14393/ER-v29a2022-2
Section
DOSSIÊ 1: A EXPERIÊNCIA DA PESQUISA COLABORATIVA EM REDE

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. Reunião. Dez livros de poesia. 8.ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1977. (Sentimento do Mundo.)

ASTE, Rede de Pesquisadores e Pesquisadoras sobre Associativismo e Sindicalismo dos Trabalhadores e Trabalhadoras em Educação. 2021. Disponível em: https://redeaste.irice-conicet.gov.ar/. Acesso em: 10 jul. 2021.

CENTRO. Rede, 2021. https://ppge.fe.ufg.br/n/49772. Disponível em: https://ppge.fe.ufg.br/n/49772-redecentro-rede-de. Acesso em: 30 jun. 2021.

CUNHA, Maria Isabel da. Diálogos sobre a Pesquisa Colaborativa e em Rede: “o desafio de construir uma caminhada coletiva”. [Entrevista cedida a] Solange Martins Oliveira Magalhães. Revista Ensino em Revista, no prelo, 2021.

ESTRADO. Rede, 2021. https://redeestrado.org/. Disponível em: https://redeestrado.org/apresentacao/. Acesso em: 30 jun. 2021.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 16. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

GALLO, Solange L. Redes de pesquisa e a produção de conhecimento científico. (s.d.). Disponível em: http://dlm.fflch.usp.br/sites/dlm.fflch.usp.br/files/Solange%20Gallo.pdf. Acesso: 09 jul. 2021.

GATTI, Bernadete A. Formação de grupos e redes de intercâmbio em pesquisa educacional: dialogia e qualidade. Revista Brasileira de Educação. Set /Out /Nov/Dez 2005 nº 30, p. 124-132. Disponível em: https://gestaoeducacaoespecial.ufes.br/sites/gestaoeducacaoespecial.ufes.br/files/field/anexo/a10n301.pdf. Acesso: 09 jul. 2021.

LEITE, Denise et. al. Avaliação de Redes de Pesquisa e Colaboração. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 1, p. 291-312 mar. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000100014. Acesso em: 15 maio 2021.

MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira. Entrevista com a professora e pesquisadora Solange Martins Oliveira Magalhães. [Entrevista cedida a] Tiago Zanquêta de Souza. Revista Profissão Docente, Uberaba-MG, v.21, n.46, p.01-15, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.31496/rpd.v21i46.1411. Acesso em: 30 jun. 2021.

MANCEBO, Deise; CARVALHO, Renata Ramos da Silva; FERREIRA, Diana Regina dos Santos Alves; PAZ, Suelaynne Lima (orgs.). Política de educação superior: educação profissional tecnológica e do campo. Anápolis, GO: Editora UEG, 2021.

MARQUES, Eduardo; KIRNER, Cláudio. Redes de computadores de alta velocidade, uma solução nacional. Ciência Hoje, v. 7, n. 41, p. 2-10. abr. 1988.

MENDES, Enicéia Gonçalves; TANNÚS-VALADÃO, Gabriela; D´AFFONSECA, Sabrina Mazo. Impactos e desafios das redes de pesquisa: o caso do observatório nacional de educação especial. Revista Teias, v. 17, n. 46, p. 5-22, out. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.12957/teias.2016.25891. Acesso em: 19 jun. 2021.

MIRANDA, Kênia. A Natureza sócio-histórica do Trabalho Docente: do sacerdócio à sindicalização. Associativismo e sindicalismo docente no Brasil. Rio de Janeiro, 17 e 18 de abril de 2009. Seminário para discussão de pesquisas e constituição de rede de pesquisadores.

MOROSINI, Marília Costa; FRANCO, Maria Estela Dal Pai. Gestão de redes de pesquisa em educação superior: questão de princípios e ethos. In: FRANCO, Maria Estrela Dai Pai; MOROSINI, Marília Cota. (orgs.). Redes acadêmicas e produção do conhecimento em educação superior. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2001. p. 35-50.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; FELDFEBER, Myriam; SOUZA, Elizeu Clementino de. Inclusão democrática e direito à educação: desafios para a docência na América Latina. Belo Horizonte: Editora Unika, 2015.

RIEOnLife, Rede Internacional de Educação On life, 2021. Disponível em: https://rieonlife.com/. Acesso em: 30 jun. 2021.

SOBREIRA, Henrique Garcia. Alguns Aspectos da Reorganização do Movimento dos Professores Públicos do Estado do Rio de Janeiro (1977-1980). Educ. Soc. v. 22, n. 77, dez 2001. Disponível: https://doi.org/10.1590/S0101-73302001000400007. Acesso em: 19 jun. 2021.

SOUZA, R. C. C. R.; MAGALHÃES, S. M. O. QUEIROZ, V. R. F. (orgs.). A pesquisa sobre professores(as) no Centro-Oeste dimensões teóricas e metodológicas. Goiânia: IFT-GO, 2017.

UNIVERSITAS. Rede, 2021. https://universitas.com.br/. Disponível em: http://www.redeuniversitas.com.br/p/rede-universitas_22.html. Acesso em: 30 jun. 2021.