The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages

Main Article Content

Arielly Kizzy Cunha
Anderson Valentino Bozzo
Alexander Vinicius Leite da Silva

Abstract

In this work, an attempt is made to approach the use of the pedagogical practice “Seminar in the classroom”, as a facilitator of the teaching-learning process in the Programming Logic discipline, of the Technical Course in Informatics at the Technical School of Praia Grande. The planning and structuring of the application of this pedagogical practice, along the lines in which it was developed, was based on the Guidance Notebook of the Pedagogical Training Course for Professional Education and was fostered by observing the repeated reports from students of different classes about their difficulty in learning the current three programming disciplines applied in the second module of the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cunha, A. K. ., Bozzo, A. V. ., & Silva, A. V. L. da . (2021). The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages . Ensino Em Re-Vista, 28(Contínua), e045. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-45
Section
DOSSIÊ 3 - MUDANÇAS NO SISTEMA EDUCIONAL: DO QUE SENTIMOS FALTA?

References

CORREA, J. A. Inovação pedagógica e formação de professores. Porto: Edições ASA. 1989.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor Universitário. São Paulo: Summus, 2012.

HUHNE, L. M. Metodologia cientifica: caderno de textos e técnicas. 7. ed. Rio de Janeiro: Agir, 2001

MASETTO, M. T. O professor na hora da verdade: a prática docente no ensino superior. São Paulo: Avercamp, 2010.

MICROSOFT. Visual Basic. Disponível em: https://docs.microsoft.com/pt-br/dotnet/visual-basic. Acesso em: 10 set. 2020.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 1995.

OLIVEIRA COSTA. A. L. O. C.; RAMOS DOS SANTOS, A. R. S.; LIMA MARTINS J. L. M. A formação docente: por uma prática educacional libertadora. Revista Ibero-Americana de estudos em educação, Araraquara, v. 15, n. 3, jul./ set. 2020. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i3.12511.

PORTAL DA UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS. Seminários de Pesquisa e Extensão da UEMG. 2017. Disponível em: http://www.uemg.br/pesquisa_seminarios.php. Acesso em 29 jul. 2018.

SEVERINO, A. J. Diretrizes para elaboração de um seminário. Metodologia do trabalho científico. 19. ed. São Paulo: Cortês, 1993. cap. 4, p. 59-66.