The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages
Main Article Content
Abstract
In this work, an attempt is made to approach the use of the pedagogical practice “Seminar in the classroom”, as a facilitator of the teaching-learning process in the Programming Logic discipline, of the Technical Course in Informatics at the Technical School of Praia Grande. The planning and structuring of the application of this pedagogical practice, along the lines in which it was developed, was based on the Guidance Notebook of the Pedagogical Training Course for Professional Education and was fostered by observing the repeated reports from students of different classes about their difficulty in learning the current three programming disciplines applied in the second module of the course.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor Universitário. São Paulo: Summus, 2012.
HUHNE, L. M. Metodologia cientifica: caderno de textos e técnicas. 7. ed. Rio de Janeiro: Agir, 2001
MASETTO, M. T. O professor na hora da verdade: a prática docente no ensino superior. São Paulo: Avercamp, 2010.
MICROSOFT. Visual Basic. Disponível em: https://docs.microsoft.com/pt-br/dotnet/visual-basic. Acesso em: 10 set. 2020.
MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 1995.
OLIVEIRA COSTA. A. L. O. C.; RAMOS DOS SANTOS, A. R. S.; LIMA MARTINS J. L. M. A formação docente: por uma prática educacional libertadora. Revista Ibero-Americana de estudos em educação, Araraquara, v. 15, n. 3, jul./ set. 2020. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i3.12511.
PORTAL DA UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS. Seminários de Pesquisa e Extensão da UEMG. 2017. Disponível em: http://www.uemg.br/pesquisa_seminarios.php. Acesso em 29 jul. 2018.
SEVERINO, A. J. Diretrizes para elaboração de um seminário. Metodologia do trabalho científico. 19. ed. São Paulo: Cortês, 1993. cap. 4, p. 59-66.