Evaluation of Learning in History: a proposal for Project-Based Learning (PBL)
Main Article Content
Abstract
This article presents a proposal for evaluating learning in the discipline of History, for Elementary School Final Years, associated with the Project-Based Learning (PBL) methodology (BENDER, 2014). The qualitative research, with a bibliographic approach, had as theoretical assumptions the writings of Fernandes (2009), Depresbiteris and Tavares (2009), Black (2009), Roldão and Ferro (2015), Brandalise (2020), among others, which contributed to the foundation of the Evaluation of/for learning, that is, summative and formative evaluation. In the discipline of History, it was considered that PBL can enhance the evaluation of learning as a participatory and dialogic process, in which teachers and students can experience the teaching-evaluation-learning integration.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello (org.). Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BENDER, William. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Translation: Fernando de Siqueira Rodrigues. Porto Alegre: Penso, 2014.
BLACK, Paul. Os professores podem usar a avaliação para melhorar o ensino? Práxis Educativa. Ponta Grossa, v. 4, n. 2, p. 195-201, jul./dez., 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.4i2.195201.
BORDIGNON, Fernanda; BOTOMÉ, Sílvio Paulo. Avaliação de objetivos de ensino de História a partir da contribuição da Análise do Comportamento. Acta Comportamentalia, Guadalajara, v. 25, n. 3, pp. 329-346, 2017. Available on: http://www.revistas.unam.mx/index.php/acom/article/view/61630/54289. Retrieved August 25, 2021.
BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira. Avaliação Formativa e Somativa. In: BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira (org.). Avaliação educacional: interfaces de conceitos, termos e perspectivas. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2020a. p. 133-142.
BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira. Feedback na avaliação formativa. BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira (org.). Avaliação educacional: interfaces de conceitos, termos e perspectivas. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2020b. p. 165-173.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Available on: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Retrieved August 25, 2021.
CAINELLI, Marlene. Educação Histórica: Perspectivas de aprendizagem da história no ensino fundamental. Educar, Curitiba, special number, p. 57-72, 2006. Available on: https://core.ac.uk/download/pdf/328061699.pdf. Retrieved August 25, 2021.
CERRI, Luiz Fernando. Ensino de história e consciência histórica: Implicações didáticas de uma discussão contemporânea. Rio de Janeiro: FGV, 2011.
DEPRESBITERIS, Léa; TAVARES, Marialva Rossi. Diversificar é preciso: instrumentos e técnicas de avaliação da aprendizagem. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.
FERNANDES, Domingos. Critérios de Avaliação. Folha de apoio à formação - Projeto de Monitorização, Acompanhamento e Investigação em Avaliação Pedagógica (MAIA). Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação, 2021a.
FERNANDES, Domingos. Para uma teoria da Avaliação Formativa. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 19, n. 2, p. 21-50, 2006. Available on: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0871-91872006000200003&lng=es&nrm=.pf. Retrieved August 25, 2021.
FERNANDES, Domingos. Para uma teoria da avaliação no domínio das aprendizagens. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 19, n. 41, set./dez. 2008. Available on: http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1454/1454.pdf. Retrieved August 25,2021.
FERNANDES, Domingos. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
FERNANDES, Domingos. Para um enquadramento teórico da Avaliação Formativa e da Avaliação Sumativa nas aprendizagens escolares. In: ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho et al. (org.). LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth (coord.). Avaliar para aprender no Brasil e em Portugal: perspectivas teóricas, práticas e de desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2019. p. 139-163.
FERNANDES, Domingos. Rubricas de Avaliação. Folha de apoio à formação - Projeto de Monitorização, Acompanhamento e Investigação em Avaliação Pedagógica (MAIA). Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação, 2021b.
GIPPS, Caroline. Chapter 10: socio-cultural aspects of assessment. Review of Research in Education, Washington, v. 24, n. 1, p. 355-392, jan. 1999. DOI: https://doi.org/10.3102/0091732X024001355.
NODA, Marisa. Avaliação e novas perspectivas de aprendizagem em História. História e Ensino de História. Londrina, v. 11, jul. 2005, pp.143-152. DOI: http://dx.doi.org/10.5433/2238-3018.2005v11n0p143.
ROLDÃO, Maria do Céu; FERRO, Nuno. O que é avaliar? Reconstrução de práticas e concepções de avaliação. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 63, p. 570-594, set./dez. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.18222/eae.v26i63.3671.
RPC PONTA GROSSA. Moradores reclamam de poluição causada por indústria de fundição de ferro, em Ponta Grossa. Portal G1, 05 de abril de 2019. Available on: https://g1.globo.com/pr/campos-gerais-sul/noticia/2019/04/05/moradores-reclamam-de-poluicao-causada-por-industria-de-fundicao-de-ferro-em-ponta-grossa.ghtml. Retrieved August25, 2021.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Tradução: Estevão de Rezende Martins. Brasília: UnB, 2001.
SCRIVEN, Michael. The metodology of evaluation. Chicago IL: Rand McNally, 1967.
TARAS, Madalena. De volta ao básico: definições e processos de avaliação. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.5, n.2, p. 123-130, jul./dez. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.5i1.123130.
TURINI, Leide Divina Alvarenga. A Avaliação no Ensino de História. Ensino em Re-vista, Uberlândia, v. 5, n.1, p. 69-82, 1997. Available on: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7825/4932. Retrieved August 25, 2021.