He place of ludicity in literacy practices: a reflective look from the mandatory internships

Main Article Content

Laila Hamdan
Brenda Terezinha Pinheiro Benicio
Daniele Cristina Teixeira

Abstract


The ludic activities in elementary school become enablers of child development and, by the school experiences to which we were submitted in supervised internships, it is noted that teaching, at this stage, has been conducted by mechanical and artificial actions. In view of this concern, the present course conclusion work aims to emphasize the relationship between literacy and ludicity, presenting a reflection of ludic literacy practices, and the place that these actions take in the practice of teachers who deal with teaching in the early years of elementary school. We highlight, through bibliographical research, in a qualitative approach, the relevance of the ludic as a methodological strategy in the literacy process. Subsequently, these theoretical foundations were considered for analysis of the reports of mandatory internships of the Pedagogy course. The results obtained confirmed the initial hypothesis that the teaching conducted in this phase, notoriously, does not include ludic actions in favor of the student’s learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hamdan, L., Benicio, B. T. P., & Teixeira, D. C. (2023). He place of ludicity in literacy practices: a reflective look from the mandatory internships. Ensino Em Re-Vista, 30(Contínua), e006. https://doi.org/10.14393/ER-v30a2023-6
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

ALMEIDA, Paulo Nunes de. Educação Lúdica. São Paulo: Edições Loyola, 1994.

ALMEIDA, Paulo Nunes de. Educação Lúdica: técnicas e jogos pedagógicos. 11. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

ANDRADE, Fábio Santos de. Desafios da prática docente: diálogos com a Educação Social. Revista de Educação Pública, v. 28, n. 68, p. 393-401, 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

Brasil. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil / Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1998. 3v.

FERREIRO, Emília. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes médicas,1999.

FLORES, Gelvânia Mailde. Desenvolvimento da leitura e escrita de alunos com dificuldades/Development of Reading and writing of students with difficulties. Brazilian Journal of Development, v. 3, n. 4, p. 661-668, 2017.

HAMDAN, Laila. Ludismo Verbal e Literariedade: percursos de letramento. Divinópolis: Adelante, 2018.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo brincadeira e educação. 8º ed. São Paulo: Cortez, 2005.

MILITÃO, Giselda Morais de Alencar. Alfabetização e letramento: as práticas de leitura como recurso para alfabetização. 2013. p, 235-249.

OLIVEIRA, Adrielly Silva. As contribuições pedagógicas no processo de oralidade, alfabetização e letramento. Anais da Semana de Pedagogia da UEM. Volume 1, Número 1. Maringá: UEM, 2012.

RAU, Maria Cristina Trois Dorneles. A ludicidade na educação: uma atitude pedagógica. 2 ed. Curitiba: Ibpex, 2011.

ROJO, Roxane. Alfabetização e letramentos múltiplos: como alfabetizar letrando. Coleção explorando o ensino: Língua Portuguesa: ensino fundamental. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Brasília: vol, v. 19, p. 15-36, 2010.

SANTOS, Fernanda Cristina Ribeiro dos. A ludicidade na alfabetização: perspectivas e possibilidades de novas aprendizagens. 2014.

SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 25, p. 5-17, jan./abr. 2004.