Notes of a pedagogical activity for reading images of violence, in History Teaching
Main Article Content
Abstract
The article presents a pedagogical activity for reading of images of a violent nature present in history books. To this end, it uses an image from the book History Society & Citizenship: La Paraguaya, by the Uruguayan artist Juan Manuel Blanes, dated to the year 1880. The theoretical contribution about image reading uses Burke (2004), Santaella (2012) and Bittencourt (2009); on the use of image as a pedagogical tool in the classroom, refer to Fonseca (2003), Monteiro, Penna (2011), Alvarenga and Araújo (2006). The didactic activity showed that the images hold the students' attention to the fact that violence exists and is present in a subliminal way, sometimes in textbooks.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. 3ª. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
BOULOS JÚNIOR, Alfredo. História sociedade & cidadania: 2ª ano – Ensino Médio. 1ed. São Paulo: FTD, 2013.
BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Tradução Vera Maria Xavier dos Santos; revisão técnica Daniel Aarão Reis Filho. Bauru, SP: EDUSC, 2004.
ELLOA, Emmanuel. Entre a transparência e a opacidade – o que a imagem dá a pensar. In: Pensar a imagem/ Emmanuel Alloa (Org). 1ª. ed.; 2ª. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
BOEHM, Gottfried. Aquilo que se mostra. Sobre a diferença icônica. In: Pensar a imagem/ Emmanuel Alloa (Org). 1ª. ed.; 2ª. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas, SP: Papirus, 2003. Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico.
MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa; PENNA, Fernando de Araújo. Ensino de História: saberes em lugar de fronteira. In:_______. Educação e Realidade. Porto Alegre, v.36, nº. 1, p.191-211, jan./abr., 2011.
SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.
SANTAELLA, Lucia & NÖTH, Winfried. Imagem, cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1998.
TAMANINI, Paulo Augusto. O Holodomor e a memória da fome dos ucranianos (1931-1933): o ressentimento na História. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduação de História, v. 64, 2019. DOI: https://doi.org/10.23925/2176-2767.2019v64p154-184.
TAMANINI, Paulo Augusto; MORAIS, Ana Meyre de. O ensino de História e as imagens postas: a redenção de Caim como fonte de (des) informação sobre a escravidão no Brasil. In: Proposituras: ensino e saberes sob um enfoque interdisciplinar. Paulo Augusto Tamanini. (Org.). São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.