Notes of a pedagogical activity for reading images of violence, in History Teaching

Main Article Content

Paulo Augusto Tamanini
Ana Meyre de Morais

Abstract

The article presents a pedagogical activity for reading of images of a violent nature present in history books. To this end, it uses an image from the book History Society & Citizenship: La Paraguaya, by the Uruguayan artist Juan Manuel Blanes, dated to the year 1880. The theoretical contribution about image reading uses Burke (2004), Santaella (2012) and Bittencourt (2009); on the use of image as a pedagogical tool in the classroom, refer to Fonseca (2003), Monteiro, Penna (2011), Alvarenga and Araújo (2006). The didactic activity showed that the images hold the students' attention to the fact that violence exists and is present in a subliminal way, sometimes in textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Tamanini, P. A. ., & Morais, A. M. de . (2021). Notes of a pedagogical activity for reading images of violence, in History Teaching . Ensino Em Re-Vista, 28(Contínua), e039. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-39
Section
ARTIGOS DE DEMANDA CONTÍNUA

References

ALVARENGA, Georfravia Montoza; ARAÚJO, Zilda Rossi. Portfólio: conceitos básicos e indicações para utilização. Estudos em avaliação educacional. v. 17, nº. 33, jan./abr., 2006. DOI: https://doi.org/10.18222/eae173320062131.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. 3ª. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

BOULOS JÚNIOR, Alfredo. História sociedade & cidadania: 2ª ano – Ensino Médio. 1ed. São Paulo: FTD, 2013.

BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Tradução Vera Maria Xavier dos Santos; revisão técnica Daniel Aarão Reis Filho. Bauru, SP: EDUSC, 2004.

ELLOA, Emmanuel. Entre a transparência e a opacidade – o que a imagem dá a pensar. In: Pensar a imagem/ Emmanuel Alloa (Org). 1ª. ed.; 2ª. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

BOEHM, Gottfried. Aquilo que se mostra. Sobre a diferença icônica. In: Pensar a imagem/ Emmanuel Alloa (Org). 1ª. ed.; 2ª. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas, SP: Papirus, 2003. Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico.

MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa; PENNA, Fernando de Araújo. Ensino de História: saberes em lugar de fronteira. In:_______. Educação e Realidade. Porto Alegre, v.36, nº. 1, p.191-211, jan./abr., 2011.

SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.

SANTAELLA, Lucia & NÖTH, Winfried. Imagem, cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1998.

TAMANINI, Paulo Augusto. O Holodomor e a memória da fome dos ucranianos (1931-1933): o ressentimento na História. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduação de História, v. 64, 2019. DOI: https://doi.org/10.23925/2176-2767.2019v64p154-184.

TAMANINI, Paulo Augusto; MORAIS, Ana Meyre de. O ensino de História e as imagens postas: a redenção de Caim como fonte de (des) informação sobre a escravidão no Brasil. In: Proposituras: ensino e saberes sob um enfoque interdisciplinar. Paulo Augusto Tamanini. (Org.). São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.