Official documents, academic research and pedagogical practices for building the transition between Early Childhood Education and Elementary School

Main Article Content

Luciana dos Santos Gonçalves
Maria Silvia Pinto de Moura Librandi da Rocha

Abstract

The purpose of this article is to analyze the children's transition process from the Early Childhood Education to the Elementary Education in Brazil, based on official documents that provide the educational system with guidelines to their pedagogical work and scientific investigation about the subject. In order to do so, a documental research (analyzing 8 documents produced in the federal sphere and used as reference by the educational system) and bibliographic research (analyzing 23 scientific papers, encompassing articles, dissertations, and theses) were carried out. As results, we highlight that in the field of the legal and academic-scientific discourses, the procedures are considered important so the transition can provide favorable conditions to the children's development; in the field of the pedagogical practices, it is not well concretized. We conjecture as possible root cause of such heterogeneity the way the discourses are built, as they are marked by the scarce interlocution between the different fields. We observe a crystallization of the issues because the analysis of the contributions in both discourses show little transformation as to what is said and what is done. Based on the cultural-historical theory, we see the relevance of the efforts to transform the described landscape, both in terms of the official discourse and of future research, thus highlighting that the concrete conditions to organize and articulate both educational segments can be more or less impactful and fruitful to the children's development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gonçalves , L. dos S. ., & Rocha, M. S. P. de M. L. da . (2021). Official documents, academic research and pedagogical practices for building the transition between Early Childhood Education and Elementary School. Ensino Em Re-Vista, 28(Contínua), e035. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-35
Section
ARTIGOS DE DEMANDA CONTÍNUA

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Promulgada no dia 05 de outubro de 1988.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei federal n. 8.069, de 13 de julho de 1990.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Coordenação de Educação Infantil. Política de Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF/COEDI, 1993.

BRASIL. Educação Infantil no Brasil: situação atual. Brasília: MEC/ SEF/DPEF/ COEDI, 1994a.

BRASIL. Política Nacional de Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF/DPEF/ COEDI, 1994b.

BRASIL. Por uma política de formação do profissional de Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF/DPEF/COEDI, 1994c.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nº. 9.394, de 20 de dez. 1996.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil (Volumes 1, 2 e 3). Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Política Nacional de Educação infantil: pelo direito das crianças de zero a seis anos à Educação. Brasília, MEC, SEB, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Parâmetros Nacionais de Qualidade para Educação Infantil (Volume 1 e 2). Brasília, DF, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução Resolução no.5, 17de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. 2009.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

CORREA, B. C.; BUCCI, L. A vivência em uma pré-escola e as expectativas quanto ao ensino fundamental sob a ótica das crianças. Jornal de Políticas Educacionais. v. 12, n. 9. p. 1-20, jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v12i0.57964.

CRUZ, S. H. V.; SANTOS, C. O. Perspectivas de crianças sobre o cotidiano da pré- escola: o recreio em foco. Textura, v. 18, n. 36, p. 171-190, jan-abr. 2016.

FURLANETTO, E. C.; MEDEIROS, A. S.; BIASOLI, K. A. A transição da Educação Infantil para o Ensino Fundamental narrada pelas crianças. Revista Diálogo Educacional, v. 20, n. 66, p. 1230-1254, set. 2020. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/26966. Acesso em: 10.12.2020. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416x.20.066.ds13.

MARTINATI, A. Z.; ROCHA, M. S. P. M. L. Faz de conta que as crianças já cresceram: o processo de transição da Educação Infantil para o Ensino Fundamental. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 19, n. 2, p. 309-320, Ago. 2015. Disponível em: . Acesso dia 01.04.2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0192839.

MICARELLO, H. Avaliação e Transições na Educação Infantil. In: Anais do I Seminário Nacional: currículo em movimento. Perspectivas Atuais: Belo Horizonte, novembro de 2010, p. 1-14. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7163-2-11-avaliacao-transicoes-hilda-micarello/file>. Acesso dia 21.01.2021.

MOTTA, F. M. A. De crianças a alunos: transformações sociais na passagem da educação infantil para o ensino fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.37, n1, p 157-173, jan./abr.2011. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-97022011000100010.

NEVES, V. F. A.; GOUVÊA, M. C. S.; CASTANHEIRA, M. L. A passagem da educação infantil para o ensino fundamental: tensões contemporâneas. Revista Educação e Pesquisa. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo. v. 37, n.1, p.121-140, jan/abr, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-97022011000100008.

NOGUEIRA, G. M.; VIEIRA, S. R. Contribuições da Pedagogia da Infância para a Articulação entre Educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental. Revista Linhas, Florianópolis, v. 14, n. 26, p. 265-292, jan. 2013. Disponível em: . Acesso em: 16 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.5965/1984723814262013265.

PASSEGGI, M. C., FURLANETTO, E. C., DE CONTI, L., CHAVES, I. E. M. B., GOMES, M. O., GABRIEL, G. L.; ROCHA, S. M. Narrativas de crianças sobre as escolas da infância: cenários e desafios da pesquisa (auto)biográfica. Educação (UFSM), Santa Maria, p. 85-104, jan. 2014. ISSN 1984-6444. Disponível em: . Acesso em: 30.08.2018. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644411345.

VIGOTSKI, L.S. Problemas de la psicología infantil. In Obras Escogidas. Tomo IV. Madri: Visor, 1996.