Religious education teachers: exploratory study on their professional performance
Main Article Content
Abstract
This study has object of analysis the professional performance of Religious Education teachers in the municipal network of a city in the State of Ceará. It also aims at understanding their perception about Religious Education and how they have been building their classes, takingon theoretical basis the discussion on teacher professional development (MARCELO, 2009; NÓVOA, 2009, FORMOSINHO, 2009; IMBERNÓN, 2011). Based on an exploratory qualitative research, the data were produced through of an online questionnaire, in which 30 teachers responded. The results showed that the teachers constantly experience work precariousness, lack of institutional support, and a lonely search for the construction of theoretical and methodological tools to help them in their daily classes. As to conclude, it is necessary to carry out management policies and formative monitoring of these teachers, so that the problems that revolve Religious Education can be reduced.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
AMARAL, D. P.; OLIVEIRA, R. J. ; SOUZA, E. C. F. Argumentos para a formação do professor de ensino religioso no projeto pedagógico do curso de Ciências das Religiões da UFPB: que docente se pretende formar?. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 249, p. 270-292, ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i249.2628.
ARAÚJO, N. L. O ciclo de vida da carreira profissional do docente de ensino religioso. 2014, 131f. Dissertação (Mestrado em Ciências das Religiões) - Centro de Educação. Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília,
MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 12 out.2019.
BREZEZINSKI, I. (Org.) Profissão Professor: Identidades e profissionalização docente. Brasília: Plano Editora, 2002.
CUNHA, L. A. O Sistema Nacional de Educação e o Ensino Religioso nas escolas públicas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 34, n. 124, p. 925-941, jul./set. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000300014.
FARIAS, I. M. S.; SALES, J. O. C.; BRAGA, M. M. S.; FRANÇA, M. S. L. Didática e docência: aprendendo a profissão. 4ª edição. Brasília: Liber Livro, 2014.
FARIAS, I. M. S.; ROCHA, C. C. T.. Desenvolvimento Profissional de Professores da Educação Básica: Reflexões a partir da experiência no PIBID. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 3, p.123 - 140, set./dez. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.17058/rea.v24i3.7524.
FORMOSINHO, J. (Coord.) Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Portugal: Porto Editora, 2009.
GARCÍA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Colecção ciências da educação para o século XXI. Porto, Portugal: Porto Editora, 1999.
GATTI, B. Questões: professores. Escolas e contemporaneidade. In: ANDRÉ, M.(Org.) Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas, São Paulo: Papirus, 2016.p. 35-47.
GIBBONS, J. D.; CHAKRABORTI, S. Nonparametric Statistical Inference, New York: Marcel Dekker Inc, 2003.
HOBOLD, M. S.; FARIAS, I. M. S. Didática e formação de professores: contributos para o desenvolvimento profissional docente no contexto das DCNs. Revista Cocar, Belém, Edição Especial, nº.8, p.102-125, jan./abr./2020.
IACZINSKI, I. Ensino Religioso: entre o prescrito e as práticas docentes. 2013. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto alegre: Artmed, 2010.
LEÃO, F. D.P. O diálogo inter-religioso na prática pedagógica dos professores da Rede Pública Municipal de Fortaleza. 2016. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza –CE.
MARTINS FILHO, L. J. Tem azeite na botija?: Ensino religioso nos anos iniciais do ensino fundamental em Florianópolis-SC. 2009. 153f. Tese (Doutorado em Teologia) – Escola Superior de Teologia, Instituto Ecumênico de Pós-graduação, São Leopoldo- RS.
NÓVOA, A.(Org.) Os professores e a sua formação. Portugal: Porto, 1992.
NÓVOA, A.(Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2000.
OLIVEIRA, A. M.. Relações de gênero e orientação sexual no currículo da disciplina de Ensino Religioso em escolas estaduais e municipais de Recife. HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião, v. 13, n. 39, p. 1510-1533, 1 out. 2015. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2175-5841.2015v13n39p1510.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999. p. 15-34.
SILVA, M. Em Busca do Significado do Ser Professor do Ensino Religioso. João Pessoa: Ed. Universitária UFPB, 2010.
SOARES, A. M. L. Religião & Educação: da Ciência da Religião ao Ensino Religioso. São Paulo: Paulinas, 2010.
SOUSA, E. F. Narrativas de vida e processo de espiritualização dos professores do ensino religioso. 2011. 175f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza-CE.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17ª edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, ano 23, n. 73, p. 209-244, dez, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000400013.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente. Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
VEIGA, I. P. A. Docência como Atividade Profissional. In: VEIGA, I. P. A.; D’ÁVILA, C. M. (Orgs.). Profissão Docente: novos sentidos, novas perspectivas. 2ª edição. Campinas, SP: Ed. Papirus, 2010 (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).