How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos

Main Article Content

Wagner Rodrigues Valente
Jefferson dos Santos Ferreira

Abstract

This article presents the results of a research that focused on the graduation of teaching arithmetic proposed in the manual “How to teach arithmetic”, by Faria de Vasconcelos. The theme proved to be important in view of the transformations of arithmetic to be taught in primary school in times of so-called scientific pedagogy. Such an analysis was made from the perspective of a theoretical-methodological framework that takes into account the professional knowledge of teaching. As a result, there is a reorganization of the arithmetic of the primary course under the impact of experimental psychology with a statistical basis. Such transformations are shown more explicitly in the new graduation of school education proposed by Faria de Vasconcelos.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valente, W. R. ., & Ferreira, J. dos S. . (2021). How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos. Ensino Em Re-Vista, 28(Contínua), e027. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-27
Section
DOSSIÊ 2 - HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA

References

AGUAYO, A. M. Pedagogia Científica: Psicologia e direção da aprendizagem. Tradução J. B. Damasco Penna. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1936. 436 p. Título Original: Pedagogía Científica: Psicologia y dirección del aprendizage.

ALMEIDA, D. H.; LEME DA SILVA, M. C. Alfredina de Paiva e Souza e o Instituto de Educação do Rio de Janeiro: a vanguarda da tabuada na era dos testes. Caminhos da Educação Matemática em Revista, Aracaju, v. 1, n. 1, p. 48-70, mai. 2014. Disponível em: . Acesso em 15 jan. 2020.

BASSINELLO, I. Lourenço Filho e a matematização da Pedagogia: dos testes psicológicos para os testes pedagógicos. 2014. 116 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2014.

BERTINI, L. F.; MORAIS, R. S.; VALENTE, W. R. A matemática a ensinar e a matemática para ensinar – novos estudos sobre a formação de professores. São Paulo: Livraria da Física Editorial, 2017.

BOTO, C. A civilização escolar pelos compêndios didáticos de formação de professores. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 70, p. 115-178, jul./ago. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.58075. Disponível em: . Acesso em 04 jul. 2019.

CAMPOS, A. M. A. José Ribeiro Escobar: trajetória intelectual e profissional (1903 – 1938). 2018. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2018.

CHARTIER, R. Formas e sentido. Cultura escrita: entre distinção e apropriação. Campinas, SP: Mercado de Letras; Associação de Leitura do Brasil (ALB), 2003. – (Coleção Histórias de Leitura).

ESCOBAR, J. R. A construção científica dos programas: I parte – O problema teórico: as bases psico-sociológicas dos programas. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 1934.

FERREIRA, J. S.; VALENTE, W. R. Miguel Aguayo e as mudanças no saber profissional do professor que ensina aritmética. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 15, p. 1-18, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e66753. Disponível em: . Acesso em 13 mai. 2020.

HOFSTETTER, R.; SCHNEUWLY, B. Saberes: um tema central para as profissões do ensino e da formação. In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (org.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo, SP: Livraria da Física Editorial, 2017a. p.113-172.

HOFSTETTER, R.; SCHNEUWLY, B. Disciplinarização e disciplinação: as ciências da educação e as didáticas das disciplinas sob análise. In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (org.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo, SP: Livraria da Física Editorial, 2017b. p. 21-54.

JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 1, n. 1, p. 9-43. 2001. Disponível em: . Acesso em: 28 jan. 2020.

MACIEL, V. B. Elementos do saber profissional do professor que ensina Matemática: uma aritmética para ensinar nos manuais pedagógicos (1880 – 1920). 2019. 312 f. Tese (Doutorado em Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2019.

MARQUES, J. A. O. Manuais pedagógicos e as orientações para o ensino de matemática no curso primário em tempos de Escola Nova. 2013. 131 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2013.

MARQUES, J. A. O. Faria de Vasconcelos e as diretrizes da pedagogia científica na formação matemática do professor primário (1909-1960). 2018. 167 f. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2018.

MONARCHA, C. Brasil arcaico, Escola Nova: ciência, técnica e utopia nos anos 1920-1930. São Paulo, SP: Editora Unesp, 2009.

PINHEIRO, N. V. L. A aritmética sob medida: a matemática em tempos de pedagogia científica. 2017. 224 f. Tese (Doutorado em Ciências) – Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2017.

SOARES, M. G. A aritmética de Lourenço Filho: Um estudo sobre as dinâmicas de transformações do saber escolar em face de uma nova pedagogia. 2014. 107 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2014.

VALENTE, W. R. A era dos tests e a pedagogia científica: um tema para pesquisas na Educação Matemática. Acta Scientiae, Canoas, v. 16, n. 1, p. 11-26, jan./abr. 2014. Disponível em: . Acesso em 21 jan. 2020.

VALENTE, W. R. Programas de ensino e manuais escolares como fontes para estudo da constituição da matemática para ensinar. Alexandria, Florianópolis, v. 12, n. 2, p. 51-63, 2019. Disponível em: . Acesso em 28 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n2p51.

VASCONCELOS, F. Como se ensina aritmética. Lisboa: Livraria Clássica Editora, 1933. (Biblioteca de cultura pedagógica).