Educational assistance in a hospital setting: the view of students with cerebral palsy on rights and education

Main Article Content

Jucélia Linhares Granemann de Medeiros
Yara Fonseca de Oliveira e Silva

Abstract

This article is the result of a research carried out in 2020 that investigated the views of five hospitalized students with cerebral palsy, about the educational assistance they received, their rights, the hospital space, and the role of the teacher in training. For the investigation, the qualitative approach was chosen, whose data were collected through semi-structured interviews and activities mediated by the researcher, in the light of legal documents and studies on educational assistance. The results showed that students recognized their rights to this pedagogical-hospital assistance, but believed that this service needed to be improved. Concerning the teacher's performance, they stated that he has contributed to continuing their learning processes, but that, as a rule, they lack quality training for hospital educational service.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Medeiros, J. L. G. de ., & Oliveira e Silva, Y. F. de . (2021). Educational assistance in a hospital setting: the view of students with cerebral palsy on rights and education. Ensino Em Re-Vista, 28(Contínua), e005. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-5
Section
DOSSIÊ 1 - FORMAÇÃO DO PROFESSOR PARA O ATENDIMENTO EM AMBIENTE HOSPITALAR

References

BARROS, A. S. S. A prática pedagógica em uma enfermaria pediátrica: contribuições da classe hospitalar à inclusão desse alunado. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 12, p. 84-93, 1999.

BARROS, A. S. S. Contribuições da educação profissional em saúde à formação para o trabalho em classes hospitalares. Caderno Cedes, Campinas-SP, v. 27, n. 73, p. 257-278, 2007.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88/>. Acesso em: jul. 2020.

BRASIL. Lei n. 7.583, de 24 de outubro de 1989. Dispõe sobre o apoio às pessoas Portadoras de deficiência, sua integração social, sobre a Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência. Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L7853.htm>. Acesso em: 19 de Set 2019.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf/>. Acesso em: jul. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº. 2, de 11 de setembro de 2001. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 14 set. 2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao2.pdf/>. Acesso em: jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação/Secretaria de Educação Especial. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Brasília: MEC/ SEESP, 2002.

CAIADO, K. R. M. Aluno deficiente visual na escola: lembranças e depoimentos. Campinas-SP: Ed. Autores Associados/PUC, 2003.

CECCIM, R. B. Classe Hospitalar: encontros da educação e da saúde no ambiente hospitalar. Revista Pedagógica Pátio, Porto Alegre, n. 10, p. 41-44, ago./out. 1999.

FONSECA, E. S. Classe Hospitalar: ação sistemática na atenção as necessidades pedagógicas - educacionais de crianças e adolescentes hospitalizados. Temas sobre Desenvolvimento, RJ, v. 8, n. 44, p. 32-37, 1999.

FONTES, R. S. A classe hospitalar e a inclusão da criança enferma na sala de aula regular. Revista Brasileira Educação Especial, Marília-SP, v. 8, n. 1, p. 45-54, 2002.

FONTES, R. S. A reinvenção da escola a partir de uma experiência instituinte em hospital. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 271-282, 2004.

GONZÁLEZ, E.; GONZÁLEZ, C. Classes hospitalares. In: GONZÁLEZ, E. et al. Necessidades educacionais específicas. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 344-369.

HARE, N.; DURHAM, S.; GREEN, E. Paralisias Cerebrais e Distúrbios de Aprendizado Motor. In: STOKES, M. Neurologia para Fisioterapeutas. São Paulo: Editora Premier, 2000. p. 255-269.

LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.

MAIA-VASCONCELOS, S. F. Penser l’école et la construction des savoirs. Berlim: Editions Universitaires Européennes, 2010. v. 01. 454 p.

MATOS, E. L. M.; MUGIATTI, M. T. de F. Pedagogia hospitalar: a humanização integrando educação e saúde. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

ORTIZ, L. C. M.; FREITAS, S. N. Classe hospitalar: caminhos pedagógicos entre saúde e educação. Santa Maria-RS: UFSM, 2005.

SANDRONI, G. A. Classe hospitalar: um recurso a mais para a inclusão educacional de crianças jovens. Cadernos da Pedagogia, São Paulo, v. 2, n. 3, p. 1-13, 2008.

ZOMBINI, E.V.; BOGUS, C. M; PEREIRA, I. M.T. B.; PELICIONI, M. C. F. Classe hospitalar: a articulação da saúde e educação como expressão da política de humanização do SUS. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 71-86, mar./jun. 2012.