First contact with Integrated High School: a confrontation between licensed and bachelor teachers
Main Article Content
Abstract
The history of Integrated High School (EMI) began in 1909 through the former Artisan Apprentice Schools and is currently part of the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education (RFEPCT). This article is the result of a research that aimed to investigate, through individual interviews with 16 effective teachers of IFTM Campus Uberlândia, when was the first contact with this form of teaching. The theoretical basis of this article went through some documents and legislative frameworks and was also supported by Ramos (2008) and Frigotto, Ciavatta and Ramos (2012). The interviews were conducted in November 2018, within the physical limits of IFTM Campus Uberlândia itself. The choice of the 16 teachers interviewed was made by convenience and by analyzing their curricula registered in the Lattes Platform, in order to select first those who presented academic formation in licensure or only in bachelor's degree. As a result of the research, we identified that 15 teachers, among the 16 interviewed, only got to know EMI during the preparation for the RFEPCT public exam. In addition, all 16 teachers stated that they had not experienced any studies or academic discussions about EMI or Vocational Education during their undergraduate studies. Thus, we did not identify distinctions between licensed and bachelor teachers regarding their first contact with EMI and also regarding the knowledge perhaps shared during their academic formation. All this reveals to us that the expansion and dissemination of the Federal Network is insufficient to spread among society the real objectives of an integrated formation.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BRASIL. Decreto nº 2.208, de 17 de abril de 1997. Revogado pelo Decreto nº 5.154, de 23 de julho de 2004. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d2208.htm>. Acesso em: 13 maio 2018.
______. Decreto nº 4.048, de 22 de janeiro de 1942. Cria o Serviço Nacional de Aprendizagem dos Industriários (SENAI). Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1937-1946/Del4048.htm>. Acesso em: 13 maio 2018.
______. Decreto nº 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm>. Acesso em: 13 maio 2018.
______. Decreto nº 6.302, de 12 de dezembro de 2007. Institui o Programa Brasil Profissionalizado. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6302.htm>. Acesso em: 13 maio 2018.
______. Decreto nº 7.566, de 23 de setembro de 1909. Revogado pelo Decreto de 10 de maio de 1991. Disponível em: < http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html>. Acesso em: 13 maio 2018.
______. Decreto-Lei nº 4.073, de 30 de janeiro de 1942. Lei orgânica do ensino industrial. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1937-1946/Del4073.htm>. Acesso em: 13 maio 2018.
______. Decreto-Lei nº 6.142, de 28 de dezembro de 1943. Disposições transitórias para execução da lei orgânica do ensino comercial. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1937-1946/Del6142.htm>. Acesso em: 13 maio 2018.
______. Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Dispõe sobre o regime jurídico dos servidores públicos civis da União, das autarquias e das fundações públicas federais. Disponível em:
______. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/Ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 28 abr. 2018.
______. Lei nº 11.195, de 18 de novembro de 2005. Dá nova redação ao § 5º do art. 3º da Lei nº 8.948, de 8 de dezembro de 1994. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11195.htm>. Acesso em: 13 maio 2018.
______. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em:
______. Ministério da Educação. Portaria nº 118, de 14 de fevereiro de 2018. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 15 fev. 2018. Seção 1, nº 31, página 9. Disponível em:
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 39. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009. (Coleção Leitura)
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Orgs.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
RAMOS, Marise. Concepção de Ensino Médio Integrado. [2008] Disponível em: < http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/concepcao_do_ensino_medio_integrado5.pdf>. Acesso em: 20 dez. 2017.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 5. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2005.