Understanding Basic Education Teacher’s Validation Criteria for Combinatory Problems

Main Article Content

Luzia da Costa Tonon Martarelli
Ulisses Dias da Silva

Abstract

This article analyses teachers’ beliefs about validation of different solutions of a combinatory problem. Justifications of this research includes: (i) combinatory problems can have multiple solutions, with different ways of thinking; (ii) teachers valorize standardized solutions, many times invalidating right answers not compatible with these standards and (iii) understanding teachers’ beliefs and conceptions can help to stablish formation strategies to recognize and valorize to non-standardized thinking. There were made four semi structured interviews with four pre-selected participants. Interviews were analyzed with Content Analysis method and, by successive categorization, three instances about combinatorics teaching were identified: synthesizing instance, dialogic instance and contradictory instance. We conclude that different teachers’ instances about validation of solutions expresses in different conceptions of combinatory teaching, with implications on the way mathematics is taught and evaluated.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martarelli, L. da C. T. ., & Silva, U. D. da . (2020). Understanding Basic Education Teacher’s Validation Criteria for Combinatory Problems . Ensino Em Re-Vista, 27(Especial), 1542–1564. https://doi.org/10.14393/ER-v27nEa2020-16
Section
Articles

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3ª. Lisboa: Edições, v. 70, 2004.

BARUK, S. L'âge du capitaine. De l'erreur en mathématiques. Paris, Le Seuil, 1985.

BIZA, I.; NARDI, E.; ZACHARIADES, T. Competences of mathematics teachers in diagnosing teaching situations and offering feedback to students: Specificity, consistency and reification of pedagogical and mathematical discourses. In: Diagnostic Competence of Mathematics Teachers. Springer, Cham, 2018. p. 55-78.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 2002.

______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2019. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/documento/BNCC-APRESENTACAO.pdf>. Acesso em: 08 abr. 2019.

BORBA, R: O raciocínio combinatório na educação básica. In X Encontro Nacional de Educação Matemática, 2010, Salvador. Anais... Salvador: X ENEM, 2010.

BORBA, R.; ROCHA, C. A.; LIMA, A. P. B (2016). Conhecimentos docentes sobre combinatória: reflexões para a prática em sala de aula. In LAURINO, D. P.; RODRIGUES, S. C. (Org) Estudos em Educação em Ciência. Editora da FURG: Rio Grande, 2016. p. 234-252. Disponível em: < http://repositorio.furg.br/handle/1/5939>. Acesso em: 11 dez. 2019.

BORBA, R. E. de S. R.; PESSOA, C. A. dos S.; ROCHA, Cristiane de A. Como estudantes e professores de anos iniciais pensam sobre problemas combinatórios How Primary School students and teachers think about combinatorial problems. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 15, n. 4, p. 895-908, 2013.

MORGADO, A.C.; CARVALHO, J.B.P.; CARVALHO, P.C.P.; FERNANDEZ, P. Análise Combinatória e Probabilidade: com as soluções dos exercícios. 9 ed. Editora SBM: Rio de Janeiro, 2006.

ROCHA, C. Formação Docente e o Ensino de problemas combinatórios: diferentes conhecimentos, diversos olhares. 2011. 192 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

SANTOS, R. H. dos. Uma Abordagem do Ensino da Análise Combinatória sob a Ótica da resolução de Problemas. 2011. 232f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Cruzeiro do Sul, UCS-SP, São Paulo.

PESSOA, C.; BORBA, R. Quem Dança com quem: o desenvolvimento do raciocínio combinatório de crianças de 1ª a 4ª série. ZETETIKÉ, Campinas, v.17, n.31, p. 105-155, jan/jun, 2009.

PESSOA, C.; BORBA, R. O Desenvolvimento do Raciocínio Combinatório na Escolarização Básica. Em Teia: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v.1, n.1, 2010. Disponível em: < http://emteia.gente.eti.br/index.php/emteia/article/view/4> Accessado em: 21 set. 2010.