Agency, affordance and the relationship teacher-curriculum materials in Mathematics Education
Main Article Content
Abstract
The relationship between Math teachers and the curriculum materials is implied by different resources and the results of the agency rate and the perception of affordances. In this article, we build an approach of those two concepts as a conceptual analysis mark about how teachers and curriculum materials interact, having as reference, results of studies we made in the Mathematics Education field. The discussion here shows different concepts and notions embodied with the interaction between teachers and curriculum materials, such as curriculum fidelity; curriculum subversion; institutional context; joint planning; teachers as curriculum producers and the curriculum descolonization. This notions, demand investigation proposals to comprehend the ways of how they influence the interaction and potentialize the curriculum development in Mathematics.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BROWN, M. W. The Teacher-Tool Relationship: theorizing the design and use of curriculum materials. In: REMILLARD, J. T; HERBEL-EISENMANN, B. A.; LLOYD, G. M. (Ed.). Mathematics Teachers at Work: connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Taylor & Francis, 2009, p. 17-36.
CRISOSTOMO, E.; JANUARIO, G.; LIMA, K. Relação professor-materiais curriculares em Educação Matemática: análise de alguns resultados de pesquisas. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 22, n. 53, p. 62-74, jan./mar. 2017.
GIBSON, J. J. The ecological approach to visual perception. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1986.
GIBSON, J. J. The senses considered as perceptual systems. Boston: Houghton Mifflin, 1966.
GIBSON, J. J. The theory of affordance. In: SHAW, Robert; BRANSFORD, John. (Ed.). Perceiving, acting, and knowing: toward an Ecological Psychology. New Jersey: Lawrence Erlbaum, 1977, p. 67-82.
GIDDENS, A. A constituição da sociedade. Tradução de Álvaro Cabral. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
GIDDENS, A. A política da mudança climática. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.
GIDDENS, A. Em defesa da Sociologia: ensaios, interpretações e tréplicas. Tradução de Silvana Vieira e Roneide Venancio Majer. São Paulo: Edunesp, 2001.
JANUARIO, G,; PIRES, C. M. C.; MANRIQUE, A. N. Pesquisas sobre materiais curriculares de Matemática: mapeamento de produções brasileiras. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, v. 13, n. 1, p. 43-61, jul. 2018.
JANUARIO, G. Investigações sobre livros didáticos de Matemática: uma análise de suas questões de pesquisa. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 11, n. 12, p. 1-12, jan./jun. 2018.
JANUARIO, G.; MANRIQUE, A. N. Teachers’ interactions with curriculum materials in Mathematics Education. Acta Scientiae, Canoas, v. 21, n. 3, p. 2-23, jul./ago. 2019.
JANUARIO, G.; MANRIQUE, A. N.; PIRES, C. M. C. Conceitos de affordance e de agência na relação professor-materiais curriculares em Educação Matemática. Bolema, Rio Claro, v. 32, n. 60, p.1-30, jan./abr. 2018.
LLOYD, G. M; REMILLARD, J. T.; HERBEL-EISENMANN, B. A. Teachers’ Use of Curriculum Materials: an emerging field. In: REMILLARD, J. T.; HERBEL-EISENMANN, B. A.; LLOYD, G. M. (Ed.). Mathematics teachers at work: connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Taylor & Francis, 2009, p. 3-14.
MARTINS, P. B.; CURI, E.; SANTOS, C. A. B. O estado do conhecimento sobre as pesquisas brasileiras que focalizam as relações estabelecidas entre professores da educação básica com os materiais curriculares de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 21, n, 1, p. 461-176, jan./abr. 2019.
REMILLARD, J. T. Examining key concepts in research on teachers’use of Mathematics Curricula. Review of Educational Research, Washington, American Educational Research Association, v. 75, n. 2, p. 211–246, jun. 2005.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Tradução: Ernani F. da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2000.