A look at the historical trajectory of the education young and adults characteristic in Brazil
Main Article Content
Abstract
This study evince the historic point of the trajectory of Adult and Young Education (EJA) of Brazil that deserve to be distinction for the favorable contributions or opposed in your development at country. Introducing the direction go through for the EJA from the research in theoretical reference and official documents discussions were held about advances and setbacks in legal culture, struggles of social movements and the creation and execution of programs that had theobjective of eradicating illiteracy, considered as "national shame". From the historical understand EJA is possible realize the particularity paper or trajectory that give a boost to the promotion and the improvement of the teaching of adult and young nowadays.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BOFF, L. A. As políticas públicas de Educação de Jovens e Adultos no estado de Mato Grosso 1991/200: internalidade e diálogos com o mundo da vida dos jovens e adultos. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2002.
BRASIL. Constituição Política do Império do Brasil, de 25 de março de 1824. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao 24.htm>. Acesso em: 10 jun. 2018.
_____.Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/l4024.htm>. Acesso em: 10 jun. 2018.
_____.Lei nº 5.692, de 11de agostode 1971. Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/l5692.htm>. Acesso em: 10 jun. 2018.
_____. Movimento Brasileiro de Alfabetização e Assessoria de Organização e Métodos. MOBRAL: sua origem e evolução. 1973. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me002033.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2018.
_____. Movimento Brasileiro de Alfabetização e Assessoria de Organização e Métodos. Manual do Alfabetizador. Rio de Janeiro: Primor, 1974. 63 p.
_____.Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/ L9394.htm>. Acesso em: 10 jun. 2018.
_____.Parecer nº 11/2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/df/eja/ legislacao/parecer_11_2000.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2018.
DUQUES, M. L. F.Formação de educadores de jovens e adultos: um olhar reflexivo para o desenvolvimento e o aperfeiçoamento da prática docente no município de Matina-BA. Dissertação (Mestrado em Educação de Jovens e Adultos) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2015.
FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez e Moraes, 1979.
_____. Educação como prática da liberdade. 39. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
FRIEDRICH, M.et al. Trajetória de escolarização de jovens e adultos no Brasil: de plataformas de governos a propostas pedagógicas esvaziadas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 67, p. 389-410, abr./jun. 2010.
HADDAD, S.; DI PIERRO, M. C. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, Campinas/SP, n.14, p.108-130, maio/ago. 2000.
OLIVEIRA, M. O. M. Tornar visível o cotidiano da escola: experiências na EJA. Educação e Contemporaneidade – Revista da FAEEBA, Salvador, v. 21, n.37, p. 163-172, jan./jun. 2012.
PAIVA, V. P. Educação popular e educação de adultos. São Paulo: Loyola, 1973.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.
SOARES, L.; GALVÃO, A. M. O. Uma história da alfabetização de adultos no Brasil. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C. (Org.). Histórias e memórias da educação no Brasil. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
SOEK, A. M. Fundamentos e metodologia da educação de jovens e adultos. Curitiba: Fael, 2010.